Medietilsynet refser TV 2

...for programmet Sommertid.

Publisert:

Programmet Sommertid på TV 2 inneholdt fredag 10. juli 2009 en premiepresentasjon som tilsynet etter en foreløpig vurdering mener er i strid med gjeldende regler. Det mener Medietilsynet.

- En premiepresentasjon kan ifølge kringkastingsloven § 3-5 ikke være mer omfattende enn den informasjonen som med rimelighet er nødvendig for å orientere publikum om premien. Når det gjelder bilpremier, følger det av forvaltningspraksis at merke, modell og type som regel er tilstrekkelig informasjon til publikum, skriver tilsynet på sin nettside.

I Sommertid ble det i det kontrollerte programmet delt ut en bil til vinneren av en konkurranse som er blitt avholdt i tilknytning til et annet TV 2-program, Broom. Under premiepresentasjonen ble bilen omtalt som Norges mest trendy, fancy firesetersbil, og også verdens minste fireseters bil. Videre blir svingradius, interiør og motorkapasitet nevnt, i tillegg til at bilen blir anført å ha en ”dødsfet, høy premiumfølelse”. Avslutningsvis blir det også uttalt at bilen er spisset for urbane, unge og trendy mennesker.

En slik omfattende presentasjon av premien er etter Medietilsynets foreløpige vurdering, i strid med kringkastingsloven.

TV 2 har fått frist til 17. august 2009 med å uttale seg i saken. Medietilsynet vil deretter ta saken opp til endelig vurdering.

Flere medienyheter på Kampanje.com