Mobiltoppene rykende uenige om nytten av «fri fart»: – Dette er litt som keisernes nye klær

Telenor, Telia, Hello og andre mobilselskaper tilbyr denne høsten «fri fart» til mobilkundene. Mobiltoppene er samtidig uenige om hvor nyttig dette faktisk er for mobilkundene.

KRITISK: Thomas Sandaker, sjef i mobilselskapet Hello, mener kundene i realiteten merker lite til at Telenor og Telia nå har fjernet fartssperrene i mobilnettene sine i Norge.

Foto: Hello AS
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

Mobilmarkedet har i flere år vært basert forretningsmodeller der man både må betale for fart og datamengde når man skal velge abonnement.

Før operatørene gikk over til fri tale og sms, måtte man også ta hensyn til disse prisene, men i de siste par årene har det vært fart og datakvote som har avgjort prisen på abonnementene.

Med inntreden av 4G de siste årene har problemstillingen rundt fart og kvoter blitt enda mer aktualisert, både fordi databruken har økt så enormt, i tillegg til at nettene nå kan levere hastigheter som hadde vært utenkelige for relativt få år siden.

Slik reklamerer Telenor for fri fart i mobilnettet sitt høsten 2016. I den lille teksten presiserer selskapet at tilbudet gjelder ut året og at det er snakk om «hastigheter opptil 300 megabit per sekund». Telia har et tilsvarende tilbud.

Foto: Skjermdump: E24/Telenor

I år har det imidlertid skjedd noe spesielt i mobilmarkedet. For nå er fartsgrensen plutselig borte. Både Telenor og Telia har siden september kjørt en kampanje med «fri fart» i mobilnettene.

Det drar både deres egne kunder nytte av og kundene til andre selskaper som leier nettilgang av de to selskapene.

Dette står i kontrast til vanlig bredbånd, der du betaler for en gitt hastighet, som du som oftest får, og dermed kan laste ned så mye data du bare vil. I mobilmarkedet er det fortsatt kvotene som rår.

Mener kvote er viktigere enn fart

Administrerende direktør Thomas Sandaker i lavprisselskapet Hello mener konkurrentene villeder når de snakker om fri fart.

Mobilselskapet, der fiberselskapet Altibox nå har kommet inn på eiersiden, kommer jevnlig ut på toppen av forskjellige prisundersøkelser i mobilmarkedet.

Sandaker mener det er problematisk å promotere det som i realiteten er en teoretisk topphastighet i mobilnettet, og mener det man heller burde diskutert er hva man må betale for en gitt mengde gigabyte i abonnementspakken sin.

Selv om de siste testresultatene fra Ookla viser at norske mobilnett har gjort et hopp i hastighet siden i sommer, og nå leverer de raskeste dataforbindelsene i Norden, peker han på at det ikke er sikkert at du får så bra fart til enhver tid.

– Dette er litt som keisernes nye klær, sier Sandaker til E24 om «fri fart»-kampanjen.

Farten man får i mobilnettet avhenger for det første av hva basestasjonen der du befinner deg støtter og hvor god dataforbindelse masten har til internett. Deretter er man avhengig av å ha en mobil som støtter de frekvensene og teknologiene som basestasjonen og nettet bruker.

Til slutt påvirkes farten man da får av hvor mange brukere som befinner seg der du er og hvor mye de bruker mobilen akkurat når du gjør det.

Hello har fått YouGov til å gjennomføre en nettundersøkelse som viser at 68 prosent ikke har merket noen vesentlig endring i mobilopplevelsen siden det ble fri fart.

20 prosent svarte at de ikke vet. I tillegg spurte Hello blant annet om hva mobilbrukere kunne tenkt seg å gjøre mer av hvis de ikke hadde begrensninger i datakvoten sin. Én av fire svarte at de ville sett mer video eller hørt mer musikk.

– Dette er jo ikke bare våre kunder som er spurt, men et representativt utvalg. Begynner man å gå dette etter i sømmene er det helt umulig å si at kundene skulle merke forskjell, sier Sandaker om kampanjene og fortsetter:

– Det eneste vettuge er å diskutere mangel på fart. Eksperter sier at hvis man har rundt 5 megabit per sekund får man gjort alt det grunnleggende på mobilen. Har man 10 megabit, og ikke trenger å laste ned veldig store filer, vil man ikke merke forskjell.

Han mener at Telenor og Telia prøver å unngå en diskusjon om abonnementspriser og mengde data i hvert abonnement ved å snakke om farten.

– Men jeg vil også skryte av dem for å bygge ut veldig gode nett, sier Sandaker som selv leier tilgang hos Telenor.

– Tror du «fri fart» er kommet for å bli, selv om det foreløpig er en kampanje til nyttår?

– Det er et godt spørsmål. Det er kanskje relevant å spørre om det spiller noen rolle, for kunden er det viktigste å få mest mulig data for pengene siden alle i Norge nå har en minstekvalitet, sier han og påpeker at den eneste måten å bevege markedet på er ved at forbrukerne benytter makten sin til å bytte operatør.

Sandaker sier at de ikke har fått en eneste klage fra kundene over farten, hverken før eller etter at det ble fri fart i mobilnettet i september.

Les også

Kabelselskapet Get blir mobiloperatør

– Helt sikker på at mange merker forskjell

Til påstanden fra Hello om at kundene ikke bryr seg og merker dette, sier Telia Norge-sjef Abraham Foss at bildet er sammensatt.

– På de stedene der nettet oppgraderes fra 2G og 3G til 4G er fart viktig, men når man har 4G vil man på et eller annet punkt nå et punkt der fart blir relativt sett mindre viktig med dagens bruk, sier Foss.

Telia Norge-sjef Abraham Foss

Foto: Marius Lorentzen E24

Foss peker på at viktigheten av fart ikke er linær, altså at det er langt viktigere å gå for eksempel fra 2 til 10 megabit per sekund, og 10 til 20, enn det er å gå fra 20 til 40 megabit per sekund.

Selv om de færreste som bruker Facebook, ser Netflix eller sjekker e-posten vil merke noen forskjell om man har 15 eller 30 megabit per sekund i et 4G-nett, så er det mange brukergrupper som har nytte av det. Det kan være hvis man vil laste ned en film før man går om bord i et fly, man skal laste opp eller ned mange filer, eller man skal koble flere enheter til en mobil bredbåndsruter.

– Jeg som kunde vi jo også ha tryggheten om at jeg hele tiden får levert det som er teknisk mulig av mobilnettet mitt, og for noen kundesegmenter er fart svært viktig, sier Foss.

Telenor Norge-sjef Berit Svendsen er heller ikke enig i at kundene ikke drar nytte av at fartssperrene nå er borte i mobilnettet inntil videre.

– Er det egentlig en relativt liten gruppe av dem som laster ned store filer eller bruker mobilt bredbånd som faktisk har nytte av dette?

– Jeg er helt sikker på at mange av våre kunder merker forskjell. Når jeg er utenlands eller på spesielle steder der man bare har Edge (2G-nett og lav datafart, journ.anm.) er det nesten ikke til å holde ut. Selv på 3G, som fortsatt er fantastisk bra, så merker man at 4G har satt en helt annen standard, sier Svendsen.

– Jeg mener det er en veldig viktig faktor for oss å være best på dekning og kapasitet. Det er der vi skal være, legger hun til.

Les også

Mobilutfordreren Ice på kundejakt: Beklager sommerens trøbbel

Ukjent forbrukseffekt

Databruken til norske mobilbrukere (og mobilbrukerne i andre land) har økt år for år lenge. På spørsmål om «fri fart»-kampanjen har ført til en økt databruk utover den normale veksten, sier både Telenor og Telia at det er for tidlig å konkludere:

– Det er for tidlig å trekke noen konklusjoner, men dette er noe vi følger nøye med på, sier Abraham Foss i Telia.

Berit Svendsen, konserndirektør og sjef i Telenor Norge.

Foto: JON OLAV NESVOLD, NTB SCANPIX

Han peker på at man uansett fart i nettet er i en vekstbølge på databruk, og at andre kampanjer hos Telia-selskapene Chess og OneCall også må tas med i beregningen.

– Det er jo en enormt bra hastighet å ha. Vi ligger langt over konkurrentene, sier Berit Svendsen i Telenor, før hun kommer tilbake til spørsmålet:

– Men det er for tidlig å si nå.

– Er det verdt å gå glipp av merinntektene dere ville hatt med forskjellige priser på forskjellig fart som dere hadde før?

– Det er så viktig for oss å være best. Vi vil at kundene skal få full nytte av 4G-nettet og oppleve oss som den beste aktøren. Vi er best på dekning og fart, og dette er en kostnad vi er nødt til å ta, sier Svendsen og legger til med et smil:

– Det er bare å «gun’e på» sier jeg.

Hverken Telia eller Telenor vil på nåværende tidspunkt røpe hva de kommer til å gjøre når kampanjene om «fri fart» går ut ved nyttår.

NORGE RYKKER FRA: Grafen viser resultatene fra Ooklas faste fartstest av mobilnettene i Norden. I september rykket Norge (grønn linje) opp til lederplass takket være at Telia og Telenor frem til jul har tatt bort fartssperrene på alle abonnement. Det gjør at både deres og konkurrentenes kunder, som bruker disse nettene, får mer fart på mobilen.

Foto: Illustrasjon: Ookla

Telenor hevder de har tatt igjen Telia

I forrige uke kunne Telia glede seg over nok en gang å ha blitt kåret til Norges raskeste mobilnett av selskapet Ookla, som via Speedtest-tjenesten måler ned- og opplastingshastigheten til tusenvis av mobilbrukere i en rekke land hvert kvartal.

Det er det syvende kvartalet Telia har kommet på topp i Norge i kåringen, og selskapet kom i tillegg seirende ut av mediehusets Tek sin nasjonale dekningstest tidligere i år. Testresultatene har uten tvil vært et irritasjonsmoment for Telenor, som i årevis har profilert seg som dekningskongen i Norge.

Under Telenors kvartalspresentasjon på onsdag sa konsernsjef i Telenor, Sigve Brekke, at selskapet i løpet av 2017 vil være ferdige med den store 4G-utrullingen i Norge. Da vil alle basestasjonene til Telenor over hele landet ha vært oppgradert til 4G. Har du en 4G-telefon som støtter de frekvensene som brukes her i landet, vil «GSM» eller «Edge»-ikonene og den lave hastigheten være en saga blott.:

– Det er full fart på 4G-utrullingen i Norge. Neste år vil vi ha 4G på alle 2G-stasjoner i Norge (GSM, journ.anm.), som er 7.500 så vidt jeg husker. Da vil vi ligge foran konkurrentene, sa Brekke.

Når E24 spør Telenor Norge-sjefen om de faktisk vil klare å ta igjen Telia i løpet av 2017 svarer hun følgende:

– Vi har allerede kjørt forbi dem målt i antall basestasjoner (med 4G, journ.anm.). Det er ikke alle tester de vinner, og vi har noen interessante testresultater som snart vil bli offentliggjort. De viser at vi er best i september og oktober, sier Svendsen om farten i mobilnettet.

– Jeg så at Abraham (Foss, Telia Norge-sjefen, journ.anm.) sa at fart og dekning ikke er så viktig lenger. Men jeg kan hilse tilbake å si: Abraham, for oss og kundene er det veldig viktig, sier Svendsen og humrer.

Hun viser til uttalelser Telia Norge-sjef Abraham Foss kom med i E24 i forrige uke, da Telia la frem sine kvartalstall. Da gjorde Foss et poeng av at både Telia og Telenors mobilnett i Norge nå begynner å bli så gode på 4G-dekning og -kapasitet at konkurransen i markedet i økende grad vil handle om andre faktorer for kundene.

– Når vi er ferdig neste år vil vi ha betydelig flere basestasjoner med 4G enn konkurrentene, sier Svendsen og nevner at de vil ligge et par tusen basestasjoner foran Telia.

– Det er bare han som sier at nettene er like gode. De er ikke det, sier Berit Svendsen.

Før Telenor kan legge frem dataene de viser til, er det fortsatt Telia som har flest utmerkelser å vise til på nettfronten.

Les også

Over 1.100 Telia-kunder avlyttet

Les også

Telenor-topper med løsning for dårlig innendørsdekning

Les også

Gratis internett i europeiske storbyer

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Telenor
  2. Telia Norge

Flere artikler

  1. Telia-sjefen tror raskt mobilnett vil bety mindre

  2. Betalt innhold

    Nå starter en stille 5G-kamp om hjemmene der fiberen ikke går

  3. Sender snart ut nesten seks tonn med nye simkort

  4. Annonsørinnhold

  5. Fersk test av 4G-nettene: Norge gruser Sverige og Danmark

  6. Telia lanserer oppdaterte 5G-planer for 2021