Elfly skal testes i nordnorsk klima

Elfly nummer to og tre i Norge har kommet til Bardufoss i Troms, der de skal testes i kaldt klima og komplisert terreng.

Avinor skaffet seg Norges første elfly, av typen Pipistrel Alpha Electro. Flyet måtte nødlande under Arendalsuka. Nå har Universitet i Tromsø skaffet seg to slike fly for testing i nord. Arkivfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Publisert:

Flyene er anskaffet av Universitet i Tromsø (UiT) – Norges arktiske universitet.

– Dette er elfly nummer to og tre som kommer til Norge. Vi har gledet oss veldig til de skulle komme, nå gleder vi oss til å vise dem fram, sier instituttleder ved Institutt for teknologi og sikkerhet, Yngve Birkelund, i en pressemelding.

University of Tromsø School of Aviation (UTSA) samarbeider med UiTs forskningssenter Arctic Centre for Sustainable Energy (ARC) for å gjøre flygingene mest mulig miljøvennlig. Flyene skal nemlig lades ved hjelp av energi fra egen solcellepark.

Les også

Widerøe-topp er på elfly-jakt i Paris: – Å bestille nye «fossilfly» i dag ville vært uansvarlig

– Det er en del av overgangen fra fossil til fornybar energi. I tillegg til solceller skal vi teste ut batterilagring på flyene. Med batteriene som er i flyet nå, er rekkevidden i overkant av en time, men det er uten å ta høyde for temperatur og vær her nord, forklarer Birkelund.

De to flyene er laget av slovenske Pipistrel og er av typen Alpha Electro. Det er av samme type som Norges første elfly, som ble kjøpt inn av Avinor. Det måtte nødlande ved Arendal tidligere i år. Ved spakene satt Avinor-sjef Dag Falk-Petersen, og statssekretær Aase Marthe J. Horrigmo (H) i Kommunal- og moderniseringsdepartementet var passasjer. De kom begge uskadet fra hendelsen.