Jubileum for Jaguars første superbil

For tjue år siden lanserte Jaguar XJ220. En vaskeekte superbil, som ikke levde helt opp til forventningene.

LAV SILHUETT: Jaguar XJ220 ser ut som en superbil skal. Lav, lang og bred.
SUPERUTGAVEN: XJ220 S var en enda drøyere utgave med en enda mer voldsom motor. Kun seks ble laget.
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Inntil nylig var XJ220 tidenes raskeste Jaguar til gatebruk, men XJ220 er fortsatt den eneste ekte superbilen den britiske bilprodusenten har laget.

I forhold til dagens toppmodell XKR-S, og den første som har tuktet bilens prestasjoner, er den hysterisk ubrukelig og svær, akkurat slik en superbil skal være.

Tidenes sterkeste Jaguar

XJ220 ble vist for aller første gang som en konseptbil på British Motor Show i 1988. Den ble første bilen ble levert til kunde fire år senere, i 1992, og feierer i år 20-års jubileum.

Jaguar markerer dette i sitt historiske senter ved fabrikken i Gaydon.

Mislykket

I denne forbindelse har de sendt ut en pressemelding med bilder av to viktige eksemplarer av modellen og fortellingen om bilens historie.

Det de glatt hopper over i denne presentasjonen er at det hele egentlig var ganske mislykket. Planen var nemlig å lage en bil som kunne matche de samtidige Porsche 959 og Ferrari F40. Måten de skulle gjøre det på var med en versjon av Jaguars 6,2 liters V12 motor, hentet fra et racing-prosjekt med modellen XJR-9.

XJ220 skulle i tillegg ha firehjulstrekk, og «220» skulle henspeile på bilens toppfart i miles, tilsvarende 350 kilometer i timen.

Dårlig timing

I utgangspunktet var det ikke meningen at den skulle settes i produksjon, kun vise hva Jaguar var i stand til.

Men mottakelsen den fikk på bilutstillingen i 1988 var så overveldende at de begynte se på mulighetene til å sette den i produksjon likevel.

Test av Jaguar XK 5.0 V8 Portfolio Coupe

Ganske raskt ble det klart at verken firehjulstrekk eller V12 motoren lot seg gjennomføre.

I stedet gikk de for en V6 med doble turboer, basert på motoren som satt i rallybilen Austin Metro 6R4. Effekten var på 550 hestekrefter. Denne ga mer effekt og et lavere tyngdepunkt en V12-motoren, i tillegg var det umulig å få V12 versjonen til komme i nærheten av datidens utslippskrav.

Mer bilstoff på E24BIL

Timingen skulle vise seg å bli ganske katastrofal. På årene mellom 1988 og 1992 kom børskrakket, i tillegg ble bilen mye dyrere enn kundene ble forespeilet da de tegnet forhåndskontrakter.

Trakk seg

Planen var at den skulle koste 361.000 pund, som etter hvert steg til 460.000.

Dette første til at 75 personer ønsket å trekke seg fra kontrakten, enten fordi de ikke lenger hadde råd til den, eller fordi de så har det neppe var mulig å tjene penger på å selge den videre.

Test av Jaguar XJ 5,0 V8 LWB

Denne delen av historien er ikke til stedet i jubileumspresentasjonen til Jaguar..

Det den forteller er at XJ220 ble lansert i 1992, med en akselerasjon fra null til hundre på under fire sekunder.

Alle bilene var håndbygde, og i løpet av de to årene den var i produksjon ble det laget 275 XJ220.

En av disse fant veien til Norge. Skipsreder Petter Sundt kjøpte en ny XJ220 i 1994. I følge importøren, Jaguar Norge, hadde han bilen en stund, før han solgte den ut av landet.

Spesialversjon

Den sølvfargete bilen på bildene her er nummer 004, en av ti førproduksjonsbiler. Bilen ble målt til 343 kilometer i timen i 1991.

Den gule er en spesialversjon, XJ220 S. Den første av seks som ble laget med utstrakt bruk av karbon for å få ned vekten og en høyere effekt, på hele 689 hestekrefter. Denne ble bygd på deler fra en Le Mans-racingbil.

Sjeldenheter til salgs

En tilsvarende XJ220 S ble nylig solgt på en auksjon i Arizona for 230.000 dollar, tilsvarende 1,3 millioner kroner.

FREMTIDEN: Jaguar planlegger en arvtaker til XJ220. C-X75 som den foreløpig heter kommer til å ha en voldsom hybridmotor.

I fremtidsplanene til Jaguar ligger det en bil som kan bli en moderen arvtaker. Foreløpig går den under navnet C-X75.

Drivlinjen blir av hybridtypen. Dette skal gi bilen et CO-2 utslipp på 99 gram per kilometer, kombinert med ytelser i superbilklassen.

Null til hundre skal ta under tre sekunder, null til 160 kilometer i timen seks sekunder og toppfarten skal være på over 320.

Jaguar med hybrid superbil

Det er planlagt et begrenset opplag, 25 færre enn det ble laget av XJ220, altså 250. Prisen er fra 700.000 til 900.000 pund, 6.281.000 til 8.089.000 norske kroner, avhengig av hvilket marked og avgifter det er snakk om. Når den første er klar ikke offisielt, men det går an å forhåndsbestille den.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Kraftigste Jaguar noensinne

  2. De største billegendene

  3. Jaguar skrinlegger superbil

  4. Taxi-Merce med något attåt

  5. Slutt for tidenesmest solgte Lamborghini