Mer enn nødvendig

Citroën DS4 THP 200 er pent pyntet, men på litt for sterke saker.

VISE SEG FREM: Citroën DS4 er en bil for dem som ønsker å stikke seg ut.
DETALJER: En DS4 har litt frekkere detaljer enn bilen den er basert på, C4. Kromlister for eksempel.
IKKE MYE Å SE HER: DS4 har et lite bakvindu, som blir nær ubrukelig når det blir skittent. Vinduets begrensete høyde gir en liten visker som ikke rekker stort.
IKKE HER HELLER: Med den midterste nakkestøtten på plass blir trafikkbildet bak noe andre vet mer om.
ENDERØR: Eksosrørene ender i en frekk utforming.
DETTE ER BRA: Interiøret er rett slett veldig vellykket. Det ser bra ut med gode funksjoner og et fint opplevd kvalitetsnivå. Det eneste som kunne vært bedre var om skjermen var plassert litt høyere.
DIMENSJON: DS4 er over det hele litt større enn VW Golf. Det gir et blant annet et bagasjerom som rommer 35 liter mer.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Jeg liker denne DS4 THP 200, men spesielt bra er den ikke.

Dette er topputgaven av Citroëns ganske ferske jålemodell DS4. DS4 er en raffinert versjon av C4, med en rekke estetiske justeringer og en noe høyere bakkeklaring.

Bilen ser både fin og litt merkelig ut. Det siste kommer først og fremst av at den er hevet, noe som visuelt gjør at det blir veldig romslig i hjulbuene. DS4 er en snik-crossover, en kompaktbil der man kan sette seg mer rett inn enn i en C4.

Dermed ser den ikke så veldig sporty ut, derimot ser den forseggjort ut.

Rare løsninger

Med kromlistinger, linjedetaljer i karosseriet, mer kompliserte lykteformer enn det som er vanlig på biler i denne størrelsen og et interiør som holder pent premiumnivå.

Moderne Citroën biler er gjerne streite. De sære detaljene er nesten visket ut av deres DNA, men med DS4 viser det at de ikke helt har latt raritetene forsvinne inn i historiebøkene. Å lage en design som gjør at vinduene på bakdørene ikke kan åpnes, er i beste fall eksentrisk.

DS4 THP 200 har, som navnet antyder, 200 hestekrefter. Med andre ord snakker vi om et kjøretøy som ligger i nærheten av dagens GTI-segment. Dette er hentet ut fra en 1,6 liters motor som man kjenner igjen fra flere andre Peugeot, Citroën og Mini utgaver. En riktig så fin liten motor som leveres i alt fra 75 til 211 hestekrefters utgave.

For svakt under

På utgaven her er det naturligvis en turbo som gir den voksne effekten, og den har en karakteristikk som man kjenner fra andre varianter med liknende ytelser. En klassisk moderne turbomotor, med en bitteliten forsinker på effekten i starten for så å blåse skikkelig til. Den har en lyd som er ganske hissig, og den har et saftig drag oppover turtallskurven.

Den manuelle girkassen er tett og, til fransk å være, presis. Slik sett er rammeverket for en sportslig kjøretur til stede.

Mer bilstoff på E24BIL

Ett moment som tydeligvis er vanskelig å få riktig er hvordan man skal sette opp en bil som dette. Skal den ha en veiholdning som kler motoren, må den være stram. Det nytter ikke at karosseriet krenger og nærmest vandrer når man forserer en sving i god hastighet. En mer normal bil kan godt være myk, så lenge det betyr at ujevnheter ikke forplanter seg i bilen. En strammere bil blir gjerne noe mindre komfortabel. Dette er saker som man aksepterer i Mini Cooper S eller DS3 Racing, men det blir ikke bra i en DS4.

HØY KOMPAKT: DS4-modellen har litt mer bakkeklaring enn andre kompaktmodeller.

For Citroën har ikke klart å finne noen god kalibrering på dempere og fjæring. Den fremstår som stump i by, i tillegg er den ikke stram nok for sportslig kjøring. Den havner midt i mellom. Det verste fra to verdener.

Ikke alene

Noe av skylden for dette må trolig den økte bakkeklaringen ta. Tyngdepunktet på bilen er ikke optimalt og den lengre vandringen har de ikke klart å finne noen god løsning på. Dette er moderne bilers hellige gral. Det er en veldig stor del av dagens cross-over og suver som er satt opp på et middelmådig vis. Sannsynligvis er det så dyrt å få til et oppsett som klarer både det ene og det andre at det ikke gir mening i budsjettavdelingen.

Flere biltester

Motoren i DS4 THP 200 er en artig sak. Den oppfordrer til ivrig kjøring, hvor det faller naturlig å ligge på et høyt turtall. Styringen er ikke superpresis, men den gir gode og riktige tilbakemeldinger. I tillegg er det lett å finne en god sittestilling. Disse elementene gjør opplevelsen til noe som er gøy.

FIN MOTOR I FEIL BIL: Denne 1,6 liters motoren med 200 hestekrefter er artig, men bilens chassis følger ikke opp.

Samtidig er det lite som gjør bilen til et fornuftig alternativ til noe som helst med denne motoriseringen. Prisen blir ganske frisk. 10.000 under en Golf GTI er ikke mulig å forsvare. Bilen er rett og slett ikke i nærheten av den.

Stilig - ikke så morsom

Den morsomme motoren sitter i en bil som ikke er så morsom. Den er derimot stilig på sitt Citroënske vis, med et interiør som føles langt mer eksklusivt enn det man finner i en tilsvarende Volkswagen.

Til DS4 THP 200 sitt forsvar så er det trolig ikke meningen at den skal settes opp mot en Golf GTI. DS4 er for en liten gruppe som ønsker en kompaktbil utenom det vanlige. Som setter pris på det som føles litt originalt, som kan leve med at vinduene ikke kan åpnes når ungene sier de begynner å bli litt bilsyke, at man knapt ser noe ut av bakvinduet, men som setter pris på et interiør med god brukervennlighet kombinert med elegante detaljer

DS4 er et valg på siden av det folk flest vil ha. En bil for arkitekter. En bil som så definitivt bør anskaffes med en mindre motor enn det som sitter i THP 200.

Denne versjonen av Citroën DS4 er som en pen jåle på for høye hæler.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Herlig irrelevant

  2. Peugeot tilbake på GTI-sporet

  3. Billig boblemoro

  4. Volvos morsomste bil

  5. Tysk humor