Bilindustriens største tapsprosjekter

Det er dyrt å lage biler, og det blir ille om man taper penger på hver eneste produserte bil. Her er de verste eksemplene på bilprodusentenes minusprosjekter.Se bildeserie over

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Meglerhuset Sanford C. Bernstein har sett på hvilke bilmodeller som har kostet de europeiske bilprodusentene mest penger de siste årene, analysen er gjengitt i The Economist. Den ser både på tapet totalt sett og per solgte enhet.

I noen tilfeller har dette trolig vært ventet, for eksempel var det neppe meningen at Volkswagen-konsernet skulle gjøre penger på Bugatti Veyron. Den har vært laget for å vise teknologiske muskler.

Mer bilstoff på E24 BIL

Mer problematisk er det om en såkalt massemodell skulle vise seg å ikke innfri. Når en modell som skal selge flere hundretusen eksemplarer går i minus på hvert eneste salg, er det dyrt.

Ikke minst i et bilmarked som fra før av er i kraftig tilbakegang. Man må rundt 20 år tilbake i tid for å finne like lavt nybilsalg som det Europa kan vise til i år.

Bildeserien over viser de ti største tapsprosjektene, og ikke minst hvilke summer det snakk om.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. 200.000 italienere kan miste jobben om Fiat flytter

  2. Svensk toppsjef skalfornye Lada

  3. Bilsalget skyter fart i Europa – men VW sliter

  4. Bilsalget økte for andre måned på rad i Europa

  5. Bilsalget: Fortsatt nedtur iSpania og Frankrike