Vil gjøre studentrekruttering enklere og mer effektivt

Studentene fra NTNU så et stort potensial i karrieredager, både for studenter og for bedriftene som skal rekruttere. Resultatet ble nett-tjenesten Poption.

KOBLING: Tjenesten Poption kobler studenter og bedrifter rundt karrierearrangement.

Poption
Publisert:

Litt over 100 bedrifter, blant dem Vipps, DNV GL, Accenture, Gjensidige, BCG og DNB, har begynt å ta i bruk rekrutteringstjenesten, ifølge gründer og daglig leder i Poption, Petter Haga.

Han og to medgründere, Jon Eide Johnsen og Daniel Kittilsen Henriksen, utviklet tjenesten mens de studerte industriell økonomi ved NTNU. Rett før de leverte master i juni i år, hentet de tre millioner i investeringer fra StartupLab Founders og Skyfall Ventures.

Denne uken passerte Poption 18.000 registrerte studentbrukere.

– Vi er inne i en spennende periode nå, sier Haga.

Les også

Vil hjelpe norske gründere ut i verden

Flyers og pitcher

Ideen til Poption kom mens studentene var med å arrangere karrieredager på NTNU.

– Vi så et stort uutnyttet potensial i hvordan man bruker arrangementene, både for studentene og for bedriftene, forteller Haga.

– For vår del endte det ofte med at vi gikk ut med en bunke flyers, og hadde hørt en rekke pitcher som vi ikke klarte skille fra hverandre.

TEAMET: De ansatte i Poption er Petter Haga, Jon Eide Johnsen, Daniel Kittilsen Henriksen, Elisabeth Ancher Elboth, Synne Marie Sollie, Nina Prestjord Dønnem, Markus Fritzsønn Hauge, Camilla Marie Dalan og Øystein Krogstie. Tina Narvestad er ikke med på bildet.

Poption

Studentene tok derfor kontakt med bedriftene for å kartlegge hvordan de jobbet med studentrekruttering. De snakket med et tyvetalls bedrifter, som kunne fortelle at de opplevde det som vanskelig, med ustrukturerte kanaler. De visste at studentene de ønsket å nå var på karrieredagene, men de manglet et verktøy for å identifisere de rette, bygge relasjoner og følge opp i etterkant.

– Det var veldig stor interesse blant bedriftene for å være med på karrieredager, men det vi så var at ved å lage et verktøy for å gjøre det mer effektivt, kunne bedriftene bruke arrangementene strategisk i sin rekruttering, sier Haga.

Poption er en webbasert app som er gratis å bruke for studentene, mens bedriftene betaler en årlig sum for bruk. Det er der Poption henter inntektene sine. Enn så lenge er ikke selskapet profitabelt, sier Haga. Men fem av totalt åtte ansatte jobber fulltid med appen.

Les også

Merete Nygaard (34) lanserer «Finn.no» for advokattjenester

Oppfattes som trygg å bruke

Merkevareentusiast Sigrid Jervell Våg i Vipps er veldig fornøyd med løsningen som Poption tilbyr.

– Den gjør det enklere for oss å holde kontakten med studenter vi møter enten hos oss eller på arrangementer, sier hun.

Vipps har brukt Poption på flere karrierearrangementer den siste tiden. Selskapet har også ansatt flere studenter etter å ha møtt og holdt kontakten med dem gjennom tjenesten.

Når Vipps nå har en stilling for sommerjobb 2020 liggende ute, er det foreløpig kun Poption som er brukt for å formidle den.

Jervell Våg sier tjenesten oppfattes som trygg å bruke, både for dem og for studentene.

– På karrieredager snakker du med veldig mange bra folk. Denne tjenesten sørger for at kontakten kan fortsette, sier hun.

Her kan du lese mer om