Toyota tilbake på den globale salgstoppen

I fjor var Toyota verdens fjerde største bilkonsern. I år er de tilbake på toppen, men for hvor lenge?

TILBAKE: Toyota selger flest biler i verden, men konkurransen blir tøff de kommende årene.
Publisert: Publisert:

Etter et vanskelig 2011, ser det ut til at Toyota igjen er tilbake som verdens største bilprodusent.

I fjor var det General Motors som tronet øverst på listen, foran Volkswagen, med Nissan/Renault på tredje fulgt av Toyota.

Da hadde de store leverings- og produksjonsproblemer etter tsunamien.

Tilbake til normalen

- Nå er vi tilbake til normalen og salgsvolumet er nesten tilbake der det var før katastrofen, sier Madoka Suzuki som leder en Toyota forhandler i Ishinomaki, et område som ble hardt rammet av tsunamien, til Automotive news.

Det globale bilsalget er i år ventet å overstige 80 millioner kjøretøy. Noe som vil være ny rekord.

Dette til tross for at bilmarkedet i Europa er svakt. Det er først og fremst sterk vekst i USA og Japan som utligner de dårlige tallene fra Europa.

Mer bilstoff på E24 BIL

I FARTA: Angela Merkel hjelpes ut av en Volkswagen UP av konsernsjef i Volkswagen, Martin Winterkorn, under bilutstillingen i Frankfurt i fjor.

- Fordi det amerikanske markedet er så stort, vil en vekst på et tosifret antall prosent påvirke resten av verden. Veksten her kan dekke over en myriade av problemer andre steder, sier Rebecca Lindland, en analytiker i IHS Automotive, til Automotive news.

Kraftig vekst i USA

Bilmarkedet i USA har vokst kraftig siden bunnen i 2009, og er ventet å gjøre det samme neste år.

Volkswagen har et uttalt mål om å bli verdens største bilprodusent innen 2018, og bruker store penger på å utvide kapasitet.

For kort tid siden ble det kjent at Volkswagen-konsernet satser 368 milliarder kroner de to neste årene.

- Til tross for et vanskelig økonomisk miljø, skal vi investere mer enn noen gang før for å nå våre langsiktige mål, sa Martin Winterkorn, konsernsjefi Volkswagen AG i forbindelse med kunngjøringen av storsatsningen.

GM størst i 77 år

Ifølge tall fra bilprodusentene selv, er det tett mellom de tre merkene. Toyota solgte 7,4 millioner biler i årets tre første kvartaler, GM 6,95 og Volkswagen 6,9. Dette inkluderer alle merkene som faller inn under de forskjellige konsernene.

Frem til 2007 hadde GM vært mestselgende i verden i 77 år, da tok Toyota over. GM er i år på vei til sitt beste resultat siden 2007, som for øvrig var to år før de måtte bli reddet fra konkurs.

Ingen bilkonsern har noensinne solgt over 10 millioner biler på ett år, men analytikere mener at både Volkswagen og Toyota ser ut til å kunne gjøre det i løpet av et par år.

Tror på VW

Flere mener at Volkswagen snart vil være størst.

- Volkswagen er imponerende. Det har masse penger og teknologi. De kan få frem biler som nær sagt ingen andre kan, sier Christoph Stuermer, en Frankfurtbasert analytiker i IHS Automotive.

De har og et bedre tak på Europa enn Toyota, men GMs mestselgende merke i Europa, Opel, har det tungt. I tillegg er Volkswagen sterke i Kina, verdens største marked, mens Toyota sliter med at merket blir dratt ned i dragsuget etter grensetvisten mellom Kina og Japan som har ført til kraftige reaksjoner i Kina.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no