Norsk PR-topp vil ta i bruk datakraft og maskinlæring: – Kunne forutsett finanskrisen

Ved hjelp av maskinlæring og kunstig intelligens vil Claus Sonberg i kommunikasjonsbyrået Zynk hjelpe kunder med tidlig å oppdage store trender i samfunnet. – Veldig lett, sier en av verdens fremste eksperter på området.

ENORME MULIGHETER: – Når jeg ser hvordan «big data» og maskinlæring utvikler seg og kommer til å utvikle seg, er det helt åpenbart for meg at det ligger en enorm mulighet for oss der, sier den norske PR-toppen Claus Sonberg.

Jan Lilleby E24
  • Jan Lilleby
Publisert: Publisert:

– 100 prosent.

Claus Sonberg, daglig leder og partner i kommunikasjonsbyrået Zynk, er skråsikker på at man, ved bruk av datakraft og maskinlæring, tidlig vil kunne avdekke globale trender og problemstillinger som vokser frem.

– Man kunne forutsett klimakrisen, man kunne forutsett problemstillingene i verden knyttet til overvekt, man kunne forutsett finanskrisen og man kunne forutsett flyktningstrømmen, hevder den tidligere kommunikasjonssjefen i flyselskapet SAS.

Sonberg mener det handler om «å klare å finne en måte å tracke systemene på, og å identifisere de neste problemstillingene».

– Hvis du leste internasjonale medier fra 2005 til 2008 så kunne du se antall ganger «subprime» ble omtalt. Eksperter startet å spå det. Men ingen klarte å agere på det før Lehman Brothers falt i september 2008. Newsweek og Economist hadde temaet global oppvarming på forsiden før Al Gores «An Inconvenient Truth» ble vist verden over. En tematikk som har bygget seg opp hos opposisjonsledere, forskere, nisjemedier, sosiale medier og etter hvert i tradisjonelle medier, forklarer han.

(Saken fortsetter under bildet.)

FLYTKNINGSSTRØM: – Man kunne forutsett flytkningsstrømmen ved hjelp av datakraft og maskinlæring, mener PR-topp Claus Sonberg i Zynk. Grafen viser utviklingen i mottatte asylsøknader per måned fra 2008 til utgangen av 2015.

UDI/Norges Bank

Sonberg mener maskiner vil lære seg strukturen og systemene på hvordan denne type problemstillinger vokser frem, og at den rådgiveren som klarer det vil få et enormt konkurransefortrinn.

– Per nå er dette basert på en litt over gjennomsnittlig oppegående kommunikasjonsrådgivers intuisjon, sier Sonberg – som er i konkurranse med kommunikasjonsbyråer som First House, Mørland & Johnsen og Corporate Communications.

Eksperter: Dette vil endre verden de neste ti årene

– Ingenting er tilfeldig

– Veldig lett, svarer en noe teoretisk anlagt Rand Hindi (31) på spørsmålet om det vil være mulig å avdekke store trender i samfunnet på et så tidlig stadie ved hjelp av maskinlæring og kunstig intelligens.

Som tiåring begynte han kode.

– Tenk på det som et spill, sier han.

– Du har informasjon om to personer. De to personene konkurrer mot hverandre. Hvis du vet alt om begge, så kan du simulere konkurransen og utfallet av konkurransen. Hvis du ikke vet det, vet du det ikke. Men mesteparten av folk som er med i offentlige debatter er vanligvis også veldig offentlig om hva de mener og står for, sier Hindi – som dermed argumenterer for at det finnes en vesentlig mengde informasjon som kan bearbeides.

(Saken fortsetter under bildet.)

EKSPERT: – Ting vi oppfatter som tilfeldig er kun mangel på informasjon, sier Rand Hindi som driver en start-up innen kunstig intelligens. Her er han i forbindelse med Rederiforbundets årskonferanse i Oslo i april.

Jan Lilleby E24

Fransk-libaneseren, som for to år siden var på Forbes' «30 under 30», driver i dag selskapet Snips fra New York og Paris – et selskap som spesialiserer seg på kunstig intelligens.

– Ingenting som mennesker gjør er tilfeldig. De har deres egne teser og egne teorier. Hjernen deres fungerer logisk. Når de har en debatt, sier de ikke bare tilfeldige ting. Det er en grunn til at maskinen kan lære det, hevder han.

Han forklarer at hele poenget med maskinlæring er å finne mønstre.

– Alt som ikke er tilfeldig, kan potensielt bli predikert av en maskinen.

– Og ingenting er tilfeldig?

– Nei. Ting vi oppfatter som tilfeldig er kun mangel på informasjon.

Når et PR-byrå ønsker å ansette en dataanalytiker

– Når jeg ser hvordan «big data» og maskinlæring utvikler seg og kommer til å utvikle seg, er det helt åpenbart for meg at det ligger en enorm mulighet for oss der, sier Sonberg.

Målet er at kundene skal få vite om endringer som gjør at de tilpasser seg, eller oppdager nye forretningsmuligheter før andre.

– Vi var i New York og besøkte Weber Shandwicks kontor (globalt PR-byrå journ. anm.). Der har de en egen data analytics-avdeling, og det er den avdelingen som vokser raskest. De har ansatt programmerere og folk som analyserer store datamengder.

– Kunne du ansatt en dataanalytiker?

I dag består Zynk for det meste av eks-politikere, tidligere kommunikasjonsledere og journalister.

(Saken fortsetter under bildet.)

LØFTER BLIKKET: - Jeg har ikke alle svarene. Men det er en interessant diskusjon for utviklingen av bransjen, sier Sonberg om hvorfor han tar diskusjonen om bruk av datakraft i PR-bransjen ut i det offentlige rom. Selskapet holder til i Oslo sentrum.

Jan Lilleby E24

– Ja, svarer Sonberg tvert.

– Jeg tror de finnes, men de er jævla dyre og vanskelig å få tak i. Jeg tror og håper at det blir flere av dem i fremtiden.

Kan maskinen lære seg empati?

Den norske PR-toppen Claus Sonberg og det internasjonale datatalentet Rand Hindi er enige om mye, men ikke alt.

– Kan maskinen lære seg human forståelse?

– Nei, sier kommunikasjonsrådgiveren Sonberg – som mener maskinen aldri vil kunne ha den empatiske siden, og at man alltid vil trenge et element av menneskelig dømmekraft.

Eksperten på datakraft og maskinlæring er mer optimistisk.

– Det er en grunn til at vi er empatiske, sier Rand Hindi først.

Han mener at vi, som mennesker, har et evolusjonært fortrinn.

– Det som holder en stamme sammen er empati. Det faktum at jeg bryr meg om at du ikke har det bra, gjør at jeg vil hjelpe deg. Og som en stamme er vi bedre stilt enn alene mot predatorer og andre trusler.

31-åringen, som har har en doktorgrad innen bioinformatikk som han startet på som 21-åring, mener det ikke er noen grunn til at kunstig intelligens ikke vil utvikle den samme egenskapen.

– Det føles kanskje ikke som empati for oss, fordi det ikke er biologisk empati, men tanken om å identifisere og samle trekkene ved en stamme er definitivt noe som gir mening for kunstig intelligens.

Les også

Eksperter: Dette vil endre verden de neste ti årene

Les også

- Vi har sovet i timen

Les også

Næringsministeren tror robotene kan redde norsk industri

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring
  2. Kunstig intelligens
  3. Digitalisering
  4. Teknologi

Flere artikler

  1. Derfor er AlphaGos seier et gjennombrudd i forskningen på kunstig intelligens

  2. Betalt innhold

    Kan mennesker forstå hvordan roboter investerer?

  3. Frykten for kunstig intelligens er overdreven

  4. Betalt innhold

    Denne dronen kan gjøre oppdrettsanleggene smartere

  5. Betalt innhold

    «Den største trusselen med ny teknologi er å ikke anvende den»