Ransaking av Volkswagens hovedkontor

Mens Volkswagens USA-sjef Michael Horn ble grillet av den amerikanske Kongressen, gjennomførte tysk politi en razzia ved selskapets hovedkontor i Tyskland.

RAZZIA: Volkswagen har havnet i hardt vær etter det ble klart at selskapet har jukset på utslippstester både i USA og EU. USA-sjef Michael Horn i Volkswagen sa han selv er svært skuffet over at slikt juks kan ha skjedd i selskapet.
  • NTB
  • Cecilie Storbråten Gjendem
Publisert:

– Nå må vi faen meg lære av det som har skjedd slik at det ikke gjentar seg.

Det sa Volkswagens USA-sjef Michael Horn da han torsdag kveld møtte den amerikanske Kongressen.

Horn virket svært preget da han møtte representantene for amerikanske myndigheter, og beklaget på selskapets vegne.

– Jeg visste ikke om dette jukset før 3. september. Jeg trodde ikke noe slik kunne skje i Volkswagen, sier Horn.

– I 25 år har jeg jobbet i dette selskapet, og ærlighet, moral og et godt forhold til forhandlerne har alltid vært det jeg har jobbet mot, ikke juks. Jeg er skuffet over at dette har skjedd i et selskap jeg alltid har holdt svært høyt.

Mer trøbbel

Samme dag som Horn ble grillet av Kongressen ble det gjennomført en razzia av Volkswagens hovedkontor i Wolfsburg.

– I dag, som del av etterforskningen i forbindelse med den såkalte utslippssaken, er det gjennomført ransaking i Volkswagens hovedkontor i Wolfsburg i tillegg til en rekke andre kontorer, opplyses det fra påtalemyndighetens kontor i Niedersachsen i Tyskland.

Den tyske avisen Süddeutsche Zeitung skriver torsdag målet med razziaen er å avdekke akkurat hvor mye ekstra som er sluppet ut som følge av Volkswagens programvare.

Politiet ønsker også å finne ut hvilke ansatte som kan ha visst om juksingen med utslippene. Süddeutsche Zeitung opplyser ikke om politiet vil informere om det de eventuelt skulle finne.

Les også

Volkswagen: – Et lite antall ansatte bak utslippsjuks

Plan for forhandlerne

Kongressens representanter presset Horn om hvordan Volkswagen planlegger å hjelpe bilforhandlerne som nå ikke kan selge bilene de har kjøpt av Volkswagen, svarte Horn at selskapet har startet en økonomisk plan, som skal bidra til å dekke forhandlernes utgifter i forbindelse med reparasjonene bilene trenger, og tapene forhandlerne må ta.

Les også

Volkswagen tilbakekaller biler tidligst i januar

– Forhandlerne har alltid vært min største prioritet, og det har jeg vært klar på fra starten av. Jeg ønsker at det som har skjedd skal få så små konsekvenser som mulig for våre forhandlere her i USA, sier Horn til Kongressen.

– Vi vil ikke kjøpe tilbake bilene fra forhandlerne, men vår plan er å rette feilen i bilene.

Ifølge Horn vil det ta om lag ett år før Volkswagen er i gang med rettelsenen av bilene som har jukseprogramvaren.

Kan rette feilen

– Jeg er ikke ingeniør, men den informasjonen jeg har fått fra vår fabrikk i Wolfsburg. Og slik jeg forstår det vil rettelsene vi skal gjøre på bilene ikke føre til store endringer for bileierne, sier Horn.

Kongressen var svært skeptisk til at Volkswagens kunder nå ikke vil få det de har betalt for.

– Dersom det skulle vise seg at bilene ikke presterer så godt som før, så vil ytterligere kompensasjon til våre kunder selvfølgelig bli et tema, sier Horn.

Han legger til at kompensasjon for miljøskader som følge av utslippene fra Volkswagens dieselbiler også vil diskuteres, og at selskapet ønsker å stå til ansvar for skandalen.

Les også

Forskere: Volkswagen og Audi slipper ut ti ganger så mye som konkurrentene

– Jeg vil legge til at all den informasjonen jeg har kommer fra selskapets hovedkontorer i Tyskland. Foreløpig er ikke etterforskningene avsluttet, jeg kan ikke svare på når resultatene av dette vil være klare, sier Horn.

– Forstår du at det er vanskelig å tro på at toppsjefene i Volkswagen ikke har visst noe om dette jukset?

Spør en Kongressmann fra Texas. På spørsmålet nikket Horn, og understreket at han forstår at folk flest har veldig vanskelig for å tro på at toppsjefene ikke har visst noe.

Suspendert

I løpet av de siste ukene har flere sjefer i Volkswagen mistet jobben som følge av skandalen. Horn legger til at ingen som jobber under han er ansvarlige for skandalen.

– Denne feilen kommer fra programvareavdelingen til selskapet. Den er i Tyskland, og ingen av dem som jobber under meg her i USA har vært med på å utføre denne juksingen, sier Horn.

Han legger til at han ikke har noen kontroll over de avgjørelsene som tas i Tyskland, og at han er sjokkert over skandalen.

– Slik jeg forstår det er tre ansatte blitt suspendert i Tyskland, rett etter dette ble kjent for oss. Men jeg kan ikke gi dere navnene på disse, sier Horn.

Flere av Volkswagens toppingeniører er også under etterforskning, mens selskapets toppsjef Martin Winterkorn måtte gå av i september.

Store problemer

For omtrent tre uker siden ble det klart at bilprodusenten Volkswagen har installert en programvare i enkelte av sine dieselbiler, som senker bilenes registrerte utslipp, slik at det virker som bilene er mer miljøvennlige enn de faktisk er.

Dermed har selskapet kunnet unngå miljøavgifter på flere av sine modeller, og dermed senke prisene til et mer konkurransedyktig nivå.

Totalt skal 11 millioner biler ha programvaren, flere av disse i Norge.

Som følge av skandalen har selskapets aksjer stupt de siste ukene. Siden skandalen startet har Volkswagen-aksjen stupt 38 prosent. Til tross for beskjeden om politirazziaen stiger selskapet aksjer i skrivende stund 1,01 prosent.

Flere etterforskninger

Tysk politi annonserte kort tid etter skandalen at de ville etterforske skandalen. Mange spekulerte også i om det ville lanseres en egen etterforskning av tidligere toppsjef Winterkorn, som hevder at han ikke har vist noe om jukseprogramvaren.

– Jeg tar fullt ansvar for det som er skjedd, men jeg har ikke visst at dette foregikk i Volkswagen, sa Winterkorn til pressen da han annonserte at han ville tre til side som leder for selskapet.

Foreløpig er det ikke kommet noen offisiell beskjed om at Winterkorn er under etterforskning.

Les også

Volkswagens topp-ingeniører etterforskes av tyske myndigheter

Flere toppsjefer i selskapet har allerede måttet gå, som følge av skandalen. Eksperter E24 snakket med i forrige uke gjorde det klart at de tror flere ledere i selskapet vill måtte gå av i løpet av de neste månedene.

– Müller bør raskt bytte ut hele ledergruppen i Volkswagen og i datterselskapene for å vise at han tar avstand fra den gamle ledelsen og kan lede selskapet mer åpent enn tidligere, sa professor Johan Olaisen ved Handelshøyskolen BI.

Les også

Volkswagen tilbakekaller biler tidligst i januar

Les også

Tyske myndigheter gransker flere bilmerker

Les også

Forskere: Volkswagen og Audi slipper ut ti ganger så mye som konkurrentene

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Volkswagen

Flere artikler

  1. Ny Volkswagen-etterforskning: Ettergår sjefene

  2. USAs Volkswagen-sjef slutter i jobben

  3. Razzia mot Volkswagen i Frankrike

  4. Müller ny Volkswagen-sjef

  5. – Nå må vi finne ut av hvem som er ansvarlig