Ny supersportsbil fra Ferrari

Ferrari gir 458-modellen en så kraftig oppdatering at det blir en helt ny bil.

BRUTAL: Ferrari 488 GTB kommer til ha over 100 hestekrefter mer enn modellen den erstatter.
Publisert:

På bilutstillingen i Genève, som er fra 5. til 15. mars vil Ferrari vise sine nyeste modell for første gang, men de har allerede nå sluppet illustrasjoner av bilen og en del tekniske spesifikasjoner.

Bilen skal erstatte dagens 458 Italia, som ble lansert i 2009 og kom i salg året etter, og skal hete 488 GTB. Olav Medhus hos Ferrari-importøren Autostrada Sport sier til E24 at de har solgt drøyt 30 Ferrari 458 Italia i Norge.

Det ser ikke ut til at der er en like stor overgang som det var fra F430 til 458 Italia, samtidig så skjer det en viktig forandring i motorrommet.

458 Italia har en V8 som er på 4,5 liter og yter 562 hestekrefter uten pustehjelp, 488 GTB kommer til å he en turbomatet V8 på 3,9 liter som yter 670 hestekrefter. Maks effekt nås ved 8000 omdreininger per minutt. Det betyr at den vil bli betydelig kraftigere enn 458 Speciale, som i dag er den heftigste versjonen av Ferraris V8-midtmotor serie, som har 605 hestekrefter.

(Saken fortsetter under bildet)

FLYTTE RØR: 458 Italia har tre eksosenderør i midten, på 488 GTB er det to med en viss avstand.

Turbomotorer er ikke vanlig i en Ferrari. Riktignok fikk den oppgraderte California en slik motor nylig, men så må man tilbake til F40 som ble laget i et begrenset opplag mellom 1987 og 1992.

Vekten skal være 1370 kilo, det er så å si det samme som bilen den erstatter.

Lavere forbruk

Utseendemessig bygger 488 GTB videre på uttrykket til 458 Italia, men med enda flere aktive, aerodynamisk, effekter. Dette skal blant annet gjøre at marktrykket i høye hastigheter blir enda kraftigere.

Null til hundre er oppgitt til å ta tre sekunder, man passerer 200 kilometer i timen etter 8,3 sekunder og toppfarten er på mer enn 330 kilometer i timen.

(Saken fortsetter under bildet)

FØRERFOKUS: Innvendig er det heller ikke en revolusjon, mer en videreutvikling.

Mer bilstoff på E24 BIL

Nedskaleringen av motorvolum og bruk av turbo er gjort for å få ned forbruket, til tross for at effekten er betydelige større.

Bensinforbruket til 488 GTB skal i snitt være 1,14 liter per mil og CO2-utslippet på 260 gram per kilometer. Tilsvarende tall for 458 Italia er 1,33 liter per mil og 307 gram CO2.

Ferrari åpner for bestillinger senere i år, og det er ventet at de første bilene leveres i begynnelsen av 2016.

Les også

Årets beste bilopplevelser

Les også

Fiat vil selge Ferrari

Les også

Ferrari-styreformann forlater selskapet etter rekordår

Les også

– Ferrari planlegger å flytte fra Italia

Publisert:
Gå til e24.no