Ny undersøkelse: Disse er mest poppis blant nett- og TV-kundene

For fjerde året på rad har Altibox de mest fornøyde og lojale kundene innen bredbånd og digital-TV.

HAVNET ØVERST: Altibox kom best ut av analysebyrået Epsis årlige kundetilfredshetsundersøkelse innen bredbånd og digital-TV.

Altiboxs hjemmeside
  • Eric B. Utheim
Publisert:

Det viser den årlige kundetilfredshet-undersøkelsen til analysebyrået Epsi Norge, som offentliggjøres i dag.

Undersøkelsen spør norske digital-TV og bredbåndskunder om å poengbedømme sine tilbydere på en skala hvor 100 er maksimal score.

Les også:Slik blir den blåblå IKT-politikken

Altibox, som eies og leveres av kraftprodusenten Lyse i Rogaland, fikk 69,3 poeng av sine TV-kunder. Nettkundene ga dem 72,1 poeng. Det ga førsteplass i begge kategorier.

Innen bredbånd kom Telenor på andreplass med 66,2 prosent.

NextGenTel og Viasat dårlig ut

NextGentel kom dårligst ut av de store innen bredbånd. Hos dem er bare litt over halvparten av kundene godt fornøyd, ifølge undersøkelsen (en score på 57,9).

KONSERNDIREKTØR: Toril Nag i Altibox.

Altibox

Telenor er suverent størst når det gjelder antall kunder, men Altibox har nettopp passert Get og gått opp på andreplass viser Post- og teletilsynets ekomstatistikk, ifølge Computerworld.

Les også:Denne dotten skal berge innendørsdekningen

Innen kundetilfredsheten for digital-TV-brukere, var det relativt jevn samling med alle de store samlet på 60 prosent-tallet.

Unntaket er Viasat som kom dårligst ut, med 59,9 av 100 mulige poeng (se tabell annet sted i saken).

Jubler for resultatet

- At Altibox har de mest fornøyde kundene for fjerde år på rad i en bransje med såpass tøff konkurranse er ganske unikt, sier daglig leder Fredrik Høst hos Epsi Norge, som har laget undersøkelsen.

Epsi spesialiserer seg på kunde- og internundersøkelser.

Altibox er ikke overraskende fornøyde med undersøkelsens resultat.

Les også: Kjøper bredbåndsvirksomhet i Sverige

- Vi er glade for at vi har de mest fornøyde kundene. Vi jobber hardt for det hver dag, og arbeider kontinuerlig med å forbedre både internett- og tv-opplevelsen, sier konsernleder Toril Nag i Altibox, som totalt har 300.000 norske husstander som kunder.

Ber de blåblå hjelpe til

Nag kommer også med en oppfordring til den nye borgerlige regjeringen, som har gått høyt på banen og lovet 100 megabit per sekund-bredbånd over hele landet, et mål eksperter har fortalt E24 er «veldig ambisiøst», og nær umulig å få til uten en viss form for statlig subsidiering.

Les også:Canal Digital kutter ut smalbåndet

- Vi mener det er viktig at regjeringen legger forholdene til rette for en effektiv utbygging av fibernett. Med noe offentlige støtte til beboere i randsonen av de kommersielt interessante områdene, kan vi bygge ut enda mer effektivt, sier Alttibox-sjef Toril Nag i en uttalelse.

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. TV- og bredbåndsbransjen faller på kundeundersøkelse

  2. Disse bredbåndsaktørene er vi minst fornøyd med

  3. Altibox har de mest fornøyde TV-kundene

  4. Annonsørinnhold

  5. Han har Norges mest fornøyde mobilkunder

  6. Rapport: DNB og Nordea har de minst fornøyde kundene