Evry-kunder ble rammet av 88 store Ddos-angrep i fjor
Det store nettangrepet mot flere sentrale aktører i finanssektoren i forrige uke er ikke enestående.
Et stort dataangrep rammet i forrige uke for første gang mange sentrale aktører i finanssektoren i Norge samtidig.
Blant annet var Norges Bank, Telenor, DNB, Sparebank 1, Nordea, Danske Bank, Storebrand og Gjensidige «under angrep».
Vil ikke ta alt ansvaret for nettbankproblemene
Større omfang
Det var DNB som ble hardest rammet, og i en lengre periode var det umulig å komme seg inn på bankens nettsider.
- DDos-angrep er ikke noe nytt for oss. Våre kunder blir ofte utsatt for slike angrep, forskjellen på det angrepet som var i forrige uke var omfanget. Det er første gang vi har sett et så massivt angrep, sier konsernsjef Terje Mjøs i Evry, som er tjenesteleverandør for flere av bedriftene som ble rammet.
Ifølge IT-selskapets egen statistikk ble deres kunder utsatt for 88 store Ddos-angrep i 2013. 82 av angrepene stoppet, og hadde ingen konsekvens for kundene.
Fire angrep ble stoppet innen meget kort tid, og to tok det noe mer tid å få stoppet.
En prosent
Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) forteller at de registrerte 16.000 nettangrep i fjor, kun en prosent av dem var tjenestenektangrep.
Det er ikke kjent om angrepene Evry rapporterer er blant de 160 angrepene av denne typen, som NSM har registrert og behandlet.
Blant Evrys kunder er Oljedirektoratet, Sparebank1, Schibsted, Posten, Telenor, Gjensidige, DNB, Statoil og Hydro.
Konsernsjefen legger til at slike angrep er veldig enkle å gjennomføre og at størsteparten av dem ikke blir skrevet om av mediene.
- Det siste angrepet kom seg gjennom forsvarsverket sitt på grunn av størrelsen. Vi jobber nå med å fornye disse systemene slik at de kan plukke opp angrep av denne størrelsen, sier Mjøs.
- Nettangrepet kan ha kommet fra din datamaskin
Ikke hacking
Et Ddos-angrep fører ikke i seg selv til at angriperne får tilgang til kundeinformasjon eller annet som er lagret på bedriftenes servere. Et slikt angrep kan føre til at nettjenester er tregere eller at de ikke virker i det hele tatt.
- Ddos-angrep er et fantastisk våpen for å ødelegge omdømme. For kunder bringer det mest av alt irritasjon over å ikke komme inn på en nettside, forklarte Vidar Sandland, seniorrådgiver ved Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).
Det er heller ikke slik at kundene alltid oppdager at nettjenesten de bruker er under angrep. Ifølge Sparebank1 hadde de bare problemer noen minutter i forbindelse med angrepet i forrige uke.
- Vi hadde problemer mellom 11.18 og 11.36. Kundene merket ikke noe til det. Det ble gjort tiltak, og vi satte opp murer. Det er tydelig at det foregår et angrep i nettbankene, sier pressetalsperson for Sparebank1, Sissel Gry Viig, til E24.
Les også:
Snart selges det flere nettbrett enn PC-er
Feil i Wimp gjør det mulig å lagre all musikken
Evry: - Angrep for å ramme samfunnskritisk infrastruktur
Evry-sjefen: Nordmenn er digitalpionerer
Spansk nettgigant forfalsket regnskapene
Slik kan det norske telemarkedet bli
Microsoft-sjefen: Nettsky og mobilitet er viktigst