Katastrofetall for Fiat

Med et svært dårlig hjemmemarked ble 2012 et elendig år for Fiat i Europa.

TUNGT: Fiat sliter i et vanskelig, europeisk bilmarked. Her fra produksjonen av den nye 500 L i Serbia. En modell de håper kan snu den negative trenden.
Publisert: Publisert:

Det Europeiske bilmarkedet er svakt. Særlig i Syd-Europa har finanskrisen gjort at nybilsalget har stupt de siste årene.

For et merke som Fiat er dette dramatisk. Hjemmemarkedet, som er svært viktig for merket, gikk ned med nær 20 prosent i 2012 i forhold til året før. Mens det for Europa generelt gikk ned 8,2.

Negativ trend

- Gjennom hele 2012 var salgstallene til Fiat-gruppen påvirket av den negative etterspørseltrenden i Europa, skriver Fiat i pressemeldingen som følger deres salgstall fra 2012.

Mer bilstoff på E24 BIL

Fiat-gruppen består av Fiat, Lancia/Chrysler, Alfa Romeo, Jeep, Maserati og Ferrari.

Sett under ett ble det solgt 779.606 biler fra gruppen i fjor, noe som er en nedgang på 16,1 prosent.

(saken fortsetter under bildet)

SJEF: Sergio Marchionne, til høyre, er både sjef for Fiat-konsernet og organisasjonen for de europeiske bilprodusentene, ACEA.

Les også: Alfa-bilen som nesten er borte

Fiat krympet med litt over 100.000 biler, til 570.980, en nedgang på 15,2 prosent. Enda verre var det for Alfa Romeo, som kun kan tilby to modeller, Mito og Giulietta, med 31 prosent nedgang, til 86.858 solgte biler.

Mindre enn BMW

Dette har gjort at de nå samlet sett ble forbikjørt av BMW-gruppen i Europa, det vil si BMW og Mini.

Les også: BMW vant premiumkappløpet

Av de store merkene er det kun Renault-gruppen, med en nedgang på 19,1 prosent og Mitsubishi med minus 33 prosent som faller mer.

Alt er likevel ikke svart for Fiat. De økte med nær 20 prosent i England, og Fiat Panda er, ifølge Fiat, markedsledene i a-segmetet, med 186.000 enheter og en markedsandel på 15,7 prosent i det segmentet.

I Norge er Fiat små. Merket havnet på en 23. plass i merkestatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken, med en markedsandel på 0,5 prosent. Det ble registrert 631 nye Fiat i fjor, en nedgang på 10,6 prosent.

Håper på tredobling i Norge

Målet i Norge er å doble markedsandelen sa salgssjef Espen Kristoffersen hos Fiat-importøren RSA til E24 i november:

- Når vi kommer i gang med 500 L, håper vi å selge 100 biler i måneden. Slik at vi neste får en markedsandel på ett til ett og et halvt prosent med rundt 1500 biler i året.

For Alfa Romeo ser de lengre frem.

- Det er et mer langsiktig prosjekt. Om to til tre år skal det være seks til sju nye modeller på markedet. Meningen med Alfa Romeo er at de skal komme inn i segmentet over Fiat. Inntil de nye bilene kommer er jobben vår å få mest mulig ut av de eksisterende modellene. I 2014 til 2015 burde vi kunne selge rundt 500 Alfa Romeo i året.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no