- TV-annonser for dyrt

TV-mediet er for dyrt i forhold til gjennomslagskraften, sier Coca-Cola og andre annonsører. En ny måling viser at nettet definitivt har detronisert TV blant barn og unge.

  • Ulf Peter Hellstrøm - Aftenposten
Publisert:,

Annonsørene er inne i en bratt læringskurve i forhold til forbrukere og medier i lys av de store endringene vi nå ser, sier sentrale og store annonsører som Chess-sjef Per Christian Andersen og Coca-Cola Drikkers Stein Rømmerud.
Mange er nødt til å bruke flere ressurser på nettet, men vet ikke helt hvordan de skal gå frem.
Endrer vanene.

For første gang bruker unge forbrukere i alderen 16- 24 år nå flere minutter i døgnet på nettet enn på TV, viser en ny måling utført av meningsmålingselskapet Synovate MMI. Selskapet har holdt på med målingene i en årrekke og har historiske data som viser en langsiktig utvikling.
- Mediebruken blant barn og ungdom i alderen 8- 15 år og i gruppen 16- 24 år er i kraftig endring. TV stagnerer i forhold til eksplosjonen på nettet, som også er blitt stedet for sosial samling. Denne trenden er langsiktig. Vi har enkelte data som strekker seg helt tilbake til 1985 på dette området. En regntung sommer forandrer ikke på denne trenden, sier direktør Bjørn Kvernberg i Synovate MMI til Aftenposten.
Musikkampanje.

Coca-Cola er et av selskapene som denne sommeren har brukt nedlastinger av musikk fra nettet for å øke sin gjennomslagskraft hos ungdommen. En kode i flaskekorken har gitt tilgang til en nedlastet musikkfil.
Det er et eksempel på en ny type markedsføring der nettets egenskaper blir brukt bevisst av annonsørene for å komme i inngrep med ungdommer. - Flere store annonsører har brukt tid på å teste ut nye konsepter for sin markedsføring, sier Stein Rømmerud i Coca-Cola Drikker.
- Vi tror at TV for tiden er kraftig overpriset i forhold til gjennomslagskraften. TV vil fortsatt vær en tung kanal for oss, men en stadig større del av våre budsjetter for markedsføringen av Coca-Cola vil trolig bli dreiet i retning digitale medier, sier Rømmerud.
Kreativitet.

- Nettet og mobiltelefonen stiller store krav til annonsørenes kreativitet. Vi må gå nye veier for å få unge forbrukere i tale. Vi kan lage virtuelle butikker som kan trekke kundene. Vi kan gi dem rockete opplevelser. Humor og konkurranser er noen av virkemidlene. Vi må være smarte og virkningsfulle, sier adm. direktør Per Richard Andersen i mobiloperatøren Chess, som ikke minst retter seg mot yngre kunder.
Chess-sjefen har selv bakgrunn fra spillebransjen gjennom en periode i selskapet Electronic Arts. - Jeg vet fra denne bransjen at mange spillentusiaster er skeptiske til alle former for reklame som kommer inn som avbrudd. I stedet vil de ha opplevelser knyttet til budskapet.
Avisene.

- Det kan være overraskende for mange at ungdommen bruker lengre tid på avislesing enn for noen år siden. Men en voksende andel foregår gjennom elektroniske medier, sier Synovate MMIs Kvernberg.
- Tenåringene viser stabilitet i avislesingen. Utfordringen for papiravisene er å nå frem til aldersgruppen 19- 30 år, altså de som fortsatt videreutdanner seg og som fortsatt ikke har etablert seg på boligfronten eller i familiesituasjonen, sier adm. direktør Kristin Skogen Lund i Aftenposten.
Flere nyheter på E24.

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Veksten på nettet bremser opp

  2. Mobilbruken er verd milliarder

  3. Godt betalt for gammelt nytt på nettet

  4. Annonsørinnhold

  5. Annonsefest for nettmediene

  6. Kan være ulovlig: Vil stoppe lureannonser på Facebook