Vil ikke ta alt ansvaret for nettbankproblemene
Evry-sjef Terje Mjøs roser DNB-sjef Rune Bjerke for uttalelsen i forrige uke, hvor han tok hovedansvaret for nettbanktrøbbelet den siste tiden.
Den siste måneden har nemlig nettbanken til Norges største bank vært nede seks ganger. Senest tirsdag kveld opplevde DNB-kunder å ha problemer med å logge seg på nettbanken.
I forrige uke tok DNB-sjef Rune Bjerke på seg alt ansvaret for problemene som har vært hittil i år.
Leverandøren av de tekniske løsningene om har sviktet - Evry - mener det er rett av Bjerke og banken å ta på seg skylden.
- Det han sier er helt naturlig, fordi det er DNB som har ansvaret for produktet ut mot kundene, sier konsernsjef Terje Mjøs i Evry til E24.
- Men det betyr ikke at ikke vi også har et ansvar overfor DNB for de delene av systemet vi skal levere.
Han avviser imidlertid at hele ansvaret for feilene ligger hos Evry.
- Her er det snakk om en ganske lang rekke der DNB har ansvaret for programvaren og Evry har ansvaret for infrastrukturen. I tillegg er det snakk om en lang rekke underleverandører som har et ansvar overfor oss, sier Mjøs.
Rekordmange nye kontrakter for Evry
Videre roser Evry-sjefen Rune Bjerke for uttalelsene sine til E24 i forrige uke.
- Jeg opplevde det han sa i forrige uke som svært positivt, sier Mjøs.
I lunsjtiden onsdag var Evry opp 2,5 prosent på Oslo Børs.
Kan ikke love noe
- Kan du love at nettbankene vil fungere i sommer?
- Jeg synes det blir feil å love noe. En kan aldri si aldri, men vi skal jobbe hardt med å unngå feil, sier Mjøs.
Han understreker at selskapet jobber med å forsterke de løsningene de har, gjennom å investerer mer i systemene så vel som å separere hver av bankenes systemer slik at de ikke blir påvirket av hverandre.
- Ikke alle feilene som har oppstått den siste måneden er knyttet til feil i Evrys systemer, sier Mjøs til E24.
DNB lover at nettbanken skal fungere i sommer
God stemning
I 2012 besluttet Posten å finne seg en ny leverandør av IT-systemer, og i fjor høst meldte Telenor at de flytter deler av driften sin til et utenlandsk selskap. Likevel frykter ikke Mjøs at flere av selskapets storkunder vil la være å fornye sine kontrakter med selskapet.
- Jeg opplever at vi har et godt forhold til våre kunder, og at de fleste ønsker å bli hos oss, sier konsernsjefen til E24.
- Hvordan er stemningen mellom dere og DNB?
- Slik jeg opplever det er stemningen profesjonell og god. Både rettet mot oss som leverandør og partner. Det er likevel alltid slik at hvor fornøyd en er med tjenestene kan variere, og den siste tiden har samtalene mellom oss selvsagt vært preget av nettbankproblemene, sier Mjøs til E24.
Han vil ikke kommentere på om DNB noen gang har truet med å si opp kontrakten, eller hva som har blitt sagt på møtene mellom de to selskapene de siste månedene.
Ifølge kvartalsrapporten lagt frem i morgentimene onsdag, har selskapet signert kontrakter til en verdi av 5,2 milliarder kroner i perioden mellom april og juni.
Mjøs legger til at han heller ikke frykter konkurransen fra andre selskap.
- Vi opplever at det er hard konkurranse om kontraktene hos de største selskapene, men opplever god etterspørsel etter våre produkter, og mener vi på enkelte områder kan tilby tjenester andre selskaper ikke har, sier han til E24.
Færre problemer
Ifølge statistikk fra Evry var antallet driftsproblemer sunket de siste tre årene. I 2012 skal selskapet ha opplevd 127 driftsproblemer som fikk konsekvenser for deres kunder. I fjor av antallet problemer nede i 36, selskapet melder at de har mål om kun 18 i løpet av 2014.
Så langt år har DNBs systemer hatt problemer ni ganger. Ikke alle disse er knyttet til Evrys drift.
- Vi jobber hele tiden med å bli bedre, og vi mener at vi ser et de arbeidet vi gjør allerede har hatt en effekt, sier Mjøs.
Selskapet melder at de har utviklet et kvalitetsprogram som skal sikre at rutiner og sikkerhetstiltak blir tatt hver gang det skjer en oppdatering av selskapets systemer. I tillegg skal selskapet styrke kompetansen på de områdene som nå har vært berørt.
Les også: