Elon Musk til E24: – Vi skal lage 500.000 biler

Tesla-sjef Elon Musk ønsker at nullutslippsbiler blir vanlige over hele verden, men han har null tro på hydrogen- eller hybridbiler. 

ØNSKER EN ELEKTRISK FREMTID: Elon Musk tror de kan mangedoble sitt salg i løpet av få år.
Publisert:

BERLIN (E24:) Elon Musk er den store, nye raketten i bilverdenen.

Tesla-gründeren har på bemerkelsesverdig kort tid vist at elbiler kan være noe annet enn en liten fargerik plastdings.

Ikke minst har Norge, med vårt incentivsystem, gjort at en elektrisk familiebil har blitt dagligdags.

I disse dager er den sørafrikanske gründeren i Berlin, for å møte et utvalg journalister fra hele Europa, med E24 som den eneste norske representanten.

Her skal media få en smakebit av den kommende Tesla Model S P85D, den firehjulsdrevne elbilen som gjør null til hundre på 3,4 sekunder. Tesla har steng av hele veien utenfor deres forhandler like ved flyplassen Schönefeld, i utkanten av Berlin.

– Hva synes dere om den? Spør Musk når han kommer inn i lokalet hvor det sitter seks journalister fra seks ulike land.

Han er lett slentrende i stilen, under den mørke dressen er det en hvit skjorte med et par åpne knapper.

– Kjapp, er det første E24s utsendte tenker og sier.

Musk smiler.

Det svaret har han hørt før.

Les også

Tesla «åpner» Østerdalen

Ny storfabrikk

Før noen rekker å spørre, forteller han at tanken bak Tesla var å lage elbiler som både var så attraktive og praktiske at de kunne utgjøre en forskjell. Elbiler som kunne være noe annet enn en rar, liten bil som klarte å trille noen mil. En reell konkurrent til biler med konvensjonell motor.

– Det har tatt litt tid. Vi måtte lage drivlinjen fra bunnen av, og vi måtte lære oss å lage en bil, sier Elon Musk til E24.

(saken fortsetter under bildet)

UTSETTELSE: Musk sier at lanseringsutsettelsen av Model X ikke har noe med den snarlige lanseringen av Model S med firehjulstrekk å gjøre.

I de fleste land, hvor bilavgifter av lave og incentivene få, er Model S en bil som plasserer seg i en høy prisklasse.

Det han sikter til en ny og stor fabrikk der de skal lage bilbatterier i en, til nå, gigantisk skala.

– Det fleste ønsker seg en mellomstor, firedørs bil. Jeg tipper prisen på den vil bli 35.000 dollar (vel 240.000 norske kroner). Målet vårt er å få fart på slaget av elektriske biler, og omtrent 50 prosent av markedet er i dette segmentet.

En halv million biler

Egolf har en rekkevidde på rundt 15 mil, og Volkswagen sier at rekkevidden er begrenset på grunn av at de ikke får plass til mer batterier.

– Da har de ikke prøvd godt nok. Vi ville fått til fra 30 mil og oppover, sier Musk.

I år kommer Tesla til å produsere cirka 33.000, neste år regner han med en dobling.

Teslas fabrikk i California hadde en kapasitet på 500.000 biler i året da den ble drevet av Toyota og General Motors. Musk tror fabrikken, under Teslas ledelse, kan se slike tall igjen.

– På litt lengre sikt ser jeg for meg at vi lager 500.000 biler i året. Trolig innen 2020.

Musk regner med at de etter hvert også vil bygge fabrikker i Europa og Asia.

Han virker ikke videre imponert over de store bilprodusentenes evne til å lage elbiler.

– Men det er jo gjerne slik at store selskaper er trege. Det er lettere å lage noe som er fem prosent bedre enn de vi lagde i fjor, enn å tenke helt nytt, sier han til E24.

Les også

Golf og Volkswagen vokser elektrisk

– Vi tjener ikke penger per i dag. Vi vil gjøre det en gang i fremtiden. Vi kunne ha roet ned og blitt profitable nå. Men det ønsker vi ikke, og dette er noe aksjeeierne våre er innforstått med.

(saken fortsetter under bildet)

RASK, VELDIG RASK: Model S P85D skal, ifølge Musk, være verdens raskeste firedørs bil. Null til hundre tar 3,4 sekunder.

Dagen før han kom til Berlin besøkte han BMW, og Musk mener at de «går sakte i riktig retning», samtidig er det helt åpenbart at han ikke er særlig imponert over BMW i3, hverken teknisk eller estetisk.

Les også

Tesla Model X utsatt

– De fleste elbiler i fremtiden vil ikke bli lagd av Tesla, sier gründeren overfor E24.

– Det ville vært fint om alle begynte å lage elbiler. Tidligere i år la vi ut alle våre patenter. slik at de er tilgjengelige for de andre bilprodusentene. Noen trodde vi hadde baktanker med det, at vi på en eller annen måte skulle skaffe oss en fordel, men det er ikke tilfellet. Det er overhodet ingen fordel for oss, snarere tvert imot. Flere tok faktisk kontakt med oss og lurte på om de var sant at de kunne bruke det, sier Musk.

– Og vi svarte selvsagt ja.

Musk vil ikke ut med hvilke produsenter dette var.

Les også

Dansk rapport: Om avgiftsfritaket forsvinner, blir det ikke solgt en eneste elbil

Dør helst i rakett

Han er fullstendig avvisende til at de vil sette i gang med noen som helst form for hybridløsninger, og mener hydrogenbiler er et feilspor.

– Hydrogen er ikke en god løsning, det er en langt dårligere løsning enn batteri. Man må få det fra ett eller annet sted, og det krever masse energi. Det er usynlig og det er eksplosivt, det er et elendig valg.

Teamet rundt Musk begynner å stresse med at tiden er ute, at det er en ny dose med journalister som skal få sin tilmålte tid. En mellomeuropeisk journalist tar ordet først og stiller et ufattelig langt og uforståelig spørsmål som muligens dreier seg om Musk sin andre geskjeft, romfartssatsingen SpaceX.

Ulykken med Virgin Galactic blir nevnt og plutselig har det hele dreid fra nullutslippsbiler til liv og død.

– Man skal jo dø en gang. Det kan være i sykdom eller i en rakett. Jeg ville foretrukket det siste.

Onsdag kommer E24 med førsteinntrykket av Tesla Model S P85D

Les også:



Publisert: