Kampen om premiummarkedet: BMW rundet to millioner biler for første gang

Kampen om å være størst av de tyske premiummerkene er intens, og Audi, BMW og Mercedes-Benz satt alle salgsrekorder i 2014.

BESTSELGER: BMW 3- og 4-serie ble solgt i nær 600.000 eksemplarer i 2014.

Harry Zdera
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

BMW-gruppen, som inkluderer BMW, Mini og Rolls-Royce passerte i 2014 to millioner leveringer, for første gang. Totalt ble det solgt 2.117.965 biler fra disse merkene, noe som er åtte prosent mer enn året før.

Les også

Ultra-luksus setter salgsrekorder

Det er det fjerde året på rad de oppnår rekordtall.

For BMW alene ble det også et historisk år. De leverte 1.811.719 biler med propellen på panseret. Det er nær ti prosent mer enn 2013 og det gjør dem til det største premiummerket.

– Jeg er fornøyd med at vi har nådd vårt mål med å selge mer enn to millioner biler i 2014, en ny rekord for BMW-gruppen. Vi har sett en god vekst gjennom hele året og i alle de store salgsregionene, sier Ian Robertson, styremedlem i BMW AG sin salgs- og markedsavdeling, i en pressemelding.

MILLIONER AV BILER: Ian Robertson i BMW sitt styre kan melde om rekordsalg.

Morten Abrahamsen

Som alltid er det 3-serien som fører an, det ble solgt 476.792 slike, en økning på to prosent, i tillegg ble det levert 119.580 av den nære slektningen 4-serie som ble lansert som egen siffer-serie i 2014.

Salget til 5-serie steg med nær to prosent, til 373.053. Denne, og 3-serie, skal være salgsledende i sine segmenter, ifølge BMW.

En ny generasjon X5 ble lansert på tampen av 2013 og den ble i fjor solgt i 147.381 eksemplarer, en vekst på 37 prosent.

SUVer

Audi hadde i 2014 en noe større vekst enn BMW, men er fortsatt litt bak i salg. Med 1.741.100 biler endte de 10,5 prosent foran 2013, og satt ny rekord for merket.

– 2014 er et imponerende bevis på Audi-merkets styrke, sier Rupert Stadler, styreformann i Audi AG, i en pressemelding.

(Saken fortsetter under bildet)

NYE DRIVLINJER: Audi utvider sortimentet med plug-in hybrider, her ved produksjonsstarten til Audi A3 Sportback e-tron i slutten av 2014 på fabrikken i Ingolstadt.

Audi

Salgssjef Luca de Meo sier at de har økt i alle regioner, og at de er det største premiummerket i Kina.

– Og vi avsluttet året i Europa på et nivå som er langt over det vi lå på før krisen i 2007. I USA vokser vi med en fart som er tre ganger så høy som den generelle veksten i bilmarkedet.

I Europa solgte de 762.000 biler, drøyt fire prosent mer enn i 2013, noe som skal gjøre Audi til det største premiummerket i denne regionen.

Mer bilstoff på E24 BIL

Mercedes-Benz kunne, som sine konkurrenter, notere seg for rekordsalg i fjor, de er også de merket av de tre som har den høyeste veksten. Mercedes-Benz, uten Smart, leverte 1.650.010 biler, 13 prosent mer enn året før.

Rekord på rekord

De avsluttet i tillegg fjoråret med å ha sitt beste kvartal, og den beste måneden, noensinne. I desember ble det solgt 161.171 Mercedes-Benz, 17 prosent over samme måned året før. Det er 11.000 mer enn Audi klarte i samme tidsrom. Mercedes-Benz skal ha satt rekorder for hver eneste måned gjennom 2014.

(Saken fortsetter under bildet)

NYHETER: Mercedes-Benz skal lansere over ti nye modeller som ikke har en forløper innen 2020. Her er konsernsjef Dieter Zetsche ved en av dem, en Mercedes-Benz GLE Coupe.

Daimler Ag - Global Communicatio

– Mercedes-Benz er på suksessveien. Det beste resultatet i selskapets historie viser at vår produktoffensiv bærer frukter. Våre nye modeller er ekstremt populære hos våre kunder, sier Dieter Zetsche, styreformann og konsernsjef i Mercedes-Benz Cars, i en pressemelding.

Det er særlig kompaktbilene, A-klasse og B-klasse, den nye C-klasse og S-klasse som trekkes frem som de store salgsdriverne.

De skal forsette med en aggressiv produktlansering frem mot 2020, Zetsche sier de skal lansere minst elleve modeller, og dette skal være biler som ikke har noen forløper hos Mercedes-Benz.

For Audi er det særlig SUVene som har tatt av. Én av tre Audi-kunder velger nå en SUV, og salget av disse bilene har mer enn doblet seg siden 2011. Veksten i fjor var på 16 prosent for merkets Q-biler, totalt 507.500 biler.

Les også

Dette ble de mest populære bilmodellene i 2014

I Norge er rekkefølgen den samme etter at BMW sitt salg økte med 40 prosent, og suste forbi Audi. Det ble registrert 9602 nye BMWer, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, det ga dem en fjerdeplass på merkestatistikken. Audi endte på 7077, en nedgang på seks prosent i forhold til 2013, mens Mercedes-benz økte med åtte prosent, til 6603 biler.

Les også

Årets beste bilopplevelser

Les også

Audis fjongeste modell

Les også

Skrur fra hverandre BMW – selger kunnskapen til Kina

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Mercedes-Benz passerte Audi i 2015

  2. Knallhard kamp mellom tyske premiummerker

  3. Tidenes Mercedes-måned

  4. Annonsørinnhold

  5. Mercedes-eieren med historisk resultat

  6. BMW med sitt beste kvartal noensinne