Audi ser bakover
med fremtidsbilen

Audi viser hvordan fremtidens sportsbiler blir fra dem, med å se mot fortiden.

HOMAGE: Audi viser ett nytt konsept som skal bringe minnene tilbake til 80-tallet
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

I 1980 ble den første Audi Quattro lansert, bilen som i dag gjerne kalles Ur-quattro. Tre år senere kom spesialutgaven Sport Quattro. Det var en variant med kortere akselavstand laget for rally. 224 ble laget for bruk på vanlig vei, så kalte homologiseringsbiler, et krav for å få den godkjent til bruk i WRC.

Den hadde 304 hestekrefter, den vanlige Quattro-en hadde rundt 100 mindre, og kostet over 200.000 tyske mark.

Nå viser Audi et konsept som hyller denne etter hvert legendariske sportsbilen.

Vist tidligere

Men historien til denne bilen starter og noen år tilbake i tid. På bilutstillingeni Paris i 2010 presenterte de Quattro Concept, med et ytre som dro klare veksler på Sport Quattro. Den var delvis basert på modellen RS5, med en femsylindret motor på 2,5 liter som yter 408 hester.

Les også: Fem millioner Quattro

Samtidig er det først nå, ifølge Audi, den riktige etterfølgeren kommer, med Sport Quattro Concept.

Mer bilstoff på E24 BIL

Dette er en plug-in, det vil si ladbar, hybrid med en total effekt på 700 hestekrefter.

TØFF I TRYNET: Audi Quattro Concept varianten som ble laget i 2010, sammen med en Audi Quattro Sport fra 1984.

Audi sier designen både skal ha linjer til fortiden og til kommende Audimodeller.

Bilen er 460 centimeter lang, originalen fra 80-tallet var 424, 196 bred og 139 høy. Med andre orden ganske kompakt bil, noe som speiles i bilens utseende. Hvor særlig et sett med kraftige hjulbuer er godt synlige.

Motoren er den samme som sitter i RS 6 og RS 7, det vil si en twin-turbo V8 som yter 560 hestekrefter. Den er koblet mot en elmotor som yter drøyt 140 hestekrefter, som går på veskekjølte litiumbatterier. Og den har selvsagt firehjulstrekk.

Lavt utslipp

I rent elektrisk modus skal den kunne gå fem mil.

Snittforbruket er på 0,25 liter per mil og CO2-utslippet 59 gram per kilometer.

STUTT: Bilen er temmelig kompakt, men nær 40 centimeter lengre enn 80-talls varianten.

Chassiset er i stor del bygget i aluminium, mens deler som dører, panser, tak og bakluke er i karbonforsterket plast.

Vekten er på 1850 kilo og den skal bruke 3,7 sekunder fra null til hundre, omtrent den samme som rallyversjonen av Sport Quattro gjorde på åttitallet, ifølge Audi.

Toppfarten er på 305 kilometer i timen. Bilen vises for første gang offisielt på bilutstillingen i Frankfurt som starter til uken.

Audi har en tendens til å sette sine konseptbiler i produksjon, så gjenstår det å se om det er tilfellet med denne sportsbilen.

Les også:

En halv million Audi TT

Ny verdensrekord på is

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. En halv million Audi TT

  2. Audi med en råtass

  3. Audis beste

  4. Dronningens sportsbil

  5. Luksusmissil