Telenor i gang med nytt strategiarbeid: Planlegger for verden etter corona

Det gikk bra i januar, det gikk bra i februar og det gikk bra i starten av mars – men så traff coronaviruset også Telenor. Selv om telekom langt ifra er bransjen som er hardest rammet, så vil ikke verden bli den samme etter krisen. Derfor er ledelsen allerede i gang med å meisle ut en ny fremtidsstrategi.

Konsernsjef Sigve Brekke (t.h.), teknologidirektør Ingeborg Øfsthus og Norgessjef Petter Børre Furberg la i desember frem 5G-planer. Arkivbilde.

Terje Bendiksby, NTB scanpix
  • Marius Lorentzen
Publisert:

– Vi ønsker ikke å vente til denne corona-situasjonen er over for å si det sånn, sier konsernsjef Sigve Brekke i Telenor.

Den norske telegiganten slapp nylig resultatene for første kvartal. De var sterkere enn analytikerne hadde ventet, men selskapet varslet også at resultatene og veksten for resten av året ikke blir så gode som selskapet har spådd selv.

Allerede nå er toppledelsen i gang med å se hvordan man må tilpasse seg og hvordan man kan posisjonere seg for muligheter som dukker opp:

– Vi ønsker å analysere og deretter implementere strategien så tidlig som mulig. Vi vil komme ut av denne situasjonen med en «flying start» slik at vi er klare for den nye normalen, sier Brekke.

Les også

Telenor kutter 130 årsverk i Norge

I tillegg til å sikre kundekontakt og salget under krisen har drift og oppetid i nettene vært essensielt i denne tiden. Konsernsjef Sigve Brekke forteller at taletrafikken i Norge har økt 50 prosent de siste to månedene og at datatrafikken i Asia er opp 25 til 50 prosent.

– Det har nettene våre håndtert uten problemer og målingene vi får inn sier at kundene faktisk er mer fornøyd med nettet nå enn før, sier Brekke til E24.

Selv om mye er usikkert i denne krisen er det én ting som er sikkert: Verden vil endre seg for alltid.

Cruiserederier og flyselskaper har allerede begynt å tenke på hvordan deres fremtid blir annerledes og skal vi tro SAS og Norwegian vil vi ikke reise som «normalt» før kanskje i 2022.

I telekombransjen har man lenge sett og jobbet med den pågående digitaliseringen av samfunnet – men denne krisen har gjort at man har gjort et kvantesprang på flere felt:

  • Store deler av verdens befolkning som var vant til å jobbe på kontor har måttet lære seg å jobbe hjemmefra med videomøter og andre løsninger de kanskje knapt brukte før
  • Bedriftene har på kort tid måttet finne løsninger for å kunne legge til rette for dette og andre måter å fjernstyre driften uten folk til stede
  • Teleselskapene har mange steder ikke kunnet få kunder på besøk i butikken – dermed er nettbutikk og nettbasert kundeservice ikke bare noe som er ønskelig, men helt nødvendig.
Les på E24+ (for abonnenter)

Telenors virusbrems trenger ikke bli langvarig

Skrur opp det digitale tempoet

På grunn av disse fundamentale endringene som corona-utbruddet har ført med seg har Telenor-sjefen allerede satt i gang et strategiprosjekt som skal analysere endringene og skissere en plan for hvordan Telenor må tilpasse seg.

– Hva vi konkluderer med er litt tidlig å si, men vi ser endringer innen fire hovedområder: Våre ansatte, våre kunder, vår operasjon og innen økosystemene vi jobber i, sier Sigve Brekke.

  • I arbeidet skal man se på hvordan Telenor skal driftes fremover, siden hele konsernet nå drives fra tusenvis av hjemmekontor.
  • Når det kommer til kundene så tror Brekke de vil bli mye mer digitale – også i interaksjonen med Telenor. – Vi ser at bedriftene vil måtte digitalisere seg enda raskere og at etterspørselen etter VPN-og video-løsninger vil øke, sier han.
  • Når det kommer til IT og nettverk sine så klarer Telenor også å drive disse hjemmefra. – Men dette betyr at vi fremover må se enda mer på hvordan kvi kan automatisere og fjernstyre mer, slik at vi raskere og bedre kan forutse og løse tekniske situasjoner
  • Det siste punktet handler om økosystemer. Med dette mener Brekke måten Telenor samarbeider med andre og når ut i markedet, enten gjennom distribusjon og salg av mobiler, gjennom samarbeid for å selge programvare og sikkerhetsløsninger eller hvordan de samarbeider med nettverksleverandørene

– Etterspørselen etter videoløsninger og annet har jo eksplodert i denne krisen. Vil dere akselerere produktutviklingen deres og den type arbeid for å sørge for at dere får deres del av den kaken?

– Vi vil akselerere alle digitale programmer, også når det kommer til infrastruktur. Vi må også se etter nye forretningsmuligheter for Telenor som følge av dette, men hvor mye vi skal investere og hvordan er litt tidlig å si, sier Brekke.

Les også

Telenor gjør corona-kutt i investeringene

150 millioner i «corona-kostnad» i mars

– Vi leverer jo et veldig solid kvartal helt i henhold til vår opprinnelige guiding, samtidig som vi tar de grepene vi mener er nødvendige i denne situasjonen, oppsummerer finansdirektør Jørgen A. Rostrup utviklingen i første kvartal.

Selskapet påpeker at de blant annet rammes av roamingfall (inntekter fra kundenes mobilbruk i utlandet), der man i Thailand så en nedgang på 50 prosent i mars. Roaming utgjør imidlertid bare en prosent av omsetningen, ifølge finansdirektøren.

Samtidig er bedriftsmarkedet lite påvirket på overordnet nivå så langt.

Samlet sett opplyser Telenor at corona-situasjonen har redusert brutto driftsresultat (EBITDA) med 150 millioner i mars. Finansdirektøren vil ikke kommentere om man kan regne med den samme nedgangen i månedene fremover eller ikke.

Både Jørgen A. Rostrup og konsernsjef Sigve Brekke trekker frem at Telenor i denne krisen virkelig får igjen for investeringer som er gjort i å digitalisere salg, kundeservice og kundekontakt, samt drift av nettet og teknisk støtte hos kunder. 

TIL ASIA: Finansdirektør Jørgen A. Rostrup i Telenor begynner i mai som Asia-sjef i selskapet og skal ha base i Singapore.

Håkon Mosvold Larsen, NTB scanpix

Ikke bare sitter så å si alle Telenor-ansatte på hjemmekontor, men i mange av markedene i Asia er samfunnet nesten helt stengt. Det gjør det krevende å selge mobiler og fylle opp kontantkortene mange bruker.

– Jeg er kjempeimponert over at vi – nesten over natten – klarte å få 20.000 ansatte i 9 land over på hjemmekontor, inkludert kundeservice. Investeringene vi har gjort de siste tre-fire årene i moderniseringsprogrammet hjelper oss virkelig, sier Brekke.

Både han og finansdirektøren peker på at man skal sette mer fart i dette arbeidet fremover:

– Selv om vi har kommet langt i digitaliseringen er det mange av kundene våre som er «analoge», og de mange butikkene og distribusjonssystemene vi har er viktige for å komme i kontakt med dem, sier Rostrup.

Rostrup legger til at Telenor ligger i tet i digitalisering i sine asiatiske markeder og at selv om de kanskje mister noen inntekter fra kontantkort som ikke kunden får fylt på i butikk, så tjener man også noe på at omløpet mellom aktørene (churn) er lavere.

Les også

Tone H. Bachke blir ny finansdirektør i Telenor

Skjermer fiber og ny trådløs bredbåndssatsing

Selv om Telenor har sett seg nødt til å kutte investeringene, så er det noe som skjermes fra kutt:

– Moderniseringen av kobbernettet i Norge skal vi ikke gi oss på. Vi ser at det bare blir viktigere. Derav er utbyggingen av fiber og hjemmebredbånd mobil (fixed wireless access på bransjespråket, journ.anm.) prioritert, sier Brekke.

I tillegg prioriteres også investeringer i Finland på 5G.

Telenor begynte i fjor for alvor det møysommelige arbeidet med å kvitte seg med det store kobbernettet som med sin 100 år gamle teknologi har levert fasttelefon og internett til mange nordmenn.

Telenor guider ikke for hvordan den samlede omsetningen vil utvikle seg, men legger man 2019-omsetningen på 113,94 milliarder til grunn så vil reduksjonen fra rundt 15 til 13 prosent innebære et investeringskutt på 2,3 milliarder kroner.

Finansdirektør Jørgen Rostrup beskriver den reduksjonen som «substansiell» og sier at alle forretningsområdene må bidra med sitt.

Les på E24+ (for abonnenter)

Nå starter en stille 5G-kamp om hjemmene der fiberen ikke går

Snart 50.000 på «hjemmebredbånd mobil»

Det er dyrt å drifte og skal nå skiftes ut til fordel for fiber, samt hjemmebredbånd mobil. Telenor fikk 17.000 nye kunder på denne mobilløsningen i første kvartal og suser dermed opp mot milepælen på 50.000.

– Det vi nedprioriterer er at 5G-utrullingen noen steder vil ta noe lengre tid, men det er snakk om forskyvninger på noen kvartaler kanskje. I tillegg må vi se på 4G-investeringer i noen av våre asiatiske markeder der kontantkortandelen er høy og man er i grisgrendte strøk, sier Brekke.

Ser man i regnskapene til Telenor ser man at omstillingen fra kobber til fiber og hjemmebredbånd mobil ga full uttelling i første kvartal. Inntektene fra de nye teknologiene steg 100 millioner mer enn inntektene fra kobbernettet falt.

– Kan dere opprettholde den trenden?

– Det var et godt kvartal og en mild vinter med et fjerde kvartal som også var sterkt. Vi kan nok ikke forvente like gode tall fremover, sier Petter Børre-Furberg, Telenor Norge-sjef.

– I Norge øker dere snittinntekten per kunde jevnt over på alle områder utenom TV. Lykkes dere i et kraftig mersalg i denne perioden?

– Det er nettopp det som skjer. Nå ser vi hvilken fantastisk gjeng som vi har her som over har bygget opp en posisjon som gjør at vi kan selge tjenester som kundene er villige til å betale for – utover bare tale og data, sier Furberg.

Furberg peker blant annet på at sikkerhetspakken Safe har nådd 100.000 kunder.

Les også

På innsiden av Telenor: Slik styres et gigakonsern i krisetider

Her kan du lese mer om

  1. Telenors kvartalsrapport
  2. Coronaviruset
  3. Jørgen Rostrup
  4. Sigve Brekke
  5. Telenor
  6. 5G
  7. Mobil

Flere artikler

  1. Telenor posisjonerer seg for fusjoner i Asia: – Nå tenker mange som vi tenkte i fjor

  2. På innsiden av Telenor: Slik styres et gigakonsern i krisetider

  3. Telia vil holde oppe investeringsfarten i Norge: Lover 5G før sommeren

  4. Annonsørinnhold

  5. Telenor gjør corona-kutt i investeringene

  6. Betalt innhold

    Nå starter en stille 5G-kamp om hjemmene der fiberen ikke går