Deler 150 millioner bilder hver dag
Den populære bildedelingstjenesten Snapchat har nådd nye høyder i brukerfrekvens, og knuser Instagram i antall delte bilde per dag.
POPULÆR «SNAPPING»: Snapchat slår både Instagram og Facebook i antall delte bilder per dag.
I september 2011 ble bildedelingsprogrammet for iOS og Android, Snapchat, lagt ut på Applestore av fire amerikanske studiekamerater.
Les også: Instagram: - Vi skal ikke selge bildene dine
- Bruken har eksplodert
Siden den gang har den gratis appen oppnådd stor suksess. I oktober lå rekorden på 20 millioner delte bilder hver dag.
Evan Spiegel er en av skaperne av Snapchat, og kunne tirsdag presentere nye tall som viser at brukerne deler 150 millioner bilder hver dag, skriver Los Angeles Times.
Til sammenligning deler Instagram-brukere 40 millioner bilder hver dag, mens en halv million bilder publiseres daglig på Facebook.
- Åpenbart har bruken eksplodert, men det vil ikke nødvendigvis bety at veksten fortsetter, sier nestsjef i researchfirmaet eMarketer, Clark Fredricksen.
Les også: Google kjøper Instagram-rival
Ulik Instagram
Suksessen forklares med appens unike brukerfunksjoner. Tjenesten skiller seg fra Instagram ved i større grad å være en chattetjeneste, der brukeren kan både dele bilder og videoer, og redigere produktet som sendes.
Produktet destrueres etter mottakeren har åpnet bildemeldingen. Imidlertid bør man være obs på muligheten for misbruk, hvis mottakeren omgår slettingen ved å ta skjermbilde av chatten.
På hjemmesiden til Snapchat poengterer gründerne forskjellene fra Instagram, ved å hevde at deres bildetjeneste er mer genuin.
- Vi tror på muligheten til å dele autentiske øyeblikk med vennene sine. Det handler ikke om å vise frem luksusferien, sushimiddagen, eller en vakker solnedgang. Noen ganger handler det om å spille på intern humor, en morsom grimase, eller å hilse fra gullfisken.
Les også: Apple og Samsung taper andeler i India
Mulig døgnflue
Brukeren velger selv hvor mange kontakter bildet skal sendes til, og omtrent 30 prosent av alle bildene deles med grupper. Ungdommer mellom 13-25 år utgjør den største delen av brukerskaren. Den siste tiden har også eldre generasjoner kastet seg på trenden.
Den kolossale økningen i antall delte bilder peker ut en lys fremtid for Snapchat. I februar anslo Benchmark Capital at selskapet er verd mellom 340 og 400 millioner kroner.
Men det er ikke selvsagt at optimismen er berettiget. Flere lignende apper, som det sosiale nettverket Foursquare, har vist seg å være døgnfluer til tross for lovende brukervekst.
- Slike type selskaper kan gjøre det ubegripelig godt en kort periode, for så å dale i popularitet. Spørsmålet er om forretningsideen med selvdestruktive bilder på sikt er egnet til å holde på brukerne, sier Fredrickson.
Les også: Deler en halv million bilder på Facebook daglig
Trussel fra fjerne Østen
For å vokse videre er det sentralt å vinne nye brukere i det fremvoksende smarttelefonmarkedet i Asia.
I motsetning til Facebook, er ikke Instagram og Snapchat blokkert i Kina. Appene har likevel ikke slått særlig an i landet.
Kinesiske oppstartselskaper ser sitt snitt i det upløyde markedet, og varsler global opptrapping for å utkonkurrere vestlige sosiale medier.
Det er spesielt den kinesiske bildedelingstjenesten og appen Papa som varsler internasjonal satsing.
Appen har har hatt 10 millioner nedlastinger på fem måneder, og sjefen Xu Chaojun, mener nå tjenesten vil ha over 200 millioner innen tre år, skriver Bloomberg.
Den 10. mars i år lanserte selskapet en engelskspråklig versjon, Wave, og toppsjefen varsler global opptrapping og satsing på det internasjonale markedet.
Les også:
- «Facebook-tvillingene» satser på bitcoins
- iCloud blir større
- Instagram kan bruke barna dine i reklame
- Mobilen tar over Facebook-bruken
- Nå blir tasting i bil forbudt