Tror Apple vil lansere tre nye iPhoner: – De vil heller tjene mye enn å selge mye

Huawei har klatret forbi Apple, og blitt det selskapet med nest størst markedsandel. Analytikerne tror ikke it-giganten er spesielt opptatt av det når de legger frem nye produkter onsdag.

VIKTIG INNTEKT: iPhone X var smarttelefonen som solgte mest i forrige kvartal, ifølge Apple-topp Tim Cook.

Foto: Thomas Peter Reuters
Publisert:

Apple holder kortene tett til brystet før deres store arrangement i California i USA onsdag, men tradisjon tro har likevel noen medier fått tilgang til dokumenter og informasjon om hva it-giganten vil lansere.

Kildene til både Bloomberg og 9to5Mac tyder på at Apple skal lansere hele tre ulike smarttelefoner. Dette gjør de på tross av at trenden globalt er at salget av smarttelefoner har bremset. I fjor ble markedet 2,5 prosent mindre.

Les også

Apple når milepæl: Verdt over 1.000 milliarder dollar

Marginer, ikke volum

Gartners mobilekspert Anette Zimmermann sier til E24 at smarttelefoner fremdeles står for en stor del av nettgigantens inntekter, og viser til at iPhone sto for om lag 56 prosent av Apples totale omsetning i forrige kvartal.

– Apple kommer til å fortsette å satse på produkter i premium-segmentet, og vil ikke satse på lavkostnadsløsningene. De satser på marginer, ikke volum, forklarer Zimmermann og viser til at iPhone-salget har gått litt ned de siste to årene, om man sammenligner år for år.

– Likevel ble Apple det første amerikanske selskapet som er verdt over 1.000 milliarder dollar, sier Zimmermann.

Hun tror de sannsynligvis vil legge frem en iPhone med større skjerm i morgen, som vil konkurrere med modeller som Galaxy S9 Plus.

– Det er viktig for å få folk til å byttet ut telefonene sine, spesielt i Kina, men også i andre markeder, sier Zimmerman.

Ikke helt nytt

Analytiker Salvador Baille.

Foto: Privat

De tre nye modellene skal være i samme linje som iPhone X, og skal også ha skjerm som går fra kant til kant, ifølge kildene til Bloomberg og 9to5Mac. Men ingen av dem skal ha helt ny design, slik iPhone X hadde i fjor.

– Selskapet planlegger større endringer til neste år, sier kildene til Bloomberg.

Konsulent og analytiker innen innovasjon og teknologiledelse, Salvador Baille, tror på sin side at Apple vil prøve å dekke flere segmenter med flere størrelser og prispunkter. Men han tror det er flaggskipsmodellen som skal bringe inn de største marginene.

– Apple har alltid hatt en tradisjon for å dekke premiumsegmentet for hvert enkelt produktsegment de angriper eller er i. Det skjedde med iPod og Mac også, forklarer Baille.

Les på E24+ (for abonnenter)

Femten mennesker som Apple ikke klarer seg uten – heller ikke Tim Cook

Ned til tredjeplass

Siden forrige lansering har kinesiske Huawei klatret forbi Apple på tronen over selskaper med størst markedsandel i smarttelefonmarkedet. I dag er det fremdeles Samsung som har størst markedsandel, Huawei er nummer to og Apple på tredjeplass.

Baille tror Huawei og Apple vil knive om å være nest størst i smarttelefonmarkedet lenge.

– Det dreier seg egentlig mer om en krig mellom Samsung og Huawei, enn mellom Apple og Huawei. Krigen vil sannsynligvis føre til krympende marginer for Samsung og Huawei på sikt, sier Baille.

Apple Watch

Personlig er Baille mest spent på den nye Apple Watch, som også etter ryktene skal lanseres onsdag.

Smartklokken er det eneste nye produktet som Tim Cook har lansert som toppsjef i selskapet.

– Analytikere tror Apple er i ferd med å miste markedsandeler på dette markedet, så det blir interessant å se om Tim Cook klarer å levere salgstall for smartklokken, sier han.

Analytiker Ming-Chi Kuo tror at klokkene vil få større skjerm, og at klokkene også muligens får kant-til-kant-skjerm, som iPhone X har, ifølge MacRumors.

Apples lansering begynner onsdag klokken 19 norsk tid.

Les også

ESB etterlyser EU-utfordrere til Paypal og Apple Pay

Les også

Apple bekrefter problemer med iPhone 8

Les også

Milliardfest for Apple-sjefen

Her kan du lese mer om