Stup i nettbrettsalget

Bransjen tror årsaken er at svært mange allerede har nettbrett nå.

STUPER: Ting kan tyde på at markedet for nettbrett er i ferd med å bli mettet.

Stian Lysberg Solum
  • Jostein Nissen-Meyer
Publisert:

Tall fra Elektronikkbransjen viser at det har vært en dramatisk nedgang i salget i antall nettbrett i løpet av første halvår.

Nedgangen er på ikke mindre enn 83,5 prosent.

- Vi tror årsaken er tredelt; svært mange husstander har allerede ett eller flere nettbrett, mobiltelefonskjermene er blitt større, og de bærbare PCene har gjort et comeback med trykkfølsomme skjermer og nye formfaktorer, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

Totalt sett falt omsetningen innen forbrukerelektronikk, målt i verdi, med to prosent i første halvår, sammenlignet med fjoråret.

Kraftig økning i salget av smartustyr

Om man imidlertid tar med salg av såkalt smartutstyr er det en oppgang på 14 prosent.

- Siden det er første gang disse tas med i vår halvårsstatistikk kan vi da ikke sammenlikne direkte med samme periode i 2014, sier Røsholm.

– I forhold til fjoråret har salget av både smartklokker og aktivitetsarmbånd doblet seg. 240.000 nordmenn sier de har et aktivitetsarmbånd som kobles til mobilen, og 80.000 sier de har en smartklokke, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo.

(saken fortsetter under bildet)

ØKTE SALG AV SMARTKLOKKER: Kommunikasjonssjef Marte Ottemo og administrerende direktør Jan Røsholm i Elektronikkbransjen.



Færre, men dyrere mobiler

Så langt i år har nordmenn kjøpt 29 prosent færre mobiler enn i samme periode i fjor. Likevel holder verdien på salget seg like høy, og gjennomsnittsprisen på telefonene har steget med 44 prosent

– Nordmenn kjøper fortsatt mobiltelefoner på øverste hylle, det er flaggskipmodellene som vi vil ha. Det at nordmenn kjøper toppmodellene gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 2,5 år før vi kjøper ny, sier Ottemo.

Større TVer

TV-salget holder seg stabilt, men trenden er at man kjøper stadig større TVer.

– Nordmenn fortsetter å kjøpe stadig større TVer. Nå har 55 til 63 tommer tatt over som den meste populære TV-størrelsen, med 31% av markedet. I fjor var det 44-54 tommer som var mest populært. Og for første gang er det ikke solgt noen plasma-TVer, så den teknologien er helt ute, sier Ottemo.

Les også

Apple-oppdatering utfordrer hardt pressede aviser

Les også

Teknologigiganter vil kutte ut Adobe Flash

Les også

iPad-salget i fritt fall

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Nordmenn kjøper dyrere forbrukerelektronikk

  2. 120.000 nordmenn har kjøpt virtuell virkelighet-briller

  3. TV-salget skuffet til tross for VM-fest

  4. Annonsørinnhold

  5. Nye tall fra elektronikkbransjen:Salget av mobiltelefoner falt 5 prosent i 2018

  6. Kinesiske smarttelefoner selger mer: Oppo har hatt en salgsvekst på over 90 prosent