Spinnvill Corvette

Det blir knapt drøyere enn dette. En Chevrolet Corvette med rundt trekvart tusen hestekrefter. En vaskeekte superbil, med krefter som kan skremme selv den mest blaserte.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Denne Chevrolet Corvetten har opplevd noe ganske sært. Da den var ny tenkte eieren at de drøyt 400 hestekreftene den har under panseret er altfor puslete, at null til hundre på 4,3 sekunder og 300 kilometer i timen ikke er noe å skrive hjem om. For ikke lenge siden kjørte vi en slik C6 Corvette, og noe vi overhodet ikke tenkte på var at ytelsene var bilens svake punkt.

Vanvittige ytelser

Men her er det altså en fyr som har sendt Corvetten sin til Lingenfelter Performance Engineering, en bedrift som i utgangspunktet lager racingbiler, men som og biffer opp diverse amerikanere. I noen tilfeller noe aldeles grusomt. For ytelsene som har funnet veien inn i denne svarte Corvetten er helt absurde. Det er målt 660 hester på bakhjulene, hvilket betyr nærmere 750 i motoren. Ja, du leste riktig, 750. Det er rikelig, for å si det slik.

Før man kommer så langt at man skal finne ut hvor mye det faktisk er, er det verdt å ta en nærmere titt på bilen. Utvendig er har den wide-body karosseriet, som man finner på Z06 varianten av Corvette, med breiere skjermer, noe som så definitivt kler bilen. Den skal se brutal ut, og det flate og aggressive uttrykket gir visse signaler om hva som er i vente. Så bør man ta opp panseret. Den jobben Lingenfelter har gjort er nemlig ikke bare på det rent ytelsesmessige, det er og en fantasisk flott motor å se på. Man ser at dette er håndverk med et detaljarbeid der man ikke bare skal merke at det er noe spesielt, man skal se det. Motoren er en mekanisk skulptur i rødt og blankpusset stål.

Lyd

Lingenfelter har ikke gjort noe med motorens volum, i stedet har de gjort en rekke modifiseringer av topp, reprogrammeringer og ikke minst montert en kompressor. Gjennom dette henter de altså ut godt over 700 hester, og dette er ikke en luguber chip-trimming, bilen leveres med tre års driftsgaranti, eventuelt 60 000 kilometer.

Det har blitt en helt vanvittig maskin. Bare det å fyre den opp får barn til å gråte og bikkjer til å rømme. Veldig potent, så macho at man kjenner at det begynner å vokse en Burt Reynolds matte på brystet. Allerede før bilen har begynt å rulle skjønner man at dette kommer til å bli en tur helt uten om det vanlige.

Bilen er hentet til Norge av Autospectrum i Oslo. Daglig leder Christian Groeng-Borgersen fortalte at han bare måtte ha den fra det øyeblikket han så den i en bilforretning i USA. Forrige eier skal visstnok ha være en NBA-spiller, hvordan han har fått plass i den kan man jo lure på.

Styggrask

Det har blitt en bil man må vite å porsjonere. Det funker ikke å gulve pedalen, i hvert fall ikke om man har tenkt å overleve. Den spinner trolig på alle gir, i nær sagt alle hastigheter. Du når hundre på under tre sekunder, riktignok med varme dekk, uten det blir det en vanvittig burn-out før bilen skyter fart mens hekken leter etter feste.

Christian hadde ikke fått prøvd den på bane ennå, men det er liten tvil om at den må være styggrask, og trolig en håndfull å manøvrere. Det er rett og slett så mye muskler at det må doseres riktig, med en bil av dette nivået skjer alt så fort at man ikke tror det (noen som husker hvordan det gikk med dekk-mannen i sin nye Koenigsegg da han skulle gi bånn gass).

Samtidig så er bilen satt opp til å tåle de voldsomme påkjenningene den kan påføre seg selv. Den er riktig nok ekstremt lav, to fingre fra asfalten til frontleppa, noe Christian skulle gjøre noe med. Den er rett og slett ikke laget for norsk veikvalitet, i samme slengen skulle de og gjøre noe med demperoppsettet, den er utrolig nok utstyrt med bladfjærer.

Vill akselerasjon

Om det er noe komfort i kjerra må jeg innrømme at jeg ikke tenkte over før etter en stund. Det er så mange andre inntrykk som presser på at man har fokus på helt andre steder enn om den er noe behagelig. Men etter en tid så begynner man å kjenne at den intense buldringen blir noe anmassende, er ikke sikker på om dette er en bil man virkelig vil kjøre langt med. Lyden under normal kjøring er tung V8, med en resonans som spiser seg inn i hodet, men det virkelig sjuke er når man gir på, når alle luker åpner seg og kompressoren setter i gang, da kommer det et hvin som man må lete på racingbaner for å finne noe i nærheten.

Sjekk filmen her og dere skjønner.

Akselerasjonen er helt avsindig, den skyter fart i et rasende tempo, mens hekken lett begynner å vandre og det er et vilt skyv som trolig ikke stopper før man fanges opp av tårnet på Gardermoen. Lingefelter Corvetten er kort og godt noe av det sprekeste som finnes på fire hjul. Når man snakker null til hundre på under tre sekunder, så er det rett og slett ikke teknisk mulig å finne noe som kan være særlig raskere, kan jo og nevne at null til tre hundre og tretti tar 21,6 sekunder.

Kan bli enda drøyere

Christian hos Autospectrum fortalte at de hadde planer om å prøve den på bane etter å ha justert dempere og oppsett en smule. Det kan være noe å få med seg. Å se denne svarte raketten av en bil et sted der den kan kjøres virkelig hardt må være noe for en hver bilentusiast. Liten tvil om at bilen krever en sjåfør som har en del runder bak seg, for det skal ikke mye fantasi til for å se for seg noen heidundrande turer i sandfella for en som er i overkant ivrig med krefter av denne art.

Det kan jo nevnes at Lingenfelter også tilbyr en Corvette-modifisering med dobleturboer på 1000 hester. Den hadde jeg ikke turt å kjøre.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Klar for en toppløs sommer

  2. Corvette er 60 år

  3. Dodge med USAs sterkeste bil

  4. Verdens sterkeste V8

  5. Supersportsbil med «feil» drivstoff