Her er Müllers fem steg for å redde Volkswagen

Fokus på kunden, på nye strategier og på dem som er ansvarlig for dieseljukset. Dette skal Volkswagen gjøre for å vinne tilbake tilliten din.

NYE STEG: Matthias Müller presenterte en plan for å gjenoppreise Volkswagen.
  • Victoria Armstrong
Publisert: Publisert:

Onsdag inntok den nye Volkswagen-sjefen Matthias Müller talerstolen i Wolfsburg i Tyskland.

Der la han frem fem punkter som skal redde Volkswagen.

Dette skjer samme dag som selskapet slapp sine resultater for tredje kvartal, som var alt annet enn positivt.

Les også

Ny Volkswagen-etterforskning: Leter etter sjefer som visste, men ikke gjorde noe

Totalt opplevde Volkswagen et tap på 3,48 milliarder euro, og med det la de frem et historisk dårlig resultat.

Samtidig opplevde Volkswagen-aksjen en oppgang på 3 prosent onsdag formiddag. I dagens resultatfremleggelse sier Volkswagen at de har satt av 6,7 milliarder euro til å dekke kostnader i forbindelse med jukset, blant annet for å reparasjoner av berørte biler.

Summen inkluderer derimot ikke eventuelle bøter og kostnader tilknyttet søksmål. Ifølge Müller er disse milliardene først og fremst satt til side for å dekke bølgen av bilreparasjoner som vil starte i januar 2016.

Les også

Volkswagen leverer historisk lavt kvartalsresultat

Alt i alt har det vært en usedvanlig tøff høst for bilselskapet, men den nyvalgte sjefen klar på hvordan han skal gjenoppreise varemerket Volkswagen.

Her er hans fem steg for å styrke selskapet:

1. Hjelpe kundene.

– Alt våre ansatte gjør handler om hva som er best for kundene. Det viktigste er å utvikle effektive løsninger for kundene som er berørt av dette jukset. Vi jobber dag og natt for dette, sier Müller.

Innledningsvis beklager Müller for alle som har blitt berørte av jukset, kunder som investorer. Han sier at hjørnesteinen i Volkswagens nye strategi er å vinne kundetilliten tilbake.

Les også

Dieselskandalen: Varsler skrekkregning

2. Finne ut hva som har skjedd.

Müller vil forsikre alle kunder om at dem som står bak jukset, skal få sin straff.

– Vi trenger å finne sannheten, og deretter lære fra den. Vi er ekstremt nøye når vi nå gjennomgår denne saken. Dem som har vært involvert i dette vil bli straffet, sier sjefen.

3. Skape en ny struktur i Volkswagen.

– Mange av oss føler at et firma med vår størrelse ikke bør være styrt av gamle prinsipper, uansett hvor suksessfulle de pleide å være. Vi vil desentralisere vår ledelse.

4. Endre tankesett

Volkswagen har tidligere blitt kritisert for å være arrogante og å ha en kultur innad i selskapet som gjør det vanskelig å protestere på ting man er uenig i. Dette vil Müller ha en slutt på.

Les også

VW kan gi prisavslag til eiere av juksebiler

– Vi må ha en kultur i Volkswagen som promoterer åpenhet og styrke, og der man kan ta avgjørelser på lokale plan. Vi møter nye utfordringer med nye konkurrenter, ny teknologi og nye ønsker og preferanser fra kunder, og for å løse disse utfordringene trenger vi en ny struktur.

5. Definere fremtiden

– Verden utvikler seg, og det må også vi gjøre. Vi må jobbe for å forme fremtiden til bilindustrien. Vi vil lansere en ny strategi som strekker seg mot 2025, denne vil vi presentere til dere i løpet av det kommende året. Jeg er overbevist om at en ny struktur er et rett utgangspunkt for en ny og mer gjennomsiktig struktur i Volkswagen.

Les også

Volkswagen leverer historisk lavt kvartalsresultat

Les også

Volkswagen kastes ut av bærekraftsfond

Les også

Ny Volkswagen-etterforskning: Ettergår sjefene

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Volkswagen

Flere artikler

  1. Volkswagen leverer historisk lavt kvartalsresultat

  2. Müller ny Volkswagen-sjef

  3. Volkswagen kutter i utviklingsbudsjettet

  4. VW: – Kan fikse ni av ti biler rammet av utslippsjuks

  5. Krever Müllers avgang