Herlig irrelevant

En Citroën C5 til 700.000 er nær umulig å selge, men det betyr ikke at det er en dårlig bil.

SJELDEN FROSK: En Citroën C5 i sedan-utgave er ikke noe vanlig syn, med en svær V6 diesel blir den nær utrydningstruet.
STOR: En treliters V6 på 240 hester og et voksent dreiemoment gir bra med krefter, men null til hundre på 7,9 sekunder er ikke veldig imponerende.
VÆRT MED EN LITEN STUND: Dagens C5-utgave har vært på veien siden 2008. Utvendig er ikke det noe problem.
UFRESHT: Innvendig virker den overraskende bakpå. Dette er ikke akkurat 3D-grafikk med Google Maps.
FAST: En typisk Citroën detalj er det faste navet i rattet. Ellers er resten ganske traust og i forhold til mange andre biler i klassen er dette gammeldags.
LITEN NISJE: I fjor ble det nybilregistert 374 Citroën C5 i Norge. Det gjorde at den havnet på 87. plass i salgsstatistikken. I årets to første måneder har Citroën solgt 32.
GREIT VOLUM: Det er plass til 439 liter med bagasje. Billigste C5 er for øvrig en diesel med 110 hestekrefter til 313.000 kroner.
Publisert: Publisert:

Å skrive om denne bilen er en litt pussig øvelse. Både Citroën og jeg vet at det knapt er mulig å selge en eneste av den i Norge. Samtidig ønsker Citroën å vise at de faktisk har en slik modell i sitt sortiment, og det er ikke til å underslå at den har en stor dose med elementer som er både sjarmerende og svært så behagelige.

For å servere et problem først som sist. Denne Citroën C5en har samme motor som Jaguar XF 3,0 D. En tre liters V6 fra PSA-konsernet som yter 240 hestekrefter. Jaguaren koster 750.000, det er 50.000 mer enn C5en. I tillegg har XFen en bedre automatgirkasse, slik at den er bortimot ett sekund raskere fra null til hundre.

Det er ikke kontroversielt å nevne at en Jaguar XF og føles langt mer eksklusiv enn en Citroën C5.

Så det var det, på mange måter.

Likevel

I stedet får virkeligheten skyves forsiktig til side. For C5 med denne motoren er en bil som har store kvaliteter. Den har et fjæringssystem kalt Hydractive III+ som gir bilen den korrekte, duvende og særs komfortable Citroën-veiholdningen. Citroëns særegne hydropneumatiske system, som spiser ujevnheter og holder en konstant bakkeklaring.

Denne generasjonen av systemet har og fjernet at bilen siger sammen når tenningen skrus av. Så nå ser det ikke ut som bilen går i dvale når man ikke bruker den.

Flere biltester

Komforten er systemets force, sportslig kjøring er akilleshælen. Til tross for at man nå kan stille bilen i forskjellige modi, slik at den strammes en smule opp. Personlig foretrekker jeg bilen i «sport», komforten er fortsatt god, og den har ikke like flytende tilbøyeligheter som i normal modus. Vi har tidligere prøvd modellen, da den kom, med noen av de mindre motorene. De gir nok noe mer mening, samtidig så er V6en en god dieselmaskin, som både har et ok lydbilde og en svært moderne dieseldynamikk. Denne har for øvrig erstattet en 2,7 liter på 204 hestekrefter, som var alternativet ved lansering.

Krenger

Sportslig blir dog aldri bilen. Noe som neppe har vært særlig høyt på prioriteringslisten heller. Den takler kleint underlag på en måte som er imponerende, men kjøres det litt tøft i svinger blir det mindre imponerende. Understyring med en bil som krenger mot ytre forhjul kommer først på menyen. Heller ikke girkassen er kalibrert for hissig kjøring.

At den vil senke seg 15 millimeter ved hastigheter som er forbi norske lover, blir noe irrelevant.

Mer bilstoff på E24 BIL

Det er på langtur denne bilen er i sitt i rette element. Cruising i god hastighet, med rikelig ekstra futt om det skulle være nødvendig. Man sitter godt og det er i utgangspunktet en fin stemning i kupeen, rent bortsett fra at det er en design som er håpløst utdatert, langt mer enn man skulle tro i en bil som ble lansert i 2008.

Måten å takle det på er å tenke litt i retning av noe retromoderne. Syklusene for når ting er tilbake som noen kult igjen har blitt så kjappe at vi sikkert er modne for enkelt, firkantet plastutseende igjen, eller…

Sært

En ting som er herlig Citroën, er rattets faste nav. Jeg klarer ikke å komme på en eneste god grunn til at det skulle være slik, men det trengs ikke i en Citroën. De modellene som har stått seg i minnet fra fabrikken, er nettopp dem med noen rare og ikke nødvendigvis så praktiske detaljer.

Du kjøper ikke en påkostet Citroën fordi den er full av praktiske detaljer, kvinner kjøper ikke Christian Louboutin sko fordi de gode å gå i.

MOT NORMALT: De fleste C5 som selges er stasjonsvognutgaven, den koster 13.000 mer for denne modellen. Hvert øyeblikk er en intern konkurrent klar i DS5.

For mange år siden hadde jeg en Citroën CX stasjonsvogn hvor blinklysene ble aktivisert og skrudd av via trykknapper på dashbordet, maksimum upraktisk. Slikt sitter i minnet. Men bilen kunne passere en fartsdump i 80 uten problemer. Totalt ubrukelige egenskaper som gjør bilen til noe utenom det vanlige.

Arkitekter

Dette har nok vært et av de vanskeligste områdene for Citroën siden åttitallet. Frem til det lagde de biler som lå så langt foran alt annet at de virket moderne da de ble pensjonert etter tjue til tretti år. Da er det lov til å ta litt av på kreative løsninger. Nå er de ikke mer moderne enn en hvilken som helst annen bil.

UTBEDRINGSPOTENSIALE: Det god komfort, men den invendige estetikken er ikke imponerende.

Det er rett og slett ikke nok arkitekter i verden til å holde liv i Citroën alene.

Så da har de ofte måtte kompromittere med å tynne ut de særegne detaljene for å nærme seg de store massene, som vel strengt tatt har vært ganske så likegyldige uansett. Resultatet har vært biler som har vært for antiseptiske til å representere merket på en tradisjonell måte.

Derfor må vi ha et nav som ikke beveger seg og hydropneumatiske fjæringer.

Det er helt umulig å anbefale en C5 med denne prislappen, men skulle jeg mot formoding støte på noen som har valgt å gå for en Citroën C5 HDi 240, skal personen få min dypeste respekt.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om