– Det er ikke taxinæringens skyld, det er regelverket

Folkevalgte politikere og Norges Taxiforbund er enige: For at taxibransjen skal kunne møte utfordrere som Uber og Haxi, må reglene endres. 

OSLO: I Oslo fikk taxiselskapene enda en utfordrer i forrige uke da Uber meldte at de har slått seg ned i hovedstaden.

Erlend Aas
Publisert:

Onsdag ble det kjent at den kontroversielle «kompiskjøring»-appen Uber har kommet til Norge, nærmere bestemt Oslo.

Appen kobler passasjer med fremmede, private sjåfører, mot en cut av summen disse avtaler for kjøringen

Abdullah Alsabeegh

Norges Taxiforbund sier at de ikke er redd for konkurranse, men ønsker å konkurrere på like vilkår.

Det gjør de ikke med Uber slik det er i dag, mener Knut Thomassen i Norges Taxiforbund.

Han viser til de lovene og reglene den regulerte taxinæringen i Norge må følge.

Nå som Uber, og også Haxi, kommer hit til lands, mener taxiforbundet at «enten må lovverket følges av alle, eller endres for alle».

Alle eller ingen

Mandag klokken 12.00 har Norges Taxiforbund møte med Samferdselsdepartementet og Justisdepartementet for å diskutere næringens fremtid, og fremveksten av det de kaller «ulovlige» utfordrere, som Uber.

Les også

Kommentar: Oops, jeg glemte visst å omstille meg

Blant de juridiske problemene som trekkes frem om aktører som Uber, Haxi og lignende får fotfeste i Norge, er blant annet de pålagte utgiftene taxinæringen har til løyveordningen og takstameter, at taxinæringen er pålagt å ha beredskap, forvirring rundt hvordan man kan kvitte seg med en udyktig sjåfør og lange arbeidstider for drosjesjåfører.

Det er Oslo kommune som styrer taxinæringen i Oslo, men Samferdselsdepartementet som har ansvar for lovgivningen.

– Det er ikke næringen sin skyld at de ikke er klar for å møte utfordrere som Uber, det er regelverket, sier Abdullah Alsabeegh (Ap), fraksjonsleder i Samferdsels- og miljøkomiteen i Oslo bystyre.

Byrådsleder Stian Berger Røsland (H) sier at det vil bli spennende å se hvordan Uber stiller seg opp mot dagens lovgivning i Norge.

– Både byrådet og bystyrets holdning har vært og er at denne delen av norsk lovgivning trenger en reform, sier Berger Røsland til E24.

Nytt regelverk

Han har allerede vært i møter og høringer, både med samferdselsministeren og transportkommitteen der han har snakket om dette, og han opplever at han får et visst gehør.

Og Samferdselsdepartementet jobber med saken. Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) har fortalt at det jobbes med en regelendring for taxinæringen.

Han forklarte i slutten av oktober at utarbeidingen av et nytt regelverk tar lengre tid enn han skulle ønske, på grunn av det politiske systemet.

Regelverket for drosjenæringen ble første gang vedtatt i 1907.

Byrådsleder Stian Berger Røsland (H).

Patrick Da Silva Sæther

– Mye av grunnlaget for reglene bransjen må følge i dag er fra hestedrosjenes tid, sier Berger Røsland.

Samme regelverk

Han setter blant annet spørsmålstegn ved om taxibransjen i Oslo, som har flere sentraler og konkurranse, skal ha samme regelverk og regulering som på et lite sted som kun har to taxier.

– I dag er det for eksempel slik at vi utstyrer drosjeeiere med løyver, så ansetter vi sjåfører som må ha kjøreseddel fra politiet, som igjen knytter seg til en sentral. Slik det er i dag er det mye uklarhet i hvordan man kan få ut sjåfører som ikke er kvalifiserte, sier Berger Røsland.

Han synes også at det er pussig at fylkeskommunen skal behovsprøve hvor mange løyver det skal være i byen, og at det ikke kan justere seg selv ut fra behov.

– Denne bransjen er overmoden for reform, sier byrådslederen.

Imens det i Samferdselsdepartementet jobbes med nye regler, har omsetningen for taxinæringen gått opp og antall turer gått ned. Dette betyr færre turer for flere penger.

Les også

Sjåførene bryr seg ikke om Uber-kritikken

Behandlet og godkjent

Alsabeegh i Oslo bystyre mener at Berger Røsland kunne ha gjort mer for å forbedre bransjen i påvente av en regelendring.

– I fjor mente vi at vi hadde en løsning, og saken ble behandlet og godkjent av bystyret, sier Alsabeegh.

De ønsket å innføre en egen godkjenningsordning i bransjen, slik at de selv kan heve kvaliteten, slik de ønsker.

– Vi ønsker nyskapning velkommen, men vi har allerede et drosjemarked. Vi må omstille oss slik at vi kan ta imot nye ideer og ikke se på dem som en fare, og det må også taxinæringen få lov til, sier han.

Informasjon

Han mener at det for eksempel er viktig at kundene får tilstrekkelig med informasjon om priser og selskapene.

– Dette kan de få ved at det plasseres ut skjermer med prisinformasjon. Som kunde kan du nå velge hvilken drosje du vil på holdeplassen, men kundene vet ikke om prisforskjellene, sier Alsabeegh og legger til at det først blir reell konkurranse mellom taxiselskapene i Oslo når kundene vet om prisforskjellene.

Les også

Uber til E24: - Responsen har vært overveldende positiv

Han foreslår også å legge bedre til rette rundt taxiholdeplassene, slik at passasjerer bedre kan se hvilke

– Hvis du ser til København, så har de for eksempel gjort flere tiltak som gjør det bedre for næringen og kundene. Vi er bekymret for næringen, sier Alsabeegh, som jobbet i flere måneder med å utarbeide forslaget for bystyret i fjor.

Berger Røsland henviser igjen til at det er lovverket som må endres og at en rekke tiltak ble vedtatt i bystyret i fjor når han konfronteres med kritikken fra Alsabeegh.

Tiltak

Etter at Forbrukerrådet kom med kritikk av taxinæringen, som gikk ut på at de var altfor lite kundevennlig, har flere taxiselskaper tatt grep.

Blant annet tilbyr Norgestaxi fastpris i de største byene i Norge, og flere taxiselskaper har laget apper som gjør bestillingen av taxi enklere, og tiden før bilen kommer kortere.

Norges Taxiforbund har også laget nettstedet taxikalkulator.no, der du kan se hvor mye en taxitur vil koste deg med de tilgjengelige taxiselskapene. Norges Taxiforbund jobber også med å lage et sentralt klageorgan, som kan behandle klager fra forbrukerne.

Les også:

Kommentar: Det handler ikke om å være for eller mot UberUber politianmeldt i Danmark– Vi burde møte Uber med åpenhetDen omstridte taxi-appen Uber kommer til OsloHoksrud til taxinæringen: – De nye aktørene tilfredsstiller ikke norske lover og forskrifterNorgestaxi tilbyr fastpris i de største byeneDrosjene har høyere omsetning og færre turer