Mercedes med Porsche 911-konkurrent

Mercedes-Benz har manglet en rendyrket sportsbil på størrelse med Porsche 911, det gjør de nå noe med.

SPORTY: Mercedes-AMG GT bygges på Mercedes-Benz sin fabrikk i Sindelfingen, motoren lages hos Mercedes-AMG i Affalterbach.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Med AMG GT kommer Mercedes-Benz med en sportsbil i et segment de knapt har vært før. Den er mindre enn SLS AMG, større enn SLK og mer sportslig enn SL. En bil som vil være et alternativ til Porsche 911. Andre konkurrenter vil være Aston Martin V8 Vantage og Jaguar F-type

Bilen er bygget i spesialavdelingen AMG og de kaller den en « kompromissløs sportsbil som kan brukes daglig.»

- Med nye Mercedes-AMG GT entrer Mercedes-Benz et segment der konkurransen er knallhard. Dette har vi tatt som en utfordring, en motivasjon for å vise sportsbilentusiaster verden over hva Mercedes-AMG er i stand til å skape, sier Thomas Weber, styremedlem i Daimler AG og ansvarlig for forskning og utvikling i Mercedes-Benz personbil, i en pressemelding.

(saken fortsetter under bildet)

TETTPAKKET: Interiøret er bygget rundt setene.

Vektfordelingen er 47/53 foran og bak og vekten er 1540 eller 1570 kilo avhengig av utgaven.

Den kommer med to motoralternativer som begge er basert på den samme fire liters V8 biturboenheten. Effekten er enten 462 eller 510 hestekrefter. I den sprekeste tar null til hundre 3,8 sekunder i den bittelitt tammere tar det fire sekunder.

Mer bilstoff på E24 BIL

Begge to har en toppfart på rett over 300 kilometer i timen.

- Nye Mercedes-AMG GT oppsummerer AMGs posisjon som leverandør av det ypperste innen sportslige biler. Vi gleder oss til å introdusere den for våre norske kunder, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør Mercedes-Benz personbil, i pressemeldingen.

(saken forsetter under bildet)

FORMER: Mercedes-AMG GT satser på en klassisk coupé-form.

De har brukt aluminium, stål og magnesium i konstruksjonen. Alt for å gi bilen stivhet, lav vekt og lavt tyngdepunkt. Karosseriet veier 231 kilo, noe som skal være lettest i sitt segment.

Versjonen med minst motor har 19-tommer hjul som standard, GT S har 20-tommere. Sistnevnte har keramiske bremser som er 360 millimeter i diameter bak og 402 foran.

Bagasjerommet skal ta 350 liter, noe som, ifølge Mercedes-Benz gjør at det er plass til to golfbagger, enten i lengde- eller bredderetning.

De norske prisene er ennå ikke klare.

Les også:

BMW med voldsom vekst i Norge: - Vi skal aldri være konkurrenter til ToyotaMercedes og Audi hjelper Ungarns økonomi til beste vekst siden 2006Luksuriøs kraftpakke fra Mercedes

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Mercedes-modell med nytt navn etter 20 år

  2. Ekstrem familiebil

  3. Årets familieekspress

  4. Cayenne med
    riktig motor

  5. von Schnellfahrer