Tesla et steg nærmere «Gigafabrikken»

Tesla og Panasonic er blitt enige om den nye «gigafabrikken» for elbilbatterier.

STOR SKALA: Tesla og Panasonic annonserte torsdag at de har undertegnet avtalen om å bygge den nye Gigafabrikken for elbilbatterier. Her er Tesla-sjef og -gründer Elon Musk avbildet den årlige konferansen til Export-Import Bank i Washington DC i april.
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Etter mye spekulasjon bekrefter nå japanske Panasonic og den amerikanske elbilprodusenten Tesla at de har blitt enige om byggingen av den nye «Gigafabrikken», som de kaller den.

Det kommer frem i en pressemelding fra Tesla torsdag.

Fabrikken skal produsere elbilbatterier i en skala som verden ikke har sett før. På den måten håper Tesla og Panasonic å sørge for en stabil og høy produksjon til et stort antall fremtidige elbiler, i tillegg til at man ønsker å få ned prisen på batteriene.

Batteriene er i dag en stor driver av prisen på elbiler, og en lavere batteripris er en viktig faktor for at Tesla skal klare å få ned salgsprisen på sin kommende Model 3 (tidligere kjent som Model E). Dette skal bli Teslas mer folkelige el-bil og skal konkurrere med biler som BMW 3-serie og lignende.

Gjennom å samle all produksjon på et sted i stor skala, mener Tesla de kan kutte ut ekstra kostnader knyttet til transport og verdikjeden i batteriproduksjon.

Fabrikken skal både produsere batterier til Teslas biler, i tillegg til batterier for stasjonær lagring av strøm, opplyser Tesla.

Les også

Tesla vil øke produksjonen med 25 prosent

Tesla stiller med tomten

Ifølge meldingen er det Tesla som skal stille med selve fabrikkbygget og arealet i tillegg til å montere de ferdige batteriene. I tillegg skal de fortsette å kjøpe battericeller produsert av Panasonic i Japan, «for å møte den ventede etterspørselen» etter batterier.

Panasonic skal på sin side «produsere og levere sylinderformede litium-ion-celler og investere» i det nødvendige utstyret og verktøyet som skal til.

- Gigafabrikken representerer en fundamental endring i måten batteriproduksjon i stor skala kan bli realisert. Ikke bare åpner Gigafabrikken for den nødvendige kapasiteten som trengs for Model 3, men den baner også veien for en dramatisk reduksjon i energilagringskostnaden over en hel rekke bruksområder, sier medgründer og teknologidirektør JB Straudel i Tesla, i meldingen.

- Jeg mener at når vi er klare til å produsere litium-ion-battericeller på Gigafabrikken, så vil vi klare å akselerere ekspansjonen av elbilmarkedet, sier konserndirektør Yoshihiko Yamada i Panasonic.

Tesla forventer at fabrikken vil ansette 6.500 mennesker innen 2020. Byggingen av fabrikken er ventet å starte i USA mot slutten av året og anlegget skal være ferdig i 2017.

Les også

Teslas budsjettmodell har fått nytt navn

Markedet venter på tallenes tale

Bekreftelsen om at samarbeidet med Panasonic nå er formalisert, kommer bare kort tid før Tesla slipper sine kvartalstall torsdag. Det skjer etter børsenes stengetid, torsdag kveld norsk tid.

I første kvartal hadde Tesla en omsetning på 713 millioner dollar, en økning på 27 prosent fra samme periode i fjor. Nettoresultatet endte på 17 millioner dollar.

Inkludert i omsetningen er Teslas inntekter fra å produsere drivlinjer for både Toyota og Mercedes' nye elbil i B-klassen.

Tesla uttalte i sitt brev til aksjonærene etter første kvartal at de ventet å levere rundt 7.500 biler i andre kvartal og totalt 35.000 i år. I første kvartal produserte de 7.535 biler, som var ny rekord, og leverte 6.457 biler. Selskapet ønsker for tiden å produsere mer biler enn de leverer for å bygge opp volum som skal møte den økende etterspørselen fra Europa og Asia.

I tillegg uttalte de at de venter at bruttomarginen vil stige sammenlignet med første kvartal, da den endte på 25,4 prosent. Selskapet mente også at de skal nå målet om en bruttomargin på 28 prosent i fjerde kvartal.

Den siste tiden har Tesla fått i gang salget i blant annet Storbritannia, Kina og Hongkong. USA og Norge er foreløpig de to største markedene for elbilprodusenten.

Tesla-aksjen har før børsåpning torsdag steget 52,18 prosent hittil i år, og snaue 77 prosent det siste året.

Les også:

Tesla tilpasser seg kinesiske ladestasjonerAston Martin gjenoppliver LagondaKina gjør som Norge og fjerner moms på elbilTesla vil øke produksjonen med 25 prosentElbilforeningen: - Toyota furterKinesere hacket Tesla S

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Musk: - Ikke overrasket om det blir inngått en betydelig avtale mellom Toyota og Tesla

  2. Tesla fortsetter å gå med underskudd

  3. Innovasjon Norge gir 25 millioner til Gjelstens batterisatsing

  4. Slik vil Elon Musk bygge ut elbilimperiet

  5. Disse vil bygge gigafabrikker