Klarna granskes for GDPR-brudd – risikerer store bøter
Det svenske betalingsselskapet risikerer bøter på over 200 millioner kroner. Klarna sier de ønsker granskingen velkommen.
Datainspektionen, det svenske datatilsynet, har sendt flere spørsmål om hvordan det svenske betalingsselskapet Klarna behandler personinformasjon, ifølge Di Digital.
Datainspektionen synes blant annet det er uklart hvilket formål Klarna har når de samler inn personinformasjon. I brevet, som Di Digital har fått tilgang til, viser tilsynet også til at de har mottatt flere klager på Klarnas datahåndtering.
Tilsynet krever blant annet å få vite hvor lenge Klarna lagrer finansiell informasjon, geografisk data og betalingsinformasjon.
Rekordår for Datatilsynet etter GDPR: – Regelverket er fortsatt uklart for mange
Norske kunder
Klarna har også virksomhet i Norge, og mange norske kunder. Det norske Datatilsynet sier til E24 at de ikke har vært i kontakt med Datainspektionen spesielt om denne saken.
– GDPR legger opp til tett samarbeid mellom tilsynsmyndigheter når det er snakk om såkalt grenseoverskridende saker. Selve undersøkelsene vil gjennomføres av datatilsynet der virksomheten har sin hovedetablering. Deretter vil de berørte datatilsynene samarbeide om å utforme en konklusjon, sier kommunikasjonsdirektør Janne Stang Dahl i Datatilsynet.
– For Klarna sin del vil dette si at det er Datainspektionen i Sverige som undersøker. Dersom den aktuelle behandlingen av personopplysninger påvirker norske borgere, vil vi i Datatilsynet være med å drøfte hva resultatet skal være, fortsetter Dahl.
Små- og mellomstore selskapers guide til cybertrusselen
Ønsker granskingen velkommen
Klarna sier at de ønsker granskingen velkommen.
– Håndteringen av personopplysninger er viktig, og det er også viktig at våre kunder har tillit til hvordan det skjer, sier seniorjurist Anna Mirsch Peiris ved Klarna til DI Digital.
Maksimalstraffen for GDPR-brudd er satt på 20 millioner euro, eller 4 prosent av selskapets årsomsetning, alt ettersom hva som blir det største beløpet. For mindre alvorlige brudd er det 10 millioner euro, eller 2 prosent av omsetningen.
Basert på Klarnas omsetning i 2018, som var på 5,45 milliarder svenske kroner, blir dette 109 eller 218 millioner svenske kroner. Det tilsvarer om lag 101 eller 203 millioner norske kroner.