Familie-Ferrari: Familie-Ferrari – verdens raskeste fireseter

Ferrari 612 Scaglietti gir deg muligheten til å nå 320 kilometer i timen med to barneseter i bilen.

Publisert:

Ferrari 612 Scaglietti er verdens raskeste fireseter.

Okay, baksetene er ikke for velvoksne folk, men det er ikke noe problem å putte inn barneseter der. Det har vi nemlig prøvd.

Matias på snart fem og Andrea på ni måneder fikk plass ihvert sitt sete.

Det er nesten litt imponerende, ikke noe jeg hadde trodd før jeg så det. For dette med bakseter i sportsbiler er gjerne en litt uforståelig vits, det er oftest så lavt under taket der bak at man må knekke ryggen på midten, og så bøttete at det virker plent umulig å få dyttet inn noe fornuftig barneutstyr der.

Cruiser

Jeg hadde heller ikke trodd at jeg skulle begynne en omtale av en Ferrari med en V12 på 540 hester med snakk om barnevennlighet. Men dette er en helt usedvanlig bil. Den går som en supersportsbil, samtidig er den helt fin i bilkø og det er altså fult mulig å ta med ungene, både i sneglefart og altså i noe i nærheten av supersonisk nivå.

Familiebil: Og det er faktisk plass til ungene i baksetet, i barneseter. Matias (snart 5) og Andrea (9 måneder) syntes det var moro å sitte i en Ferrari.

Det er muligens den beste cruiseren på markedet i dag.

Selve modellen ble lansert i 2004, utgaven vi kjørte var i toppversjonen GTC, hvor bilen kan settes opp ekstra sportslig om man ønsker det. Dette gjelder blant annet fjæring og hvordan den drar ut girene. Og det siste gjør den virkelig. Fra stillestående i 1. tar det riktignok ufattelig kort tid før man treffer rødmerkingen, men da er man også i nærmere hundre kilometer i timen.

Hele prosessen tar drøyt fire sekunder. Giringen kontrolleres med spaker på rattet, mens reversen aktiviseres med en liten spak på midtkonsollen.

Nydelig lyd

På norske veier er det bare mulig å smake litt på potensialet i bilen, men det man får er fett. Den går, selvsagt, ufattelig bra og har den fineste motorlyden på markedet i dag. Normalt høres Ferrarier ut som en forbanna veps, men her er det en langt dypere lyd.

Det rumler på en herlig tung måte. 612 etterlater ingen tvil om at den kommer, og folk vrir nakken av seg når den gjør det.

For makan til blikkfang. Med lydbildet som en intro, og den nesten fem meter lange bilen som kommer er det umulig å tro noe annet enn at det er noe helt spesielt som er på veien.

Tilstedeværelse: Ferrari 612 Scaglietti er tegnet av Pininfarina, og med en V12 på 540 hester er det ikke bare det visuelle gjør seg bemerket.

Det kan diskuteres om den er vakker, men den har i hvert fall tilstedeværelse. Fra siden virker hjulene litt små og fronten med de to skarpe kantene som ender i frontlyktene er ikke nødvendigvis visuelt behagelig, men den har personlighet. Samtidig så er det noe med Ferrari, de har sjeldent laget spesielt vakre kjøretøy, men de har aldri laget en dårlig modell (noen vil kanskje si at Mondial er en skamplett, dem om det).

Lettkjørt

Fordelen når man kjører Scagliettien er uansett at men sitter inne i den. Utseendet blir sekundært. For kjøremessig er den av en annen verden. Mange biler på dette nivået krever mye av sjåføren, og gir lite komfort. Så ikke i denne bilen. Den er rett og slett lettkjørt, hvilket er pussig tar men kreftene i betraktning, og nesten litt skummelt når man vet potensialet bilen har.

Det ikke støyende i kupeen (et triks er å ha vinduet litt oppe, da får man inn mer av den nydelige motorlyden), og man sitter perfekt omgitt av kostbart skinn, og – av en eller annen grunn – hardplast.

Fire i Norge

Bilen er laget av aluminium og er både større og lettere enn bilen den erstattet, 456M, men med sine 490 centimeter er den ingen småbil og vekten er deretter, 1725 kilo. For å få perfekt balanse er motoren trukket langt bak i motorrommet, bak frontakslingen, mens girkassen og differensialen ligger bak, dermed oppnår bilen en vektfordeling på 46/54, og et svært lavt tyngdepunkt.

Med en så frisk prislapp er det en sjelden bil, fire stykker finnes i Norge. Men Ferrarier generelt begynner det å bli temmelig mange av i Norge. Olav Medhus, avdelingsleder hos Autostrada i Oslo – som har denne bilen som sin familiebil - kunne fortelle at de så langt i år har solgt 20 Ferrarier. De venter også inn en 599, bilen som tok over for 612 som merkets toppmodell, neste år. Det er nemlig lange ventelister fra fabrikk, dermed er det i det minste ingen fare for at man blakker seg på en ny Ferrari ved et innfall.

Glem fornuft

612 Scaglietti er en utrolig maskin, som bortsett fra å kunne huse en småbarnsfamilie, har minimalt med forankring i virkeligheten. Bensinforbruket er formidabelt, mellom tre og fire liter på mila i by. Du må kjøpe klimakvoter om du tar den på langtur. Bagasjeplassen er mindre enn på en Ford Fiesta (men litt større enn Fiat Pandas). Den evig lange fronten forsvinner ut av synet foran og hvor den ender må man bare gjette på. Dødvinkelen er stor, og hvordan man skal klare å beholde sertifikatet i en bil som går i racingfart bare man sneier pedalen, vet ikke jeg.

Men hva så? Det er en helt fantastisk bil, som bare Ferrari kan det, og det er selvsagt ikke biler som dette som tar knekken på planeten vår. Har du råd til den, spiller vel heller ikke kostnadene med å fylle opp tanken på 100 liter etter en overraskende kort tur noen rolle.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om