Utfordrer tjener på Uber-trøbbel

Lyft finnes ikke i Norge ennå, men har tidligere luftet ideen.

BILDELING: Det Uber og Lyft tilbyr er ikke veldig ulikt, bortsett fra at Uber fins flere steder – også internasjonalt.

Foto: Stephen Lam Reuters
Publisert:

– Når det kommer til markedsandel, så har skaden gjort, sier Michael Ramsey ved analysebyrået Gartner, til Business Insider.

– Mens Uber har gjort flere tabber, har Lyft klart å gi inntrykk av at de har et bedre driftet selskap, med bedre verdier, sier Ramsey.

– Det må vi gi dem ære for.

Gikk av

I forrige uke ble det kjent at Ubers medgründer og toppsjef Travis Kalanick forlater sjefsstolen, etter press fra investorene og en rekke skandaler i selskapet.

Google har saksøkt Uber, og beskylder selskapet for å ha stjålet deres teknologi for selvkjørende biler. De står overfor minst tre søksmål der tidligere ansatte anklager Uber for seksuell trakassering eller verbalt misbruk.

Les også

Analytiker om Uber-sjefens avgang: – Dramatisk, men nødvendig

Sjåfører skal ha blitt feilbetalt, og amerikanske myndigheter etterforsker Uber for omgåelse av taxi-lovgivningen ved hjelp av et hemmelig tillegg i programvaren.

Waymo, Googles datterselskap som saksøker Uber, inngikk i mai i år samarbeid med Lyft. Og blant Lyfts investorer finner du blant annet Jaguar Land Rover og General Motors.

I april i år økte trafikken til Lyft med 135 prosent sammenlignet med samme måned i fjor, ifølge PYMNTS.com.

IKKE LIKE PROFILERT: Her er Lyfts medgründer John Zimmer under Lyft Fortune Brainstorm Tech-konferansen i Aspen, Colorado i fjor sommer.

Foto: Handout Reuters

Trump-kampanje

Og Lyft selv fortalte at de så en 60 prosents økning i aktivering av nye passasjerer i uken som fulgte #deleteuber-kampanjen.

Kampanjen kom i januar i år, da Kalanick hadde sitt første møte hos Trump like etter den ferske presidenten hadde signert det kontroversielle innreiseforbudet.

Lyft har, som Uber, sitt hovedkontor i San Francisco i USA, og ble grunnlagt i 2012, fire år etter Uber.

Gründerne bak tjenesten er Logan Green og John Zimmer.

Zimmer fortalte CNBC i fjor at selskapet satser i USA fremfor resten av verden.

– I USA blir det brukt over 2.000 milliarder dollar hvert år på å eie bil. Det er en enorm mulighet nå som flere går fra å eie bil til å bruke transport som en tjeneste, utdypet han.

Les også

BI-forsker om Ubers fremtid: – Modellen har kommet for å bli

Norge

Likevel registrerte Lyft sitt varemerke i Norge i fjor. Men de har ikke kommentert eller utdypet eventuelle planer her i landet.

Lyft har heller ikke besvart E24s henvendelser.

En av Ubers konkurrenter her i landet, Haxi, fikk også tidligere denne uken gode nyheter, da det ble kjent at en sjåfør knyttet til tjenesten får erstatning for å ha blitt straffeforfulgt.

Mens en sjåfør knyttet til Uber i Oslo i januar ble dømt til å betale tilbake 286.854 kroner for å ha drevet med piratdrosjevirksomhet.

Les også

Verdenshandel i digitalt kaos

Les også

Nyhetsbyrå: Facebook-topp vil ikke lede Uber

Les også

Arkitekt bak Uber-sjefens fall: Vil etterlate avtrykk på verden

Her kan du lese mer om