Tyske bilgiganter tar opp kampen mot Tesla

Nå går de tyske bilprodusentene sammen om å bygge opp en ladestruktur som skal være mer effektiv enn Tesla sine superladere.

ELBIL: Audi e-tron Quattro skal ha spesifikasjoner som matche Tesla, men det tar litt tid før den er på markedet. Den ble første gang vist offisielt på bilutstillingen i Frankfurt som åpnet tirsdag.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Under bilutstillingen i Frankfurt som åpner tirsdag viser Porsche og Audi frem elbilkonsepter som i løpet av to til tre år vil være i handelen.

Begge to vil by på rekkevidde og ytelser som er like gode som det Tesla har med Model S. For å oppnå dette er batteripakkene i samme skala. Audis e-tron quattro skal ha en kapasitet på 95 kilowattime, fem mer enn Teslas Model S P90D. Porsche presenterer ikke styrken på batteripakken, med sier at Mission E vil ha en effekt tilsvarende 600 hestekrefter.

Mer bilstoff på E24 BIL

I pressemeldingen forteller Audi at det skal bli mulig å lade bilen fullt opp i løpet av femti minutter «på ladestasjoner med effekt på 150 kilowatt.» Det betyr ladestasjoner som er sterkere enn det Tesla har i sitt nettverk av superladere.

Marius Tegneby, informasjonssjef i Audi i Norge, forklarer for E24 hvordan dette skal skje:

– I Tyskland jobber Audi og VW Group, BMW og Mercedes-Benz mot en felles ladestandard for hurtiglading som skal på plass i 2018. Det er nevnt 400 slike ladestasjoner i Tyskland, sier Tegneby.

(Saken fortsetter under bildet)

SAMARBEID: Alle de store, tyske, bilprodusentene skal samarbeide om elbilinfrastrukturen.

Superladerne til Tesla er på ikke så kraftige som Audi og de tyske bilprodusentene planlegger, men de har etter hvert fått bygd ut et nettverk av disse i Sentral-Europa og Norge. Tegneby kjenner ikke til de spesifikke planene de nye hurtigladerne i Norge.

– Dagens ladestolper i Norge er i dag på 50 kilowatt, Tesla's er 130 kilowatt. Hvilke løsninger som kommer her fremover er enda ikke sagt, men det er altså fullt mulig å lade på stasjonene vi har i Norge i dag, men da med noe lenger ladetid.

Forhåndsbestillinger

Audis elbil har en normaleffekt på 435 hestekrefter, men en boost-funksjon skal kunne øke dette til 503 for kortere perioder. Null til hundre er oppgitt til 4,6 sekunder, med en toppfart som er begrenset til 210 kilometer i timen.

Bilen er 488 centimeter lang, 1,93 bred og 1,54 høy, noe som plasserer den mellom Q5 og Q7. Det blir en bil som plasserer seg i samme segment som Teslas Model X, som kommer på markedet mot slutten av 2015.

Les også

Model X - billigst i Norge

Det er ventet at lanseringen av Audi sin modell blir i 2018, samtidig jobber Audi i Norge mot at det vil åpnes for forhåndsbestillinger på det de kaller «et tidlig tidspunkt» i Norge.

(Saken fortsetter under bildet)

OGSÅ PORSCHE: Konsernsjef i Porsche Matthias Müeller, viser frem Mission E på scenen i Frankfurt. Den skal blant annet tåle langt raskere lading enn dagens elbiler.

Porsches Mission E skal ha en rekkevidde på 50 mil, og de sier at den skal kunne lades til 80 prosent av kapasiteten på 15 minutter. Dette skal være mulig ved bruk av noe de kaller «Porsche Turbo Charging» som gir 800 volt, det doble av hva dagens elbiler kan håndtere, ifølge Porsche. De sier dette blant annet kan gjøres via en iduksjonslader som kan installeres i garasjegulvet hos kunden.

Les også

Kan disse luksus-elbilene ta opp kampen med Tesla?

Mission E er en fire seters coupésedan, som skal være i stand til å gjøre null til hundre på mindre enn 3,5 sekunder og null til to hundre på under 12 sekunder. Den skal også være i stand til å nå maks effekt ved gjentatte akesellerasjoner etter hverandre. Rundetiden på Nürburgrings Nordsløyfe skal være under åtte minutter. Mercedes-Benz sin elektriske SLS AMG har klart en rundetid på 7,56 minutter.

Det kommer ikke klart frem i pressemeldingen når Porsches elbil vil være på markedet. Men det er grunn til å tro at alle de tyske bilprodusentene som er involvert i ladenettverket vil komme med elbiler i løpet av få år.

Les også

Audi med el-SUV – om tre år

Les også

Tyske bilgiganter med felles oppkjøp

Les også

Veksten fortsetter for Porsche

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Porsches nye luksuselbil lader raskere enn Tesla

  2. Med denne skal Porsche ta opp kampen med Tesla

  3. Bilgiganter bygger ladenettverk: Kommer først til Norge

  4. Kan disse luksus-elbilene ta opp kampen med Tesla?

  5. Ny generasjon Mercedes-biler lansert