Zero: – Må få svar på om Volkswagen har jukset med norske biler

Zero mener det er helt avgjørende at europeiske myndigheter nå kommer til bunns i omfanget av Volkswagens talljuks med utslipp av nitrogenoksider (NOx) fra sine dieselbiler.

VIL HA SVAR: Gabriel Wergeland Krog Miljøorganisajonen Zero.

VIL HA SVAR: Gabriel Wergeland Krog Miljøorganisajonen Zero.

Foto: Zero / Afp
Publisert:,

– Dette er en kjempebrøler. Det er helt uforståelig at verdens størst bilselskap kan gjøre dette. Samtidig er det en ordentlig vekker. Nå er det viktig at vi får svar på om Volkswagen har trikset med utslippstallene også i Europa og Norge, Gabriel Wergeland Krog i miljøorganisasjonen Zero til E24.

Han tror ikke norske myndigheter vil trenge å foreta egne undersøkelser.

– Tyske myndigheter lover nå å komme til bunns i dette. Skulle de finne at slik programvare også finnes i europeiske biler, gjelder det garantert også Norge, sier Krog.

Les også

Utslippsskandalen omfatter elleve millioner biler

Fra 500.000 til 11 mill.

Ved lunsjtider tirsdag slapp Volkswagen-konsernet bomben om at måletriksingen omfatter 11 millioner biler på verdensbasis.

Det er langt flere enn de nærmere 500.000 bilene som bilkonsernet allerede har innrømmet triksing med i USA.

Bare minutter før sjokkvendingen mottok E24 følgende beskjed fra informasjonssjef Anita Svanes i Volkswagen Norge på SMS:

Annonsørinnhold

– Etter det vi kjenner til så gjelder det i underkant av 500.000 dieselbiler i USA og der varsles kundene. Vi har ingen informasjon om at dette gjelder på noen andre markeder.

Det er ennå ikke sagt noe om hvilke kontinenter eller land de 11 millioner bilene er solgt i, men ifølge AFP skal de alle ha programvaren som pynter på forbruk- og utslippstall.

Les også

Volkswagen-kundene raser - Vil ha pengene tilbake

40 ganger mer enn tillatt

Ifølge det amerikanske miljødirektoratet (EPA) har programvaren sikret bilprodusenten forbruks- og utslippstall som ikke er i nærheten av å stemme med virkeligheten:

– Volkswagen-bilene under etterforskning slipper ut opp til 40 ganger nivåene tillatt under de nasjonale reglene for nitrogenoksider, som er knyttet til astma- og lungesykdom, uttalte miljødirektoratet i en melding før helgen.

Enn så lenge har ikke E24 lyktes i å få Miljødirektoratet i tale her i Norge.

Ingen norsk NOx-grense

Utslippskravene for diesel i USA er strengere enn i Europa. Her på kontinentet er det for eksempel ingen grense for tillatt utslipp av den miljøskadelige gassen NOx.

Testmålinger skal imidlertid sikre at bilene oppgis med riktig utslippsnivå, noe som er viktig blant annet for riktig avgiftsutmåling.

I Europa er dette regulert gjennom egne EU-normer for testing, som også Norge omfattes av.

Les også

Volkswagen-sjef: – Vi har «driti» oss ut fullstendig

– Enkelt å pynte på tallene i EU

Som E24 skrev mandag, er Norges Automobil-Forbund (NAF) kritiske til måten biler testes for utslipp på i EU.

Ifølge dem blir biler gjennomgående registrert med lavere utslipp en de faktisk har.

Det samme sier Krog i Zero.

– Dagens EU-normer baserer seg på testing som i sin helhet foregår inne i et laboratorium. Da blir det enkelt å pynte på tallene. Tester ute på veien viser betraktelig høyere utslipp. Det har blant annet Transportøkonomisk institutt påvist her i Norge, sier han.

– Ved køkjøring i kulde kan NOx-utslippene for eksempel bli 10-doblet fra testnivået.

EU skal etter planen innføre en ny norm for testing av forbruk og utslipp innen 2012. Den nye normen skal i større grad basere testingen på kjøring under faktiske forhold og slik gi mer korrekte resultater.

Les også

Utslippsskandalen omfatter elleve millioner biler

Les også

Volkswagen-kundene raser - Vil ha pengene tilbake

Les også

Volkswagen-sjef: – Vi har «driti» oss ut fullstendig

Annonsørinnhold