E24 tester: Aston Martin V12 Vantage - Brutalt vakker

Biler med enorme V12 motorer tilhører kanskje ikke fremtiden, men i kombinasjon med en Aston Martin Vantage blir det knapt flottere. Se video nederst i saken.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Først etter mange timer bak rattet, skjønte jeg hvor mye lyd en Aston Martin V12 Vantage faktisk lager. I kupeen aner man selvsagt at det forekommer mer bråk og brak enn normalen, men det var da jeg sto langs veien med kameraet i hånden og ventet på den for å ta noen bilder av bilen i bevegelse at det virkelig demret. V12 Vantage’n må ha vært en halv kilometer unna, på en vei som gikk i tett skog, og gjennom en ellers fuglekvitrende naturopplevelse kom det et bulderbrøl som må ha fått eventuelle sauebønder til å hente fram det groveste våpenet tilgjengelig.

En begivenhet

Aston Martin V12 Vantage er en begivenhet. Det er fabrikkens minste bil (jeg hopper glatt over Cygnet ), med den største motoren. Riktignok har One-77 større saker, men den er med sin stratosfæriske pris og begrensete produksjon litt på siden.

Under panseret har de skvist inn en V12 på seks liter, den samme blokken som sitter i de større modellene DB9 , Virage og DBS. I V12 Vantage har de valgt varianten med høyest effekt, lik den som er i DBS, det vil si 517 hestekrefter i en bil som er 438 centimeter lang.

Se video nederst i saken

Rent estetisk er kanskje de litt større Aston Martin-modellene vakrere, men det noe med den kompakte formen på Vantage som er 35 centimeter kortere. Den har de samme vakre detaljene, samtidig som den ser mer brutal ut. Den breie hekken med skjermer som rommer tjue tommers hjul er seriøs. Med ett eksosrør i hvert hjørne, de vakre baklyktene og en integrert spoiler er det en av bilverdens peneste bakender. Dette er topptrent uten å bli vulgært.

Totalopplevelse

I det hele tatt er vanskelig å se at det noen andre biler som har bedre proporsjoner enn en Vantage. Linjene er markerte, alt er kraftig markert uten at det blir for mye og med Aston Martins familiære front som ingen robot hadde klart å sette sammen, så har man en bil som ikke skal stå i en garasje, men på utsiden slik at alle kan få gleden av å se den.

Mer bilstoff på E24 BIL

Det fortsetter på samme måte innvendig. Håndlaget med en tilpasning som er perfekt og en lay-out som er ren og elegant utført i dyre materialer. Sittestillingen er lav, sikten er adekvat, og kupeen pakker seg rundt føreren. V12 Vantage kommer kun med manuelt gir, girspaken er en skikkelig kraftplugg koblet til en tett og presis girkasse.

Biler i denne prisklassen skal gi en totalopplevelse som skal sitte i, noe Aston Martin er seg bevisst. Nøkkelen er i safir og skal skyves inn i et spor i midtkonsollen. Bilen våkner med et snerr og man er i gang med noe som i en ideell verden bare burde avbrytes av et besøk på en bensinstasjon, noe som for øvrig skjer i en langt hyppigere syklus enn i nær sagt noen annen bil fra dette årtusen.

Logre

KOMPAKT : Aston Martin V12 Vantage er relativt liten. 438 centimeter lang, 187 bred og 124 høy.

Det første man bør gjøre er å komme seg til et sted hvor veien har svinger, for det er noe helt spesielt å kjøre en bil med 517 hestekrefter rett i bakakslingen og en så eksakt styreenhet. Når man presser på kan man jobbe med høyrefoten og hendene i en rytme som er fantastisk morsom. Gir man mye gass begynner hekken å logre, bilen minner deg umiddelbart på at det er svært mye krefter i sving, samtidig er det en fantastisk balanse i bilen. Doserer man riktig kan man formelig skyte ut av svingen, med full kontroll og mens man kjenner underlaget i hendene og en høyre fot som med bitte små variasjoner lett tilpasser et perfekt gasspådrag.

Ekte

Med så mye muskler er det selvsagt helt utelukket å ta voldsomt i, men om man finner en utfordrende rute, med andre- og tredjegirs svinger får man likevel en utrolig kjøreopplevelse. Kreftene som er i sving, bilens lydbilde når turtellernålen raser oppover og de karbonkeramiske bremsene som biter til når man går inn mot en sving og sender vekten forover så forhjulene trykkes ned mot bakken. Så kaboom når svingen åpner seg, om og om igjen.

Flere biltester

MEST : Ser man bort fra superspesialbilen One-77, får man ingen Aston Martin med større motor. For øvrig er ingen Aston Martin som er solgt gjennom importøren Insignia identiske, uansett modell. Så unikt er det.

V12-motoren er svær, og i utgangspunktet er dette lite heldig for kjøreegenskapene, men her er den trukket så langt tilbake som det er mulig, i tillegg sitter man langt bak i bilen slik at vektfordelingen blir veldig fin.

Kjøreopplevelsen er veldig ekte, analog, det svært lite elektronikk inne i bildet. Her er det manuelt gir og et fravær av knapper for konfigurering av kjøreegenskaper. Det du ser, er det du får.

Pippa

Det finnes sportsbiler som har større motor, som går bedre, som har enda bedre veigreip, men det er knapt noen som gir en så total følelse av kjøreglede som en Aston Martin V12 Vantage. Det er estetikk på et meget høyt nivå, bilen har en selvpustende V12 motor, lyd og drama. Trolig en av de aller siste bilene som kommer som dette. For her er ikke ting nedskalert for å gi noe i nærheten av fornuftig bensinforbruk. Vi brukte nær to liter på mila i snitt under vår varierte tur.

Storforbrukere: Bilene med høyest drivstofforbruk

Samtidig kan man ikke akkurat påstå at modellen er med på å få jorda til å gå under. Bilen her er en av to finnes i Norge. Og om ikke lenge kommer Aston Martin til å stoppe produksjonen av den. Da har de laget 1000 stykker siden introduksjonen i 2009.

Aston Martin V12 Vantage er en unik bil, en opplevelse som både er vakker og tøff. Som Pippa Middleton i skinnbukser.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Dette er ensomme Aston Martins problem

  2. Penere blir det ikke

  3. Toppløsstjerne

  4. Ssangyong-eier vil kjøpe Aston Martin

  5. Aldri har dennebilen vært raskere