Kilometerstanden viktigere enn årsmodellen

Biler med lav kilometerstand er generelt underpriset. Dette gjelder biler med kilometerstand godt under 100.000 kilometer. Du kan derfor glemme årsmodellen.

I BOKS: Å se på bruktbilens kilometerstand er viktigere enn årsmodellen. Foto: Colourbox.com

Publisert:,

Det er ikke årgangen som forteller hvor gammel bilen er, men kilometerstanden.

Gammel og lite brukt

Når kilometerstanden passerer 100.000 kilometer kan du forvente at verkstedkostnadene løper på, ifølge verkstedundersøkelser som tidligere er blitt presentert i Dine Penger. Bilen har sine beste år mellom 0 og 100.000 kilometer. Det er disse årene det er økonomisk gunstig å eie bilen.
Den tilsynelatende billige bilen med 150.000 i kilometerstand blir dyrere når verkstedregningene begynner å velte inn.

Lave verkstedutgifter prises ikke fullt ut

Når bilens kilometerstand er lavere enn hva som er normalt for bilens alder og modell, kalles det «underkjørte kilometer». Lav kilometerstand har en verdi i bruktmarkedet, men verdien er likevel lavere enn hva den burde være.
Du kan regne med å måtte betale i underkant av 0,30 kroner ekstra pr underkjørte kilometer for en nyere bruktbil i små- og mellomklassen (bensinbil til 150.000 kroner. Se tabellen). Dette er prisen for å kjøpe denne bilen med lav kilometerstand.

Prisen i bilbutikken: Tabellen viser hvordan kilometerstaden påvirker bruktbilprisen. Prisutslagene er større for en bil som er overkjørt enn for en bil som er underkjørt. Tabellen gjelder ved moderate avvik fra normal kjørelengde. Ved store avvik, blir tallene for påslag/avslag lavere. Eksempel: En bil i butikken koster 150 000 kr. Bilen, som har bensinmotor, er 5 år. La oss anta at gjennomsnittlig kilometerstand for denne bilen er 70.000 km. Bilen har kjørt lite og kilometerstanden er bare 55.000, altså 15 000 «for lite». Dette gir bilen er høyere pris tilsvarende 15.000 km x 0,30 kr = 4.500. Tallene er delvis hentet fra EurotaxGlass og Finn.no.

Forskjellen i sannsynlige verkstedutgifter er derimot store mellom de ulike kilometerlengdene. Se tabell. En bil med 105.000 i kilometerstand har 0,73 kr pr kilometer i sannsynlige verkstedkostnader, mens en bil med 60.000 kilometer bare har 0,27 kr pr kilometer i forventede verkstedutgifter, ifølge tabellen.

Stiger bratt. Tabellen viser sannsynlig verksted- og serviceutgifter pr år gjennom bilens livsløp. En bil med 45 000 i kilometerstand kan forvente seg 0,18 kr i verksted- og serviceutgifter pr kilometer den kjører. Som du ser begynner utgiftene å ta seg kraftig opp når bilen nærmer seg 100 000 kilometer. For å finne utgiftene i hele din eiertid, må du summere år for år.

Det er i all hovedsak biler under 100.000 kilometer som gir så store utslag i verkstedkostnadene. Mellom to biler hvor den ene er gått 60.000 kilometer og den andre er gått 120.000 kilometer, er det svært store utslag i de forventede verkstedkostnadene fordi bilen med lavest kjørelengde fortsatt har mange år foran seg med lave verkstedutgifter, mens den andre bilen har nådd verkstedalderen.
Sammenligner vi derimot to biler som har gått henholdsvis 120.000 kilometer og 180.000 kilometer, er det små utslag i forventede kostnader. Da har nemlig begge bilene nådd verksted-alderen.

Satse på flaks

Du kan selvsagt være heldig å ha en gammel bruktbil som putrer av gårde bare du gir den litt kjærlig omtanke, men all verkstedstatistikk viser det motsatte.
Beregninger fra Dine Penger og tall fra Bilprovningen i Sverige viser at service- og verkstedutgiftene øker kraftig når bilen passerer 90.000 kilometer og passerer en topp ved om lag 120.000 kilometer.
Bruktbilen bør derfor ha en så lav kilometerstand at den ikke passerer særlig langt ov er 100.000 kilometer i din eiertid.
På grunn av byttekostnadene - omregistreringskostnader og bruktbilforhandlerens provisjon - er det dyrt å bytte bil ofte. Skal du holde bilen innenfor 120.000 kilometer i din eiertid, bør derfor bilens kilometerstand være godt under 50.000 om du skal eie den i mange år.

Juksing med kilometerstand.

Det finnes sleipinger som livnærer seg på å svindle med kilometerstanden på biler. Kjøper du gjennom etablerte forhandlere kan du forvente at disse er kompetente nok til å avsløre de fleste tilfeller.
Kjøper du gjennom privatpersoner, bør du ha bilen på en teknisk kontroll, for eksempel hos NAF. De kan som regel avsløre om kilometerstanden er utsatt for en kraftig tilbakejustering. Da vil nemlig svindelbilen være mye mer slitt enn hva kilometerstanden viser.

Kilde: Dine Pengers tidligere beregninger basert på innhentede tall fra verkstedbransjen justert med verkstedtall fra

Statistisk sentralbyrå, egen undersøkelse, samt Bilprovningen.

Velg lavest kilometer-stand

Disse to Toyota Corollaene er nær identiske. Samme årsmodell, utstyrsnivå, motor, antall dører, osv. Den sølvgrå bilen med 62.600 kilometer færre kjørte kilometer koster bare 0,25 kroner mer pr underkjørte kilometer.
Første eieråret vil bilen med høyest kilometerstand ha en sannsynlig verkstedkostnad på drøyt 0,40 kroner, mens bilen med lav kilometerstand vil ha en verkstedkostnad på 0,09 kroner. Forskjellen er altså liten første året. Men du skal jo eie bilen i mer enn ett år.
Årene deretter øker forskjellene. Bilen med høyest kilometerstand når raskt verkstedalderen, mens den andre bilens verkstedskostnader forblir lave i flere år. Eies begge bilene i seks år, vil forskjellen i verkstedutgifter være 0,62 kroner pr underkjørte kilometer.
Da blir det et kupp å betale 0,25 kroner for de underkjørte kilometerne.

Forskjellen tilsvarer Oslo-Athen 26 ganger: Den ene av Toyota Corollaene har kjørt 62 600 kilometer mer enn den andre. Det tilsvarer å kjøre Oslo-Athen 26 ganger og gir en betydelig mer velbrukt bil. Kilde: Eurotaxglass/Dine Penger/Finn.no.

Her kan du lese mer om