Kina redder Volvo

Volvo sliter i alle markeder, bortsett fra ett, hvor økningen er massiv.

ØSTOVER: En Volvo XC60 i det eneste markedet av betydning med positive salgstall, Kina.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Åpningen av 2013 er blandet lesning for Volvo. I de gamle kjernemarkedene, Europa og USA, går det feil vei.

I Europa var februar i år 11,2 prosent svakere enn i fjor, mens USA-salget lå 7,5 prosent under fjoråret, melder Volvo i en pressemelding.

Så langt i år er det samlete salget globalt sett på 58.241 biler, 5,5 prosent ned fra 2012.

Små i et stort marked

Samtidig er Kina-tallene veldig mye bedre enn for ett år siden. I januar og februar ble det solgt 31 prosent flere Volvo der enn på samme tid i fjor. Riktignok er februar så å si lik med fjoråret, slik at økningen kun var i årets første måned, men dette forklarer Volvo med at den kinesiske nyttårsfeiringen var i februar og la en demper på bilsalget.

Mer bilstoff på E24 BIL

Noe av problemet er likevel at Volvo er små i verdens største bilmarked. Så langt i år er det solgt 8719 biler der.

V40 godt i gang

Et lyspunkt er at den nye V40 har kommet godt i gang og er nest mest solgt av deres modeller med 5029 biler. Bestselgeren er XC60 med 7402 solgte enheter, som er litt bedre enn på samme tid i fjor.

I Norge er Volvo det tredje største merket, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken, de har en markedsandel på 7,3 prosent, med 1683 nybilregistreringer. Dette er 1,6 prosent under samme tidsrom i 2012.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Aldri før har så mange kjøpt Volvo

  2. Volvo mener Zlatan løftet salget

  3. Volvo fortsetter veksten - venter rekord

  4. Forsatt nedgang for Volvo

  5. Volvo fortsetter veksten