Apple-aksjen falt på nytt kredittkort og nyhetsabonnement

Men investorene trekker på skuldrene.

LA FREM NYE SATSINGER: Apple-sjef Tim Cook.

Foto: Marcio Jose Sanchez AP
Publisert:,

Apple-aksjen var allerede ned 0,7 prosent da Apple-sjef Tim Cook entret scenen i California for en ny runde med produktlanseringer mandag klokken 18 norsk tid.

Men etter utrullingen av et nytt Apple-kredittkort og tre nye abonnementstjenester – for henholdsvis nyheter, dataspill og filmer og serier – gjør investorene et skuldertrekk.

I 19.30-tiden var Apple-aksjens fall forsterket til 1,9 prosent.

300 magasiner

Apple har allerede en nyhetsapp i «Apple News», men forsøker seg nå på en ny abonnementstjeneste, som de kaller «Apple News +» – et navnevalg som bør være velkjent nok for avislesere her i Norge.

De lover betydelig utvidet innhold, med særlig fokus på magasiner: Cook sier at Apple News + har alliert seg med hele 300 ulike magasiner som skal integreres i den nye abonnementstjenesten.

– Vi tror Apple News + vil bli flott for utgivere, bedyret Apple-sjefen fra scenen.

Frister med kredittkort-fordeler

Apple lanserte deretter Apple Card – deres nye gebyrfrie «kredittkort».

Det er i utgangspunktet et virtuelt kort som blir tilgjengelig via Apple Pay-appen, men Apple vil også tilby et fysisk kredittkort i titanium.

Les også

Apple slår tilbake mot Spotify

Gulroten for Apple-brukere: To prosents cashback på alle kjøp som gjøres via Apple Card – og tre prosent ved kjøp av produkter fra Apple, lover IT-giganten.

Apple opplyser at de har alliert seg med MasterCard for behandling av transaksjonene, og at man kan betale med Apple Card på alle utsalgssteder som aksepterer Apple Pay.

I tillegg lover Apple at kredittkortet vil samle all betalingstransaksjon og gi brukere bedre oversikt enn de får gjennom vanlige kortutskrifter, blant annet ved at maskinlæring brukes for å automatisk sortere ulike typer kjøp.

Kortnyheten ga ingen umiddelbare utslag i hverken Visa- eller Mastercard-aksjen.

Milliardsatsing på serier og film

Apple lanserte også sin lenge ryktene film- og TV-abonnementstjeneste for strømme-boksen Apple TV, som de forutsigbart nok kaller Apple TV+.

Men i motsetning til den nye nyhetstjenesten, der Apple samler innhold fra etablerte aviser og magasiner, skal de her satse tungt på egenprodusert innhold – i likehet med HBO og Netflix.

Ifølge The Verge ventes Apple å bruke hele to milliarder dollar på TV- og filmproduksjon gjennom 2019, rett over 17 milliarder norske kroner.

Hvor godt Apple vil ta seg betalt av brukerne, er så langt ikke kjent.

Selskapet opplyser at de har alliert seg med en drøss av stjernenavn både foran og bak kamera, blant annet regissørene J.J. Abrams og Steven Spielberg, og skuespillerne Jennifer Aniston og Steve Carell.

Spillaksjer faller

Apple lanserte også en ny dataspill-abonnementstjeneste, kalt «Arcade». Mens prisen ikke avsløres enda, lover Apple at brukere i hundre land vil få tilgang til like mange eksklusive spilltitler via App Store.

Les også

Vekstfrykt senket Wall Street – største børsfall siden januar

Her ser IT-giganten ut til å ha rystet spill-investorene noe: Activision Blizzard falt umiddelbart 0,7 prosent på nyheten, etter å ha ligget i pluss for dagen, melder Wall Street Journal.

Electronic Arts (EA) falt 1,3 prosent etter å ha ligget ned 0,7 prosent, mens Take-Two Interactive – som blant annet står bak den hyperpopulære Grand Theft-Auto-serien – forsterket sitt fall for dagen fra 2,4 til 3,2 prosent, ifølge Wall Street Journal.

Her kan du lese mer om