– Dette er svart kjøring satt i system

Haxi lanserter i dag en egen betalingsløsning for persontransport. Norges Taxiforbund frykter at de er en del av et gryende samfunnsproblem.

HAXI: Haxi ble grunnlagt i Stavanger i fjor, og nå lanserer de en betalingsløsning gjennom appen. O

Heiko Junge
  • Sigrid Moe
Publisert:,

Torsdag kom Haxis nye tjeneste, som gjør at passasjerene kan betale for turene de får gjennom Haxi-appen.

Styreleder Knut Thomassen i Norges Taxiforbund sier at de lenge har ment at dette er svart kjøring satt i system.

Styreleder Knut Thomassen

Norges Taxiforbund

– Vi har hele tiden fulgt regelverket. Vi ønsker å fortsette med det, og levere persontransport som er trygg, miljøvennlig og effektiv til en fornuftig pris, sier Thomassen til E24.

Han er bekymret for om tjenesten fører til mer skatteunndragelse.

– Dette kan bli et samfunnsproblem. Haxi er anmeldt fra før, og nå når de tar det videre må myndighetene ta tak i dette også, sier Thomassen og viser til at Oslo kommune mandag valgte å anmelde en lignende tjeneste, Uber.

Uber

En av de største forskjellene på selskapene har vært at man hos Uber skal betale for reisen gjennom appen, og at Haxi har holdt seg utenfor en eventuell transaksjon.

Med det nye tilbudet kan også Haxi-brukerne betale via appen - men bare om man avtaler det med sjåføren.

Grunnen til at Uber ble anmeldt av Bymiljøetaten i Oslo kommune er at de mangler to godkjenninger.

– Den ene er fra Oslo kommune for å drive drosjesentral, og det andre er at sjåførene ikke har tilstrekkelige kjøredokumenter, forklarte etatsdirektør Hans Edvartsen for E24.

Haxi ser på lanseringen av Haxi Pay som en opprustning på grunn av ankomsten til amerikanske Uber i Norge og Danmark.

Ikke like

– Uttalelsene fra taxiforbund viser at de ikke skjønner vårt konsept, sier Haxi-gründer Aleksander Soender til E24.

- Betalingssystemet er et tilbud, men endrer ikke noe på produktet. Uber går inn og fastsetter priser på persontransport, og det er derfor de har problemer. Haxi deltar ikke i prissettingen, og er derfor et helt annet produkt.

Haxis sjåfører er ikke ansatt i selskapet, de melder seg rett og slett bare som klar for kjøring og i hvilket område de kan kjøre i, og får en melding om en passasjer kan tenke seg å sitte på.

Les også

Nye skatteplaner gir dyrere buss og taxi

Løyvemyndigheten i Oslo, Bymiljøetaten, ønsker ikke å kommentere saken før de har innhentet mer informasjon.

Den 6. oktober i år ble Haxi anmeldt av Transporarbeiderforbundet (NTF) for å legge til rette for ulovlig persontransport.

Den 13. oktober fikk forbundet brev fra Oslo politidistrikt om at anmeldelsen var henlagt, men NTF har tro på at politiet kan ta opp igjen saken, ifølge FriFagbevegelse.

Les også:

Slik svarer Uber: mener de har sitt på det tørre- Jeg mener fortsatt at dette er nyskapning vi burde har rom for i NorgeForbrukerrådet: – Taxikundene blir flådd– Det er ikke taxinæringens skyld, det er regelverket



Flere artikler

  1. - Jeg mener fortsatt at dette er nyskapning vi burde har rom for i Norge

  2. Haxi vil hjelpe anmeldt sjåfør med å ta saken for retten

  3. Oslo kommune politianmelder Uber

  4. Annonsørinnhold

  5. Uber: Vi ønsker å utvide til flere norske byer

  6. Nå vurderer Oslo kommune å anmelde Uber