Globalt ras i PC-salget

Salget av personlige datamaskiner fortsetter å stupe. Ned nesten 11-12 prosent i forrige kvartal.

NEDAGÅENDE KURVE: PC-salget fortsetter å stupe også på global basis. Her går folk forbi en databutikk i New York, USA.

SPENCER PLATT
Publisert:,

Med det har salget av PC-er og datamaskiner stupt i fem kvartaler på rad, etter at nettbrett og smarttelefoner for alvor festet grepet om markedsandeler.

I andre kvartal 2013 ble det solgt 76 millioner PC-er, mot 85,3 millioner på samme tid året før. Det er 10,9 prosent ned, melder analysefirmaet Gartner Inc, ifølge Bloomberg.

International Data Corporation (IDC) har også lagt fram lignende tall. Deres analyse viser et fall i markedet på 11,4 prosent til 75,6 millioner PC-er.

Velger nytt

Salget går hos begge ned i alle regioner og verdensdeler.

IDC melder samtidig at salget av smarttelefoner ventes å øke med 23,7 prosent globalt i år.

NED PÅ ANDREPLASS: Hewlett Packard er forbigått som verdens mest solgte PC. Her fra hovedkvarteret i Palo Alto i California.

Paul Sakuma

Les også:Luksusvaner ga elektronikkvekst

Norge er intet unntak. I første kvartal i år ble det for første gang solgt flere nettbrett enn PC-er her til lands.

Hos landets største elektronikkjede Elkjøp, ble det allerede i julehandelen 2012 solgt flere nettbrett enn PC-er.

Nettbrett dominerende

- Bransjens målsetning om én PC per person er ikke lenger realistisk, sier Loren Loverde, analytiker hos IDC.

- Det er nå mer realistisk med ett lesebrett per person, og én PC per familie.

Les også:Teknoekspertise gir økt status

Kinesiske Lenovo er de som opplever det minste fallet av PC-er. Og med det passerer de Hewlett-Packard (HP) som verdens bestselgende PC-er.

NED 11-12 PROSENT: Gartner melder 10,9 prosent ned, IDC 11,4. Uansett er begge analysefirmaene enige om stort fall i PC-markedet.

SPENCER PLATT

Kinesere størst

Lenovos salg falt med 0,6 prosent, noe som betyr at de nå har en markedsandel på 16,7 prosent globalt sett - mot 14,9 prosent på samme tid i fjor. HP falt 4,8 prosent i andre kvartal, og er nå nede i en global marjkedsandel på 16,3 prosent.

Les også:Nettbrett borte om fem år

Dell er på tredjeplass, ned 3,9 prosent til 11,8 prosent markedsandel verden sett under ett.

- Også i fremvoksende og nye markeder er billige lesebrett blitt det første møtet med computerenheter, ikke PC-er, uttaler Gartner-analytiker Mikako Kitagawa.