Den glemte Audi

Dagens Audi TT har vært med så lenge at det snart er slutt. Det betyr samtidig at jevnlige oppgraderinger over årene nå byr på den beste TT noensinne.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Man kan lure litt på hvor det ble av Audi TT i alt mylderet. Dagens modell har vært på markedet siden 2006 og nærmer seg AFP-tid, det betyr at den burde vært litt synlig i trafikken, rett og slett fordi den har hatt mange år å spre seg på.

Selvsagt er ikke TT en bil som vil eller skal selge i de store volumer, men det er samtidig en bil med et ganske frekt utseende med en etter forholdene rimelig inngang til sportsbilsegmentet.


Startprisen ligger rett over 400.000 for den enkleste med 160 hesters bensinmotor, uten at det har gitt særlige resultater i salgsstatistikken. I fjor ble det registrert 22 TT i Norge. Det er ikke all verden. Nå skal det sies at det er omtrent samme antall som BMW Z4 og rundt halvparten av Volkswagen Scirocco.

Vi er et fornuftig folk.

For selv om TT har bakseter, så vil det være litt overilt bruke ordet praktisk i denne sammenhengen. Et greit bevis på dette er en advarsel som er trykket på innsiden av bakluken. Der får man beskjed om å være forsiktig når man lukker den, slik at man ikke knocker ut de eventuelle baksetepassasjerene. Takhøyden er begrenset og det ville jo være leit å starte turen med å tre hodet til en kompis gjennom bakruta.

Det TT er, er en fornuftig sportsbil. Man har muligheten til mer enn én passasjer og det er bagasjeplass, fra 292 liter til 700 med nedfelte bakseter. Og den aller mest fornuftige er den versjonen vi har her.

Mer bilstoff på E24 BIL

Med Volkswagen-konsernets velprøvde to liters turbo bensinmotor og firehjulstrekk. Motoren har alltid vært den som passer best til bilen, og nå har den underveis og fått en oppgradering med blant annet høyere dreiemoment, slik at det er helt poengløst å gå for den langt dyrere TTS. Sistnevnte koster 200.000 mer, for den summen sparer du fire tideler fra null til hundre.

2,0 TFSI klarer dette på 5,6 sekunder, det er tilstrekkelig.

TT leverer en nøytral kjøreopplevelse. Firehjulstrekken eliminerer i stor grad både over- og understyring, og under de rådende kjøreforhold er bilen helt klart å foretrekke fremfor en som kun trekker på en aksling.

Sportslig potensial

Akselerasjonstallet forteller om en bil som har et solid sportslig potensial. Motoren er livilig og slipper fra seg en riktig lyd, som minner om den man finner i den noenlunde likt motoriserte Golf GTI. S tronic girkassen med hendler på rattet er rask og hele kjøretøyet vitner om en veldig godt skrudd bil som nå er perfeksjonert. Det ekstra dreiemomentet som ble tilført under siste oppgradering gir den et solid skyv fra bunnen av og det er ingen dødpunkter i effektkurven. Der maks dreiemoment stopper, begynner maks effekt.

ADVARSEL: På bakluken blir man minnet om at det ikke er allverdens takhøyde i baksetet.

Flere biltester

Et ankepunkt som har fulgt TTen er at den er litt for kjedelig å kjøre. Noe som fortsatt gjelder, men det betyr samtidig at det er en sportsbil som har bred appell. Med forutsigbare kjøreegenskaper er det lett å kjøre den hardt, selv under vanskelig føreforhold. Samtidig kjennes det ut som den vil klare seg veldig godt mot en tilsvarende motorisert bil på bane.

Flatt

Den tar svingene flatt og det er nok informasjon i rattet til at man har god kontroll på bilens oppførsel.

Det er noen fordeler med å gå for en bil som har vært i handelen en stund. Alt er velprøvd og oppgraderingene underveis har gjort den bedre.

MODERENE KLASSIKER: TT-formen står seg godt.

Det man må svelge er ledlykter som nå ser ut som noe som har kommet med posten og et interiør som bare er 2006.

Som en funksjonell sportsbil er TT vanskelig å komme forbi. Den ytre designen står seg godt, langt bedre enn den første generasjonen, og drivverket i denne bilen har en nytte i den virkelige verden som ingen av konkurrentene kan stille opp mot.

TT befinner seg et passe fornuftig sted mellom Volkswagen Scirocco og Porsche Cayman.

Les også:

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Skarpere og mer aggressiv TT

  2. Sportsbil med stor S

  3. Fornuft med noe ekstra

  4. Cayenne med
    riktig motor

  5. Hyttebil for folk flest