Spotify kjøper Clubhouse-konkurrent

Den svenske strømmegiganten beveger seg nå over i sosiale medier og direktesendinger. Dette kommer etter at flere tek-giganter har kastet seg inn i nye kommunikasjonsplattformer.

LUCAS JACKSON / X90066
  • Joachim Birger Nilsen
Publisert: Publisert:

Spotify melder nå at de har kjøpt selskapet Betty Labs, skaperne av sportsappen Locker Room. Sistnevnte fungerer på samme måte som Clubhouse, men har fokusert utelukkende på sport.

Selskapet har til nå fungert som en plattform for strømming av musikk og podkast, men nå skal ikke direktesendinger og såkalte «stemmebaserte kommunikasjonsplattformer» være langt unna.

Kjøpesummen er hittil ukjent, men Spotify melder i en pressemelding at planen er å «utvikle og utvide» konseptet bak Locker Room i tiden som kommer.

Clubhouse-appen har skutt fart på satsingen til flere tek-giganter.

Mark Schiefelbein / AP

Tøff konkurranse

Spotify er imidlertid ikke alene.

Tek-selskaper som Microsoft, Facebook og Twitter har allerede annonsert planer om å ta opp kampen med Clubhouse, og planlegger nå egne sosiale plattformer som skal tilby det nærmeste man kommer virkelige samtaler på nett.

Facebook jobber allerede med å skape en kopi av Clubhouse, ifølge New York Times. Dette ble først rapportert bare dager etter at Facebook-sjef Mark Zuckerberg deltok i et virtuelt Clubhouse-rom.

Twitter annonserte før jul den nye plattformen Spaces, et produkt som har vært i betatesting over en lengre periode og dermed bare tilgjengelig for utvalgte brukere. Tidligere i mars skrev USA Today at plattformen blir tilgjengelig for Android-brukere - i motsetning til inspirasjonskilden Clubhouse. Tjenesten skal etter planen lanseres for fullt i april.

Lest denne? Microsoft i samtaler om kjøp av gamingfavoritt for gigantsum

SATSER: Facebook-gründer Mark Zuckerberg utvikler Clubhouse-kopi, skriver medier.

ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

Clubhouse-trenden

Det nye sosiale mediet Clubhouse har vært mye omtalt i det siste, mye på grunn av eksklusiviteten - den er foreløpig bare tilgjengelig for iPhone og krever personlig invitasjon. Dersom du har vært blant de heldige har du delta i eksklusive samtaler med Tesla-sjef Elon Musk, distrikts- og digitaliseringsminister Linda Helleland og fotballpersonlighet Tom Nordlie, for å nevne noen.

Clubhouse har ikke offisielt avslørt antall nedlastinger eller brukere, men det tyske statistikkbyrået Statista meldte nylig at appen hadde to millioner ukentlige brukere så sent som i januar.

Nå kan det bli langt tøffere konkurranse for den amerikanske nyvinningen.

Sett dette? Clubhouse forbudt i Kina

Les på E24+

Dette er mannen bak Clubhouse

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Spotify
  2. Facebook
  3. Microsoft
  4. Clubhouse
  5. Twitter

Flere artikler

  1. Clubhouse forbudt i Kina

  2. «Feil» Clubhouse-aksje skjøt opp 1.000 prosent

  3. Betalt innhold

    Dette er mannen bak Clubhouse

  4. Betalt innhold

    Kampen om podkasttronen

  5. Strateg om nytt internettfenomen: – Åpenbart problematisk