Porsches minste i ny innpakning

Lillebroren til 911-modellen, Cayman, kommer i ny utgave. Fortsatt med midtstilt motor, og nå med en «norgesvennlig» motor.

OPPDATERT: Porsche Cayman får de samme designelementene som Boxster. Med en markert linje over hekken.
Publisert: Publisert:

Under den nylig åpnete bilutstillingen bilutstillingen i Los Angeles viste Porsche den nye Cayman-modellen for første gang.

Dette er tredje generasjon av modellen. Den første kom i 2005, så kom det en ny i 2009.

Nå har den blitt noe lengre enn forrige, samtidig er den lettere. Porsche sier og at den skal være mer bensinsnill og kraftigere enn noen gang.

Test av Porsche Boxster

Som tidligere er det en toseters sportsbil med midtstilt motor, lik den nylig lanserte kabrioletversjonen Boxster.

Noe dyrere enn Boxster

Cayman skal være rundt 30 kilo lettere en modellen den erstatter og forbruket 15 prosent lavere.

KJØREEGENSKAPER: Porsche Cayman er kjent for å ha gode kjøreegenskaper, blant annet på grunn av den midtstilte motoren som gir optimal vektfordeling.

Her vil den komme med en innstegsversjon på 211 hestekrefters-versjon, som er spesialtilpasset det norske avgiftssystemet. Den koster fra 674.000 kroner, noe som er 25.000 mer enn tilsvarende Boxster.

- Porsche har alltid posisjonert Cayman som en mer kostbar bil enn Boxster, men prisdifferansen har aldri vært så lav som den er nå. Forrige modellgenerasjon av Cayman var 30.000 dyrere enn forrige modellgenerasjon Boxster, sier Christian Stenbo salgs- og markedssjef hos Porsche-importøren Autozentrum Sport til E24 i en epost.

Han ser for seg et begrenset volum for modellen i Norge, men sier samtidig at den nye Boxster-modellen har gått bedre enn forventet, og sier et konservativt anslag vil være 15 Cayman i 2013.

For øvrig er det så langt solgt 15 Boxster i 2012 og 32 av den nye 911en.

RENOVERT: Interiøret i Porsche Cayman har fått den samme oppgraderingen som Boxster. Det drar veksler både på Carrera GT og Panamera.

Langt billigere enn 911

Cayman blir tilgjengelig med to motorer i tillegg til den med 211 hestekrefter. Neste steg er en 2,7 liters rekkesekser med 275 hestekrefter som gjør null til hundre på 5,4 sekunder og har en toppfart på 266 kilometer i timen. Den koster fra 766.000.

Mer bilstoff på E24 BIL

Toppmodellen er Cayman S. Her er det en 3,4 liters motor som yter 325 hestekrefter. Null til hundre tar 4,7 sekunder og toppfarten er 283 kilometer i timen. Prisen her er fra 969.000. Billigste 911 koster til sammenlikning 1.245.000.

Cayman med 211 hestekrefter, som trolig er den flest vil gå for, er en nedtrimmet versjon av 2,7 literen. Med PDK-automatgirkasse gjør den null til hundre på 5,6 sekunder, ett tidel saktere med manuell. Denne skal ha et blandet forbruk på 0,77 liter bensin per mil og et CO2-utlsipp på 180 gram per kilometer.

De første bilene kommer til Norge i februar eller mars.

Les også:

Tidenes Porsche-salg i Norge

VW satser enorme summer

Cayenne med diger diesel

Publisert:
Gå til e24.no