General Motors gir opp Russland
Den amerikanske bilgiganten General Motors sier de skal legge om strategien i Russland.
General Motors, verdens tredje største bilprodusent, melder at de skal legge om forretningsstrategien i Russland. De skal nå kun konsentrere seg om premiumsegmentet med Cadillac og amerikanskbygde Chevrolet-modeller som Corvette, Camaro og Tahoe.
Toyota solgte mest for tredje år på rad
– Denne dreiningen i vår forretningsmodell i Russland er en del av vår globale strategi som skal sikre bærekraftig drift på lang sikt i de markedene vi opererer i. Denne avgjørelsen gjør at vi unngår tunge investeringer i et marked som har svært store utfordringer på lang sikt, sier Dan Ammann, president i General Motors, i en pressemelding.
Mer bilstoff på E24 BIL
Dette betyr at Opel forsvinner helt ut av det russiske markedet, det samme gjør de vanlige Chevrolet-modellene.
Ser ingen fremtid
– Vi har ikke egnede lokaliseringer for å bygge våre biler i Russland, og klimaet i markedet rettferdiggjør ikke store investeringer der, sier Karl-Thomas Neumann, konsernsjef i Opel-gruppen.
(Saken fortsetter under bildet)
General Motors fabrikk i St. Petersburg vil legge produksjonen på is i midten av 2015. I tillegg vil de avslutte samarbeidet med den russiske produsenten GAZ, som har laget Chevrolet, i løpet av året.
Frigjør penger
De kommer til å fortsette med produksjonen av Chevrolet Niva, som gjøres i samarbeid med Avtovaz.
Planen er at Cadillac skal vokse i landet ved hjelp av de kommende års modellanseringer.
Opel har hatt mange tøffe år bak seg og de sier at de trekker seg ut av Russland for å få lønnsomhet i Europa i 2016. De har som mål å nå en markedsandel i Europa på åtte prosent innen 2022, i fjor lå de på syv prosent. De sikter og mot en margin på fem prosent.
Prosessen med å trekke ut Opel og majoriteten av Chevrolet-modellene fra Russland, skal frigjøre rundt 600 millioner dollar, tilsvarende fem milliarder kroner, hovedsakelig i første kvartal av 2015.