Lanseres i natt: Dette har Musk avslørt om Teslas lastebil

Elon Musk utfordrer nok et milliardmarked med batterier under armen.

EL-LASTEBIL: Dette er et av få bilder Tesla har delt av lastebilen som blir lansert natt til fredag.
  • Sindre Hopland
Publisert: Publisert:

Klokken fem i natt vil et nytt elektrisk kjøretøy få plass i Tesla-familien.

Lastebilen, i likhet med personbilene, vil gå på elektrisitet. Og ifølge Teslas eksentriske grunnlegger og direktør, Elon Musk, vil lastebilen være mer enn god nok for fraktindustrien.

– Spesifikasjonene er bedre enn jeg har sett fra noen av konkurrentene så langt, sa han i en tweet tidlig i oktober.

Prislappen kan bli høy

Selv om prisene på batterier har gått drastisk ned den siste tiden, mener eksperter at kraften en slik lastebil trenger, vil føre til en pris langt over det man betaler for et dieseldrevet vogntog.

Ifølge Bloomberg vil lastebilens batterier koste 100.000 dollar alene, noe som er like mye som en vanlig dieseldrevet lastebil koster i dag.

Til tross for en høyere inngangspris, vil den elektriske motoren by på store besparelser, også knyttet til driften av lastebilen.

Ifølge en Reuters-rapport tidligere i år, vil lastebilen ha en batteri-rekkevidde på mellom 200–300 miles, noe som tilsvarer mellom 320–480 kilometer. Det betyr at den potensielt kun kan utfordre kortdistanse-markedet.

Skal vi tro Musks siste utsagn på Twitter vil lastebilen få langt flere egenskaper enn dagens utgaver:

Aksjen med sårt trengt opptur

Teslas aksje har slitt på Wall Street etter mange negative nyheter, spesielt grunnet svake produksjonstall for nye Tesla Model 3.

Siden onsdag kveld har aksjen steget 3,22 prosent til 315,09 dollar aksjen.

Analytikeren Romit Shah ved Nomura Instinet sier til CNBC at nå er tiden for å kjøpe Tesla-aksjer.

Shah mener presentasjonen av lastebilen er viktig, men at det også kan komme andre meldinger relatert til selvkjøring.

– Vi tror at Tesla må demonstrere at de kan få kostnadene betraktelig ned med denne lastebilen. I og med at føreren av bilen er den største kostnaden, er selskapets selvkjørende teknologi en viktig brikke, sier han.

Selskapet har i det siste jobbet tett med programvareselskapet Nvidia om selvkjørende teknologi, og investorer er interessert i oppdateringer om dette.

En annen viktig annonsering er et nytt ladenivå i superladenettverket, som kan støtte den nye lastebilen.

Musk har ikke sagt hvor kraftige disse laderne vil bli, men har omtalt ladere på 350 kilowatt som barneleker.

Dagens ladere har en maksimal kraft på 145 kilowatt.

untitled link

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Kommentar: Teslas viktigste utfordring foregår bak kulissene

  2. Splittet etter Tesla-show

  3. Betalt innhold

    Dette teknologispranget bør Nel-aksjonærene håpe lar vente på seg

  4. GM-sjef om Musk: – Han er full av dritt

  5. Teslas «Battery Day»: – Vil bli ganske sinnssyk