Harry Potter-reklame til 20 millioner
Massiv omtale av legendarisk trollmann-serie.
De siste ukene har Harry Potter vært overalt. Markedsføringen har vært massiv og profesjonell. Verdien anslås til opp i mot 20 millioner kroner.
Filmselskapet SF Norge som står bak filmen i Norge, ønsker ikke å si noe om hvor stort markedsføringsbudsjettet er.
- Vi ønsker å snakke både til den brede målgruppen og den harde kjernen og da har vi måttet bruke forskjellige virkemidler, sier markedskonsulent Marie-Louise Alvær i SF Norge til VG.
- Dobbel verdi
Arne-Inge Christophersen, viseadministrerende direktør i mediebyrået Clear Channel, anslår at filmselskapet har brukt et sted mellom fem og ti millioner kroner på markedsføringen av « Harry Potter og dødstalimanene - del 2».
- Det er det vanlige å bruke på en storfilm som dette. I tillegg kommer naturligvis all redaksjonell omtale, som er utrolig viktig og mye mer verdt, sannsynligvis det dobbelte, sier Christophersen til VG.
Dermed kan den samlede verdien av reklame og redaksjonell omtale komme opp i rundt 20 millioner kroner.
Alvær opplyser at Filmbyrået har tatt i bruk alle reklamekanaler, unntatt radio for å selge inn den åttende og siste Harry Potter-filmen.
Blodfansen
- Men den viktige gruppen av blodfans når man ikke med tradisjonelle virkemidler. Det nytter ikke å kjøpe seg reklame for å nå dem. De må vi møte på deres arenaer. Gjerne en til en, sier Linda Kling til VG.
Hun leder Mediacom Beyond Advertising, et nytt byrå som har spesialisert seg på å nå forbrukerne på andre måter enn gjennom de tradisjonelle reklamekanalene.
- Blodfansen er utrolig viktig i Harry Potter-sammenheng. For å finne dem har vi brukt nettet aktivt, søkt i blogger, brukt søkeord som vi vet er aktuelle for gruppen. Vi har truffet dem på Galvort-skolen som finner sted på Nesodden denne uken, vi har snakket med dem i billettkøer. Vi har spurt hva de tenker om tidligere markedsføringstiltak, hva har de lyst til at vi skal gjøre denne gangen. De er definitivt ikke opptatt av hva kjendisene måtte mene om filmen, sier Linda Kling.
Nesten 700 medieoppslag
Den siste uken har det vært 691 medieoppslag om den nye Harry Potter-filmen, går det frem av en undersøkelse som analysebyrået Retriever har gjort for VG.
- Dette er et høyt tall for en film. Det vi også ser er at det handler om store oppslag og mye billedbruk og enkelte forsidehenvisninger i tillegg, sier nordisk analysesjef i Retriever, Kristina Nilsen til VG.