Hver fjerde nye elbil i Europa ble solgt i Norge

Norge har kun en prosent av det totale bilsalget i Europa. Til tross for dette ble 23 prosent av alle nye elbiler som ble solgt i Europa i første halvår, solgt i Norge. Dette viser tall fra europeisk bilprodusentorganisasjon.

LANG VENTELISTE: Mercedes EQC er ennå hverken kommet hverken produksjon eller salg. Men allerede står 2.000 nordmenn på venteliste for å kjøpe elbilen.

Foto: TT News Agency Reuters
Publisert:

I Norge ble det solgt 20.145 elbiler fra januar til juni. Totalt ble det solgt 88.286 elbiler i Europa i samme periode. Altså er 22,8 prosent eller nesten hver fjerde nye elbil i Europa solgt i Norge. Det viser ferske tall fra den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA.

– Vi importerer veldig mange elbiler til Norge. Norge har kun en prosent av det totale bilsalget i Europa. Men til tross for dette ble 23 prosent av alle elbiler som ble solgt i Europa i første halvår, solgt i Norge, sier direktør Erik Andresen Andresen til E24.

Totalt ble det solgt 76.745 nye biler i Norge og 8.628.087 nye biler i Europa, ifølge ACEA. Det betyr at det norske nybilmarkedet er 0,89 prosent av det totale nybilmarkedet i Europa.

Les også: (VG+) 2000 nordmenn på liste: Alt du må vite om Mercedes’ nye elbil – EQC

– Utrolig sug i markedet etter særlig nye elbiler

Norge er europamester og Tyskland er nummer to på salg av nye elbiler i Europa i første halvår. Selv om det tyske nybilmarkedet er nesten 24 ganger så stort som det norske.

I Tyskland ble det solgt 17.297 elbiler i første halvår. Det totale nybilsalget i Tyskland var i samme periode 1.839.028 biler, ifølge ACEA.

Andresen peker på at det er meget stor etterspørsel etter særlig nye familie-elbiler.

– Det er et utrolig sug i markedet etter særlig nye elbiler som kan brukes som familiebiler, gjerne med 4x4, og det er et meget gunstig avgiftsregime som bidrar til dette, sier Andresen til E24.

NAF krever kortere ventelister på familie-elbiler

Ventelistene på flere familie-elbiler er ifølge bilistorganisasjonen NAF på opptil to år. NAF ber derfor importørene tøffe seg opp og levere flere biler.

– Står du ikke på en av ventelistene kan du se langt etter familie-elbilen på en stund. Bilimportørene greier rett og slett ikke å levere nok biler, skriver kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF i en pressemelding.

Flere modeller som kommer i høst kan ikke bestilles i dag, og det er usikkert når det åpnes for salg. Dette kan vare i årevis, sier NAF, som sammenligner situasjonen med 50-tallets rasjonering av biler.

– Norske bilimportører fremstår handlingslammede som ikke greier å sørge for nok biler til å dekke elbiletterspørselen i Norge. Enten har de undervurdert veksten i markedet, eller så har de ikke vært tøffe nok i forhandlingene med de europeiske produsentene. Begge deler er like uakseptable, skriver Ryste.

Les også

Ulik praksis for bompenger for elbiler

Uenig med NAF

Andresen i Bilimportørenes Landsforening er uenig med NAF. Han mener at norske bilimportører har vært flinke til å få levering av elbiler til Norge. Han understreker at flere av modellene som det er ventelister på, ikke er kommet i produksjon eller salg i det norske markedet ennå.

– Jaguar i-Pace, Audi e-tron quattro, Mercedes EQC electric og Tesla Model 3 er ikke kommet i produksjon eller salg ennå, sier Andresen.

Han peker samtidig på at det ble satt opp en venteliste for Tesla Model 3 for tre år siden.

– Det er ikke noen overraskelse for dem som har satt seg på venteliste, at det ville ta tid før bilen kom i produksjon, sier Andresen.

Andresen forventer at når disse elbilene kommer i produksjon, vil leveringstiden gå vesentlig ned.

Les også

Kalasjnikov bygger russisk Tesla-utfordrer

Her kan du lese mer om