Volvo fra elendig til godt i løpet av 2013

Det så riktig dårlig ut for Volvo etter første halvår i fjor.

FORNØYD: Håkan Samuelsson, konsernsjef i Volvo Car Group, snudde minus til pluss i fjor.
Publisert: Publisert:

Volvo Car Group hadde et elendig første halvår i fjor. Etter seks måneder var driftsresultatet på minus 577 millioner svenske kroner.

- Resultatet for året som helhet representerer en betydelig snuoperasjon sammenliknet med resultatet for de seks første månedene, sa Håkan Samuelsson, konsernsjef i Volvo Car Group, under presentasjonen fredag, gjengitt i en pressemelding.

ZLATAN OG VOLVO: Volvo bruker Zlatan Ibrahimović som visuell frontfigur.

Året endte med et driftsresultat på 1,9 milliarder svenske kroner i pluss. I forhold til 2012 er det og en betydelig forbedring, da var tilsvarende tall 66 millioner svenske kroner. Resultatet etter skatt for 2013 var 960 millioner svenske kroner, mot minus 542 i 2012.

- I tillegg til gode salgsresultater i andre halvdel av året, har vårt fokus på kostnader vært en viktig del av årsaken til at vi igjen er lønnsomme.

Kina

Volvo sier de fra mai 2013 har gjennomført sin største produktfornyelse noensinne, både med visuelle oppgraderinger og nye motorer på sine bilmodeller.

Les også

Zlatan fikk 10 millioner for Volvo-reklame

De leverte ut totalt 427.840 i 2013, noe som er nær 6.000 fler enn året før. Det var særlig i Kina det løsnet i andre halvår, hvor veksten ble på 46 prosent for 2013, med 61.146 solgte biler.

- Vi følge den planen vi satt oss for fire år siden. Fokus på lønnsomhet, revitalisering av merket, få frem styrken i våre produkter og få opp vårt potensial og posisjon i Kina.

NY XC90: volvo viste for ikke lenge siden konseptet XC Coupé, den kommende XC90 vil trolig likne mye på dette.

S60, XC60, XC70 og S80 fikk alle en større oppgradering i 2013, i 2014 kommer en helt ny XC90.

- 2013 la vi grunnlaget for Volvo Cars, hvor vi med suksess staket ut veien for vår fremtid. I år tror vi totalsalget vårt vil øke, og vi vil, med den nye XC90, lansere det første produktet i en ny serie som vil glede våre kunder. Dette skal rydde vei for fremtidig vekst for konsernet, sa Samuelsson.

I Norge ble Volvo det tredje største personbilmerket i 2013, med 11.863 biler, i følge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. De avsluttet året med å være det mest registrerte bilmerket i desember. Det har startet litt svakere i 2014, etter to måneder er merket femte mest registrert.

Volvo ble kjøpt av det kinesiske selskapet Geely i 2010, hovedkontoret er i Gøteborg og de har 110.000 ansatte på verdensbasis.

Les også:

Publisert: