Range Rover for den prisbevisste

En Range Rover trenger ikke å være kjempedyr, bare temmelig dyr.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Det er kanskje noe misvisende å ta i bruk ordet «prisbevisst» når det gjelder en Range Rover. Det er en bil som koster mye penger uansett. Det er vanskelig å se for seg at det er særlig mange eksemplarer av Range Rover på parkeringsplassen utenfor et kjøpesenter klokka syv om morgenen på «black friday».

Men ser man litt stort på det, er akkurat den Ranger Rover Sport-utgaven som vi har prøvd her, noe i nærheten av en luksus-SUV på billigsalg. Startprisen er på 890.000, noe som faktisk er ganske pent. Modellen vi prøvde var i tyngste utstyrsvariant, som selvsagt koster mer.

For dette er fortsatt en av de aller mest luksuriøse SUVene på markedet. Med både en stamtavle og en fremtoning som ingen andre kan matche. Der andre SUV-produsenter, bortsett fra Jeep, har kommet på denne sjangeren på denne siden av årtusenskiftet, har Range Rover holdt på i 45 år.

Ny modell

Dagens Range Rover Sport er ny av året og en helt annen bil enn forrige utgave som var basert på Discovery. Den nye er lenger, men samtidig over 300 kilo lettere. Det betyr ikke at den har blitt noen ballettdanser, med sine 2,1 tonn, men det er ikke lenger et kjøretøy hvor det er en fordel å ha erfaring fra tungtransport.

(Saken fortsetter under bildet)

KONGEPLASS: Man sitter høyt omgitt av eksklusive materialer. Bilen føles som en skikkelig dyr sak, og er vel strengt tatt det også.

Innvendig er det et av de mer eksklusive miljøene man finner i bilfloraen. Med høy materialkvalitet og en følelse av at man er i en bil som er skikkelig dyr. Både dette og det at man sitter med en røslig avstand til bakken gjør at man lett kan føle seg en smule hevet over andre trafikanter.

Test av RANGE ROVER 3,0 TDV6 VOUGE

Før Bentley, Maserati, og kanskje Rolls-Royce, kommer med sine SUVer, er en Range Rover, også i Sport-versjon, den bilen som kanskje er høyest i SUV-hierarkiet.

Da er ikke prisen på denne utgaven så aller verst, faktisk er det ikke så langt over de dyreste utgavene av den langt mindre Evoque.

Ikke sporty

Men det er en hake. For å få prisen ned fra de drøyt 1,1 millionene 3,0 SDV6 starter på, har man tatt et klassisk, norsk, triks. De har strupet motoreffekten fra 292 til 211 hestekrefter, som skal dytte den samme vekten. Dermed faller akselerasjonen fra null til hundre fra pene 7,2 sekunder, til ganske sedate 10,3.

Dette er med andre ord en bil som knapt holder følge med firmabilen til den nyansatte mellomlederen på jobben din.

Kanskje ikke helt det man forventer når man ser bilen. Samtidig så merket jeg at det ikke spiller så stor rolle når man ruller av gårde. Selv om bilen velger å kalle seg «sport», så er den nesten like langt unna den merkelappen som norske fotballag er Champions League.

(Saken fortsetter under bildet)

ADEKVAT MENGDE: 211 hestekrefter holder, men man må påregne en null til hundre-tid på mer enn 10 sekunder. Verstingutgaven har 510 hestekrefters bensinmotor. Den koster rett under to millioner kroner og gjør null til hundre på 5,3 sekunder.

For selv med motoren på 292 hestekrefter er den kjemisk renset for noe som kan kalles sporty. Bilens dimensjon og vekt, samt et understell som er mer interessert i komfort eller sysler utenfor allfarvei, gjør at bilen legger seg kraftig når man gir på, og i svinger er det mye masse, som ikke nødvendigvis ønsker seg samme vei som hjulene.

Ikke pinlig

En Range Rover er en farkost for de lange og komfortable turene, og da fungerer det helt fint med den minste motoren. Det er nok trekkraft til at Lierbakkene kan forseres uten at turtallet blir pinlig høyt.

Den kan fortsatt trekke en henger på 3,5 tonn, ifølge papirene, men da må man nok velge trailertunellen i den nevnte bakken.

Mer bilstoff på E24 BIL

Ofte er det litt kleint å velge den sløveste motoren i en ellers stor og fet bil, man merker at man ikke hadde trengt en så sofistikert bil når den likevel ikke har en motor som matcher. Med Range Rover stiller det seg litt annerledes. Der virker det litt merkelig å gå for en av de virkelig store bensinmotorene, de krasjer med hele bilens fremtoning.

Her føles den minste motoren som et adekvat alternativ i en bil som uansett ikke kler å bli kastet rundt svinger, men det er ikke til å komme ifra at den er langt festligere å kjøre med 292 hestekrefter.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Bentley med luksus-SUV

  2. Sporty slagstøvel

  3. Jaguar XE med en ideell motor

  4. En Jaguar for mellomklassen

  5. En jålete småfamiliebil