Apple og Google i krig om din kommende smartbil

Teknologigigantene Apple og Google vil begge inn i dashbordet ditt. Bilen er i ferd med å bli den ultimate mobile dingsen, ifølge analytikere.

ISFRONT: Apples konsernsjef Tim Cook (t.v.) og Googles konsernsjef Larry Page leder selskapene som ønsker å styre dashbordet i den neste bilen du kjøper.
Publisert: Publisert:

På neste ukes Consumer Electronic Show (CES) i Las Vegas vil Google og bilprodusenten Audi offentliggjøre sitt samarbeid om å utforme et digitalt dashbord basert på Googles operativsystem Android. Det sier kilder kjent med saken til Wall Street Journal (krever innlogging).

Kildene forteller også at Google jobber med chip-produsenten Nvidia for å utvikle en teknologi som gir fører og passasjerer dashbord-tilgang til de mange appene som du i dag kan laste ned i Googles app-butikk.

Dermed har Google kastet seg inn i kampen om å ta over bilen din. I juni lanserte Apple et initiativ for å integrere selskapets iOS-produkter i kjøretøy. BMW, Mercedes-Benz, General Motors og Honda har alle takket ja til å samarbeide med Apple.

- Bilen er i ferd med å bli den ultimate mobile dingsen, sier Thilo Koslowski, spesialist på avansert bil-elektronikk ved Garner Inc, til Wall Street Journal.

Siri-knapp i nye biler

Både Apple og Google ønsker å være selskapet som gir føreren muligheten til å gjøre ting uten å bruke hendene.

Honda ruller nå ut biler utstyrt med en egen knapp dedikert Apple sin tale-assistent Siri. Ved hjelp av assistenten skal føreren kunne få lest opp tekstmeldinger, samt svare på dem via bilens håndfri-system. Siri er enn så lenge ikke tilgjengelig på norsk, men i november 2012 meldte blant andre 9to5Mac at Apple utlyste stillinger for å lage en norsktalende versjon av Siri.

Google er heller ikke helt ukjent med bil-markedet. Selskapet har levert kart-tjenester til bilprodusenter som Audi, Toyota og Tesla siden 2006.

Flere og kraftige prosessorer på vei inn i nye biler. Audi og General Motors er blant dem som har annonsert at de vil lage biler som har mulighet til å koble seg til internet med 4G-hastigheter. Flere og kraftigere databrikker krever gode operativsystemer, og det er her teknologi-gigantene har øynet en mulighet.

- Vi begynner å se en økning av bilprodusenter som bruker Android. Det starter i Asia, og bred seg om i verden, sier Rajeev Kumar, verdensomspennende sjef for forretningsutvikling ved Freescale Semiconductor Inc., til Wall Street Journal. Freescale Semiconductor er en stor produsent av databrikker for bruk i biler.

Selskapenes filosofier gjenspeiles

Selv om teknologi i biler ikke er noe nytt, er det først nå produsentene tar i bruk etablerte operativsystemer i bilene sine.

En viktig forskjell mellom Apple og Googles tilnærming er at Apple ønsker at bilen skal integreres med Apples iPad, iPod og iPhone-produkter, mens Google ser for seg å kjøre Android rett på bilens innebygde maskinvare, sier kilder til Wall Street Journal.

Dette er i tråd med Apple og Googles filosofi også på andre plattformer. Mens Google tilbyr mobil- og dataprodusenter å ta i bruk deres operativsystemer, tilbyr Apple kun sine egne operativsystemer gjennom maskinvare teknologigiganten lager selv.

- Vi skraper enda bare på overflaten

Store dataprodusenter som Intel og Qualcomm prøver nå å få dere brikker under panseret på din neste bil. Nvidia sier at de har sine brikker i 4,5 millioner biler rundt om i verden, men forventer at dette tallet øker til neste 30 millioner i løpet av de neste 4-5 årene.

- Vi skraper enda bare på overflaten, sier Danny Shapiro, Nvidias direktør for teknologi i biler, til Wall Street Journal.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no